به گزارش ایرنا، غیرمقاوم بودن تعداد زیادی مدرسه،کمبود تجهیزات در هنرستان ها و فضاهای آموزشی و ضعف زیرساخت هایی چون سرویس بهداشتی در آموزشگاه ها به اذعان مسئولان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در حالی که کمتر از 2 هفته تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده گواهی بر توجه مسئولان و مشارکت خیران برای تقویت زیرساخت های آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد است.
همه این عوامل باعث شده که دانش آموزان فضاهای آموزشی غیر استاندارد را باعث بی انگیزه شدن برای شکوفا شدن خلاقیت های خود بدانند و والدین نیز از حضور فرزندان خود در ساختمان های غیرایمن نگران باشند.
هرچند در سال های اخیر تلاش های زیادی برای توسعه و تجهیز مدارس شذه است اما پراکندگی و سخت گذر بودن برخی روستاها باعث گران بودن سرانه آموزشی و در عین حال بر جا ماندن کمبودهای فراوان در این عرصه شده است.
جمعیت دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 1396-97، 153 هزار و 670 نفر بود.
3 هزار و 15 آموزشگاه با هشت هزار و 602 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
براساس آمار سال تحصیلی گذشته 102 هزار دانش آموز در شهرها و 53 هزار نفر در روستاها تحصیل می‌کنند.

** مدارس زیر 10 نفر
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: 775 مدرسه با زیر 10نفر جمعیت دانش آموزی در این استان فعالیت می‌کند که باعث گران شدن سرانه آموزش شده است.
هادی زارع پور با اشاره به اینکه هم اکنون سرانه جمعیتی دانش آموزان ابتدایی کشور 20 نفر است افزود: این آمار در کهگیلویه و بویراحمد 13.5 نفر است.
وی پراکندگی و سخت گذر بودن روستاها را دلیل اصلی بالا بودن تعداد مدارس کم جمعیت در این استان ذکر کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 118 مدرسه 2 نفره و 15 مدرسه تک نفره در این استان فعالیت می‌کند.
زارع پور تصریح کرد: با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌ها برای افزایش کیفیت آموزش مجوز مدارس زیر سه نفر صادر نخواهد شد.
وی گفت: تجمیع مدارس زیر سه نفر دانش آموز از برنامه‌های آموزش و پرورش استان است.

** مدارس نیازمند بازسازی
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود هشت هزار و 602 کلاس درس در این استان ، گفت: از این تعداد سه هزار و 872 کلاس درس غیر مقاوم و نیازمند بازسازی است.
زارع پور اظهار داشت: از این تعداد یکهزار و 416 کلاس تخریبی، سه هزار و 872 کلاس درس غیر مقاوم و 2 هزار و 694 مورد نیز غیر استاندارد هستند.
وی بیان کرد: کمبود تجهیزات در هنرستان ها و مراکز آموزشی ویژه کودکان استثنایی، وجود 98 مدرسه با سرویس های بهداشتی غیر قابل استفاده و 120 مورد نیازمند تعمیر گوشه ای دیگر از کمبودهای زیرساخت های آموزشی این استان است.

** تلاش های انجام شده
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه وبویراحمد گفت: از سال 92 تاکنون 826 کلاس درس در این استان ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده است.
جهان محرابی ادامه داد: این تعداد کلاس در قالب 226 باب مدرسه احداث شده است که از محل کمک های دولت، بنیاد برکت و کمک های مردمی و خیرین ساخته و تحویل آموزش و پرورش این استان شده است.
وی تصریح کرد: 384 کلاس درس در قالب 66 باب مدرسه با زیربنای 72 هزارو 471 مترمربع آن از محل اعتبارات دولتی بوده است.
محرابی میزان اعتبار هزینه شده برای این تعداد کلاس درس را افزون بر 580 میلیارد ریال ذکر کرد.
مدیرکل نوسازی ، توسعه وتجهیز مدارس کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: 267 کلاس درس در قالب 47 باب مدرسه و با اعتباری افزون بر 340 میلیارد ریال نیز اهدایی بنیاد برکت به این استان بوده است.
محرابی افزود: از سال گذشته تاکنون افزون بر 85 میلیارد ریال صرف نوسازی و تجهیزات مدارس قدیمی در این استان به ویژه مناطق محروم شده است.

