به گزارش ایرنا، با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و وزارت کشور سازمان ‌های فنی و حرفه ‌ای پنج استان کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و همدان مکلف به آموزش زنان سرپرست خانوار در مناطق حاشیه نشین شده ‌اند.
این تفاهم نامه با هدف ارتقای مهارت‌ های شغلی و توانمندسازی زنان بی سرپرست و بدسرپرست منعقد شده بود.
مدت استفاده از اعتبار در نظر گرفته شده برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار از بهمن سال گذشته تا پایان فروردین ماه 1397 بود.
علی محمد احمدی روز دوشنبه در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: 10 میلیارد ریال برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ساکن در مناطق حاشیه نشین استان اختصاص یافت که این میزان اعتبار ابلاغ شد.
وی افزود: معیارهای اصلی برای توزیع این میزان اعتبار شامل جمعیت حاشیه نشین شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت و میزان استقبال زنان سرپرست خانوار آن مناطق از طرح توانمندسازی بوده است.
احمدی بیان کرد: ارائه گزارش کامل از نتیجه و میزان بهره مندی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ساکن در مناطق حاشیه نشین استان ابهامات موجود در راستای هزینه کرد این اعتبار را رفع خواهد کرد.
وی عنوان کرد: در بررسی نشست امروز مشخص شد مبلغ 2 هزار و 200 میلیون ریال از این اعتبار در شهر گچساران هزینه شده اما تعداد زنان سرپرست خانواری که از آموزش بهره مند شده اند و نوع حرفه ها مشخص نبود.
دوره های آموزشی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کهگیلویه و بویراحمد از بهمن سال 1396 آغاز شد و تا اواخر اردیبهشت امسال نیز ادامه داشت.
15 هزار و 476 خانوار معادل بیش از 50 درصد از مددجویان کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به افزایش آمار طلاق در این استان، گفت: در راستای کاهش تعداد پرونده ها و آمار طلاق باید برای سال 97 هدفگذاری و برنامه ریزی شود.
احمدی تصریح کرد: با ارائه مشاوره های ازدواج به زوجین مبنای درست ازدواج به جوانان آموزش داده شود.
وی ابراز داشت: مقرر شود هیچ دفتر خانه ای در کهگیلویه و بویراحمد بدون ارائه گواهی ژنتیک حق ثبت ازدواج را نداشته باشند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: امسال از مجموع 460 پرونده بررسی شده 47 درصد آن ها به دلیل نبود تناسب میان زوجین در مواردی از جمله شغل، تحصیلات و موقعیت های اجتماعی و فرهنگی، 11 درصد اعتیاد، هشت درصد ناباروری، 2.5 درصد بیکاری و دیگر عواملی همچون دخالت خانواده ها، خیانت زوجین و عوامل اقتصادی منجر به طلاق شده اند.
حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی اظهار داشت: مراکز مشاوره ازدواج در این استان باید افزایش یابند و اهمیت مشاوره پیش از ازدواج به خانواده ها گوشزد شود.
وی تاکید کرد: حلقه مفقوده در کاهش آمار طلاق در این استان آموزش های پیش از ازدواج است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز تصریح کرد: آمار ثبت شده پرونده های دعاوی حوزه خانواده این استان در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه گذشته 38 درصد افزایش یافته است.
الماس گشتاسبی افزود: طی سال 96 از مجموع یک هزار پرونده ارجاعی به مراکز مشاوره دادگستری کهگیلویه و بویراحمد حدود 23 درصد به مصالحه انجامیدند.
وی بیان کرد: در حوزه اعتیاد، دستگاه های متولی در امر مراقبت های اجتماعی معتادان پس از رهایی از زندان، مغفول مانده است.
گشتاسبی از جمله دلایل افزایش آمار طلاق در این استان را اعتیاد به مواد مخدر، فضای مجازی، ناباروری و مشکلات مادی عنوان کرد که در این میان مشکلات اقتصادی از بقیه موارد سهم کم تری داشته است.
وی با اشاره به فعالیت های انجام شده برای رفاه حال فرزندان طلاق و جلوگیری از آسیب های روانی بر روی آن ها، تصریح کرد: در این راستا مراکز ملاقات فرزندان با خانواده ها به عنوان مراکز مهر خانواده ویژه فرزندان طلاق در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده و ملاقات به جای کلانتری در این مراکز انجام می شود.
یک هزار و 562 واقعه طلاق در سال 96 در این استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال 95 حدود 6 درصد کاهش را نشان می دهد.
سال 1395 یکهزار و 750 واقعه طلاق در استان به ثبت رسید.
بر اساس آمار ثبت احوال این استان آمار طلاق در سال 94 حدود 35 درصد رشد، در سال 95 با 10 درصد کاهش به 25 درصد رسیده و در سال 1396 روند کاهشی داشته است.
میانگین سن طلاق در استان به نسبت مرد و زن به ترتیب 34 و 29 سال است.
کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 بیش از 713 هزار نفر جمعیت دارد.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.