به گزارش ایرنا، هرچند دولت و خیران در سال های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد گام های ارزنده ای برای توسعه زیرساخت های آموزشی برداشته اند، اما پراکندگی روستاها و مهاجرپذیر بودن شهر یاسوج مرکز این استان باعث کمبود شدید فضاهای آموزشی شده است.
براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال 95، جمعیت شهرستان بویراحمد به مرکزیت یاسوج به مرز 300 هزار نفر رسیده است اما متناسب با رشد این جمعیت ، فضای آموزشی مورد نیاز ساخته نشده است.
آن گونه که مدیرکل آموزش ‌و پرورش کهگیلویه و بویراحمد می گوید ،کمبود فضای آموزشی یکی از معضل ها و بحران‌های جدی در این استان است و در برخی مناطق در یک فضای آموزشی چهار مدرسه فعالیت می کند.

***
مدیرآموزش و پرورش بویراحمد با بحرانی خواندن وضعیت مدارس این شهرستان از کمبود فضای آموزشی در منطقه گفت و تاکید کرد که برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان مجبور به ثبت نام مازاد دانش آموزان در مدارس شهرستان شده ایم .
سید علی اکبر هاشمی افزود: مشکلات کمبود فضای آموزشی تنها مربوط به منطقه مادوان و بلهزار در بویراحمد نیست بلکه مشکلات مرکز شهر یاسوج بیشتر از سایر جاها خودنمایی می‌کند.
وی با بیان مثالی گفت که در شهرک جهاد که در دل شهر یاسوج قرار دارد به جای وجود مدرسه ثابت مجبور به استفاده از کانکس هستیم و امسال نیز برای استقرار 280 دانش آموز باید از مدارس پیش ساخته استفاده کنیم.
هاشمی از افزایش مهاجرت به شهر یاسوج سخن گفت و ادامه داد: منطقه شهرک امام علی که یکی از مناطق پرجمعیت شهر یاسوج است اکنون فاقد فضای آموزشی است و باید برای حل این مشکل چاره‌اندیشی شود.

**کمبود زیرساخت های آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که این استان نیازمند ساخت 118 مدرسه جدید و مقاوم‌سازی 120 آموزشگاه است.
هادی زارع پور اظهار داشت: تخریب 113 مدرسه فرسوده و تعمیر 258 آموزشگاه نیز از نیازهای آموزشی این استان است.
وی عنوان کرد که باید 117 مدرسه پیش ساخته در این استان نصب و راه اندازی و 114 سرویس بهداشتی نیز در مدارس استان ساخته شود.
زارع پور افزود: بخش عمده‌ای از فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد قدیمی و فرسوده هستند و استانداردهای لازم را نیز ندارند.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ، مدارس این استان با کمبود تجهیزاتی ازجمله دستگاه کپی، صندلی دانش آموز وآموزگار، تخته سفید، چاپگر، کمد بایگانی و میز مواجه‌اند.
براساس آمار آموزش و پرورش ، سالانه حدود 2 تا سه هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در شهر یاسوج و حومه آن افزوده می‌شود که دلیل اصلی آن مهاجرت بی‌رویه است.
کارشناسان آموزشی می گویند که با وجود افزایش جمعیت دانش‌آموزی در شهر یاسوج و اطراف آن زیرساخت‌های لازم و فضای آموزشی مناسب از پیش ساخته نشده است.
زارع پور تاکید کرد که در یکی از فضاهای آموزشی شهر مادوان از توابع شهرستان بویراحمد هم‌اینک چهار مدرسه فعالیت می‌کند.
وی افزود: در یک مدرسه روستای بلهزار شهرستان بویراحمد نیز به ازای 300 دانش آموز تنها یک سرویس بهداشتی وجود دارد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم از مذاکراتی می گوید که قرار است براساس آن با تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار مدرسه شهر مادوان تکمیل و افتتاح شود.
فتاح محمدی اظهار گفت : بخش عمده‌ای از مشکلات آموزشی شهر یاسوج و اطراف آن ازجمله مادوان ناشی از مهاجرپذیر بودن است که باید این روند با برنامه‌ریزی‌های لازم کنترل و مهار شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به کمبود فضای آموزشی در یاسوج و اطراف آن، خواستار رعایت عدالت در زمینهٔ تخصیص اعتبارات دستگاه‌های اجرایی استان به‌ویژه نهاد مهم آموزش‌ و پرورش شد.
حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی اظهار گفت که لازم است کار کارشناسی مطلوب‌تری در زمینه هزینه کردن اعتبارات برای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله یاسوج و اطراف آن انجام شود.

