رضا جزینی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دهه 1340 با تشکیل وزارت نیرو در کشور میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که در کشور 90 میلیون مترمکعب آب تجدید پذیر وجود دارد و از این میزان 50 میلیون مترمکعب برداشت می شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان کرمان 5.5 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم که 6.8 میلیارد مترمکعب معادل 123درصد آبهای تجدید پذیر برداشت و مورد استفاده قرار می گیرد.
جزینی زاده خاک را مظلوم ترین محیط پذیرنده آلودگی دانست و بیان کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی موجب فرسایش خاک می شود و آلاینده هایی از طریق انتشار بی رویه سموم کشاورزی،پسماندهای آب، مواد معدنی و صنعت وارد محیط زیست شده و فرسایش خاک را به دنبال دارد ، طوریکه سالانه در ایران 6 میلیون تن خاک از دست می دهیم.
مدیرکل محیط زیست استان کرمان افزود: طرح بررسی نیاز آب تالابهای کشور از جمله جازموریان که از طرح های تحقیقاتی بشمار می رود در دستور کار است و احیای آن نیاز به 2 میلیارد تومان اعتبار دارد.
وی با اشاره به اینکه 59 هزار هکتار وسعت گرد و غبار و ریزگردها در 29 نقطه از استان کرمان است ، گفت: این مناطق شناسایی شده و جزو بحرانی ترین مناطق به شمار می آیند که در منطقه شرق استان ریزگردها و گرد و غبار تشدید یافته است.
برداشت بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی و طولانی شدن زمان خشکسالی در این استان طی سالهای گذشته موجب شده که تالاب ها و رودخانه های پراب این استان رو به خشکی نهاده و کار بجایی رسیده که آب چاههای با عمق بالای مناطق مختلف به تلخی گراییده و نیز خشکی تالابها به کانون ریزگردها تبدیل شده و سلامت ساکنان را به خطر انداخته است
7433/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.