** نیاز برای ساخت مدارس جدید
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: 500 کلاس درس در قالب 80 مدرسه برای دانش آموزان این استان نیاز است که کمک نیکوکاران در این زمینه ضروری است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: 314 کلاس درس در قالب 61 باب مدرسه با مشارکت خیران در این استان در حال ساخت است.
محرابی اظهار داشت: هزینه ساخت این تعداد کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد 456 میلیارد ریال است که از سوی خیران پرداخت می شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتبار هزینه شده برای ساخت این تعداد کلاس درس در استان 274 میلیارد و 580 میلیون ریال است.
وی ابراز داشت: هم اینک یک هزار و 800 باب مدرسه کهگیلویه و بویراحمد بدون سیستم گرمایشی استاندارد است..
محرابی تصریح کرد: 284 میلیارد ریال اعتبار در سال مالی 97-96 به تکمیل و تجهیز طرح‌های نیمه تمام مدارس کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت که از این میزان تاکنون 140 میلیارد ریال تخصیص یافته است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت:56 طرح آموزشی آموزشی و 18 پروژه ورزشی در این استان در دست اجراست.

** استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه وبویراحمد همچنین گفت: سیستم گرمایشی افزون بر 310 مدرسه در سطح استان در قالب 2هزار و 110کلاس درس در دولت های یازدهم و دوازدهم استانداردسازی شده است.
وی اظهار داشت: اعتبار هزینه شده برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس استان افزون بر 200 میلیارد ریال است.

**کمک های خیران
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: خیران از سال 1392 تاکنون 750 میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز مدارس این استان کمک کرده اند.
محرابی اظهار داشت: هم اکنون 61 مدرسه با 314 کلاس درس از سوی خیران در کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه 187 میلیارد و 160 میلیون ریال اعتبار در سال 96به تکمیل و تجهیز طرح های نیمه تمام مدارس کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت گفت: به دلیل پراکندگی روستاها و فعالیت چندین مدرسه زیر 10 نفر بدون مشارکت خیران تکمیل طرح های نیمه تمام امکان پذیر نیست.

** افتتاح طرح های جدید
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید 165 کلاس درس در قالب 49 مدرسه در مناطق مختلف این استان به بهره برداری خواهد رسید.
محرابی افزود: اعتبار هزینه شده برای ساخت این تعداد واحد آموزشی بیش از 274 میلیارد و 580 میلیون ریال است.
وی مساحت این واحدهای آماده بهره برداری را بیش از 18 هزار و 287 متر مربع اعلام کرد و گفت: 600 واحد آموزشی در این استان دارای قدمت بیش از 30 سال است که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.
محرابی ادامه داد: از این تعداد واحد آموزشی تاکنون مدرسه علم الهدی گچساران با زیر بنای 2 هزار و 583 متر مربع در قالب 15 کلاس درس و با اعتباری بیش از 21 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: 226 مدرسه با اعتباری بیش از 975 میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید تحویل آموزش و پرورش این استان داده شد.
وی اظهار داشت: این تعداد واحد آموزشی در قالب 826 کلاس درس و با زیربنای 118 هزار و 100 مترمربع بوده است.
محرابی ابراز کرد: بیش از 384 باب مدرسه در قالب 2 هزارو 182 کلاس درس تاکنون به سیستم‌های گرمایشی استاندار سازی شده است.
وی افزود: هم اکنون بیش از 2 هزارو 100 واحد آموزشی در قالب هشت هزارو 521 کلاس درس در این استان وجود دارد.
محرابی همچنین تعداد فضاهای آموزشی در دست اجرا با مشارکت خیرین را نیز 61 طرح در قالب 314 کلاس درس و با اعتباری افزون بر 456 میلیارد ریال عنوان کرد.
تعداد دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در سطح استان بر اساس اعلام آموزش و پرورش 119 هزارو 770 نفر است که حدود 50 درصد آنان در مدارس روستایی مشغول هستند.
69 هزار و 451 نفر از این تعداد در مقطع ابتدایی، 42 درصد در مقطع متوسطه اول و 15 درصد نیز در متوسطه دوم مشغول هستند.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی کشورمان قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.