** مشارکت خیران در مدرسه سازی
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک 250 میلیارد ریال فضای آموزشی خیرساز در سطح استان در حال اجراست.
پژمان نیک اقبالی اظهار داشت: همچنین خیران ظرف چهار سال گذشته افزون بر 200 میلیارد ریال مدرسه را در قالب تعهدات خود در جشنواره‌های خیرین مدرسه ساز، تحویل آموزش و پرورش استان داده‌اند.
وی ابراز داشت: در این مدت همچنین افزون بر 25 میلیارد ریال مدارس پیش ساخته توسط نیکوکاران تحویل آموزش و پرورش استان داده شده است.
نیک اقبالی گفت: نیکوکاران در طول سه جشنواره از سال‌ 93 تا 96 افزون بر 600 میلیارد ریال برای ساخت فضاهای آموزشی در استان تعهد کردند.
وی ابراز داشت: این در حالی است که مجموع تعهد نیکوکاران در جشنواره خیرین مدرسه ساز در سال 92 کمتر از 23 میلیارد ریال بود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: یکهزار و 136 میلیارد ریال برای توسعه، تجهیز و نوسازی زیرساخت‌های آموزشی و پرورشی این استان در دولت یازدهم هزینه شده است.
نیک اقبالی ادامه داد: این اعتبار برای ساخت، تجهیز و استاندارد سازی سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس، ساخت مساجد، نمازخانه‌های مدارس، فضاهای ورزشی و اصلاح انشعاب‌های آب، برق و گاز کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید هزینه شده است.
وی گفت: این میزان اعتبار از محل بودجه‌های ملی و استانی و کمک‌های خیران نیکوکار تأمین و برای بهبود فضای آموزشی این استان جذب شد.
نیک اقبالی افزود: 201 مدرسه با 602 کلاس درس در دولت تدبیر و امید در این استان ساخته شد.
وی اعتبار هزینه شده برای ساخت این تعداد مدرسه را 760 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این تعداد مدرسه بیش از 87 هزار متر مربع مساحت دارد.
نیک اقبالی از استاندارد سازی وسایل گرمایشی 314 مدرسه در قالب یکهزار و 800 کلاس درس مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد با 141 میلیارد ریال اعتبار در دولت تدبیر و امید خبر داد.

** تلاش های انجام شده برای توسعه زیرساخت های آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون یک هزار و 160کلاس درس در این استان هوشمندسازی شده است.
هشت هزار و 400 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
هادی زارع پور با اشاره اینکه تعداد کلاس های هوشمندسازی شده در کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم 2 برابر شده است افزود: در چهار ساله اخیر 600 کلاس درس هوشمندسازی شد.
وی بیان کرد: برای هوشمند سازی این تعداد کلاس وایت برد هوشمند، ویدئو پروژکتور، لب تاپ و رایانه تامین شده است .
زارع پور اظهار کرد: تعداد زیادی از این کلاس ها در مناطق عشایری قرار دارد.
وی با بیان اینکه برای هوشمندسازی هر کلاس درس 70 میلیون ریال اعتبار نیاز است، تصریح کرد: شتاب بخشی به هوشمندسازی مدارس این استان نیازمند تامین اعتبار دولتی و مشارکت مردم و خیران است.
وی عنوان کرد: مدارس هوشمند موجب فراگیری هر چه مطلوبتر محتوای آموزشی در کنار کار معلم می شود.
زارع پور تصریح کرد: در این مدارس دانش آموزان از نرم افزارهای آموزشی استفاده و بخشی از تدریس در قالب الگوهای برتر و نمایش تصویر انجام می شود.
آشنایی دانش آموزان با فناوری الکترونیکی و افزایش توانمندی های فردی دانش آموزان ،رشد همه جانبه دانش آموزان،ایجاد تنوع و خارج شدن از شیوه یکنواخت و سنتی آموزش،افزایش بازده کاری در مدرسه ،آشنایی دانش آموزان با اهمیت زمان،استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه و ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیت های فردی و جمعی دانش آموزان از دیگر مزایای هوشمند سازی مدارس است.
برای نخستین‌بار در سال 1998 میلادی شور مالزی ایجاد مدارس هوشمند را در نظام تعلیم و تربیت خود در دستور کار قرار داد.
در ایران نیز این مهم در سال 80 از سوی شورای عالی آموزش و پرورش کشور مطرح شد و قرار شد این مدارس یک سال بعد یعنی در سال 81 ایجاد و راه‌اندازی شود، اما مشکلاتی از جمله مسئله تامین بودجه، نبود مهارت ، دانش و تخصص مانع از این امر شد.
بار دیگر در سال 90 با تعریف جدیدی از نظام آموزشی و تصمیم بر ایجاد تحول در این حوزه، هوشمند سازی مدارس با جدیت بیشتری دنبال شد و آموزش و پرورش تصمیم گرفت با ورود فناوری‌های ارتباطی به مدارس گامی در این راستا بردارد.
از این روی بودجه‌هایی برای این اقدام از سوی دولت در نظر گرفته شد و بسیاری از مدارس به ویژه در پایه‌های ششم و هفتم هوشمند سازی شد.

** چشم انداز آینده
مدیرکل نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا آغاز سال تحصیلی جدید 62 کلاس درس به مدارس این استان اضافه خواهد شد
جهان محرابی اظهار داشت: این تعداد کلاس درس در قالب 23 طرح آموزشی و فرهنگی تا پایان شهریور افتتاح خواهد شد.
وی بیان کرد: از این تعداد تاکنون 9 پروژه آموزشی در قالب 15 کلاس درس، یک کانون فرهنگی، یک سالن ورزشی و یک باب دارالقرآن افتتاح شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص یک میلیارد ریال برای هوشمندسازی 20 مدرسه عشایری این استان خبر داد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 40 میلیارد ریال اعتبار از سوی بنیاد برکت برای ساخت 24 مدرسه در مناطق محروم این استان اختصاص یافته است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت افزون بر 140 هزار نفر دانش‌آموز دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: مسود علیزاده
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.