به گزارش ایرنا ،رها ابوالقاسمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیست آرتمیا غذای زنده ماهیان و آبزیان است که هر ساله به میزان 30 تن به کشورمان وارد می شود.
وی تصریح کرد: بزرگترین دهکده پرورش آرتمیای خاورمیانه در رفسنجان راه اندازی شده که این مجموعه بی نظیر می تواند با ایجاد ارزش افزوده ضمن کاهش نیازهای این بخش به واردات ، نقش موثری در اشتغال پایدار منطقه داشته باشد.
ابوالقاسمی با اشاره به اینکه آرتمیا ارزش افزوده دارد، افزود: در مجموعه پرورش آرتمیای نوق رفسنجان واحد فرآوری هم احداث شده که این محصول به صورت بسته بندی می تواند وارد بازار شود.
وی با اشاره به اینکه یک تن آرتمیا معادل 100 تن ماهی ارزش دارد ، اظهار داشت : پرورش این غذای ماهیان و آبزیان می تواند جلوی خارج شدن ارز از کشور را بگیرد ضمن اینکه با تولید انبوه می توان هم نیاز داخلی را برآورده کرد هم می توان به کشورهای همجوار صادر کرد.
وی تصریح کرد: مناطق زرند، راور، شهربابک و انار از توابع استان کرمان هم دارای منابع آب شور هستند که می توان از این زیرساخت جهت پرورش آرتمیا بهره مند شد.
به گفته مدیر شیلات استان کرمان از آنجا که 30 درصد مردم این استان به کشاورزی پسته وابسته هستند ، حال که خشکسالی های چند سال اخیر موجب شده تولید این محصول مقرون به صرفه نباشد در کنار حفظ کشاورزی می توان شرایطی را فراهم کرد تا کسب درآمد جدیدی داشته باشیم.
وی افزود: اگر 10 تا 15 درصد این منابع آبی استان در اختیار بخش پرورش ماهی قرار گیرد سالانه می توان بالغ بر 6 هزار تن ماهی پرورش و به بازار عرضه داد.
ابوالقاسمی با اشاره به وجود 400 واحد پرورش ماهی در استان کرمان گفت: در نیمی از این واحدها ماهی قزل آلا پرورش می یابد، اقلیم مناطق رفسنجان، سیرجان و دریاچه های پشت سدها مناسب برای پرورش ماهیان گرمابی کپور است.
وی افزود: در استان کرمان چون درگیر کم آبی هستیم به وفور استخرهای ذخیره آب کشاورزی ایجاد شده که می توان از آب آنها جهت پرورش ماهی استفاده کرد و در حال حاضر نیز 80 درصد ماهیان تولیدی در استان معادل سالانه 2 هزار و 500 تن از استخرهای ذخیره آب کشاورزی تولید می شوند.
رفسنجان در 100 کیلومتری شمال غرب کرمان قرار دارد.
7433/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.