به گزارش ایرنا عباس سعیدی روز شنبه در نشست خبری با اشاره به افتتاح پروژه هایی در حوزه های دام و طیور، صنایع تبدیلی، زراعت، گلخانه و شیلات از روز 21 خردادماه جاری در استان کرمان افزود: بیش از 530 میلیارد ریال برای راه اندازی این پروژه ها هزینه شده است.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع با افتتاح این 102 پروژه 963 نفر به طور مستقیم مشغول به کار می شوند.
وی اظهار کرد: در بخش زراعت 40 طرح آبیاری تحت فشار اعم از قطره ای و قطره ای زیر سطحی و همچنین آبیاری با سیستم نوار تیپ به بهره برداری خواهد رسید.
سعیدی تصریح کرد: این طرح 2 هزار و 565 هکتار از مزارع شمال استان را در بر می گیرد که در راستای استفاده بهینه از آب اتفاق بزرگی در حوزه کشاورزی است.
وی ضمن دعوت از کشاورزان برای استفاده از سیستم های نوین آبیاری در کرمان گفت: هیچ گونه محدودیتی برای پرداخت هفت میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات بلاعوض نداریم و این مبلغ در ازای هر هکتار به کشاورزان پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: تا کنون حدود 40 میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است و اعتبارات جدید نیز در راه است.
وی با اشاره به بحث تجمیع موتور پمپ های کشاورزی در کرمان اظهار کرد: تجمیع بیش از پنج هزار هکتار از مزارع و باغات شمال استان در قالب طرح کوثر در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه در سال 92 تولید آبزیان کرمان 970 تن بود بیان کرد: امروز این تولید به 2 هزار و 300 تن رسیده است و از همه صاحبان آب می خواهیم قبل از استفاده مستقیم از آب، این آب را به استخرهای پرورش ماهی برده چرا که آبی که از استخرهای پرورش ماهی خارج شود در عملکرد مزارع تاثیر زیادی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در حال حاضر سه پروژه پرورش ماهی با ظرفیت 21 تن قابل افتتاح داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به پرورش نژادهای جدید دام در کرمان بیان کرد: استفاده از نژادهای نو ترکیب در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به طور جدی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان قرار گرفته است.
وی در این خصوص اظهار کرد: بز سانن تولید شیر بالایی دارد و گوسفند رومانف چربی کمتری دارد و دو قلو زاست و حتی در شرایط مناسب 2 بار در سال زایش خواهد داشت.
وی همچنین اظهار کرد: در توسعه گلخانه ها از 26 هکتار به 62 هکتار رسیده ایم و امروز در گلخانه های استان 10 برابر کمتر آب مصرف می شود.
وی اظهار کرد: سه طرح گلخانه در سطح 17 هزار متر مربع آماده افتتاح است و در پرداخت تسهیلات پنج ساله برای توسعه و اجرای گلخانه ها به کشاورزان هیچ محدودیتی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: برای اجرای هر هکتار گلخانه 2 میلیون 500 هزار تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت می شود.
وی با اشاره به برداشت کلزا (دانه های روغنی) در برخی نقاط استان خاطرنشان کرد: برداشت کلزا در مناطق گرم انجام شده و کلزای مناطق سرد هم برداشت خواهد شد.
وی تصریح کرد: سطح زیر کشت کلزا در شمال استان کرمان نسبت به سال قبل رشد سه برابری و نسبت به چهار سال دولت دهم هشت برابر رشد داشته است.
سعیدی با بیان اینکه برداشت گندم در استان کرمان همچنان ادامه دارد گفت: سطح زیر کشت گندم در کرمان 39 هزار هکتار است و 160 هزار تن گندم در این مزارع تولید می شود که 70 هزار تن آنها به سیلوها تحویل داده خواهد شد.
وی تصریح کرد: تا کنون 50 هزار تن گندم به سیلوهای استان تحویل داده شده است.
وی با اشاره به برداشت گل محمدی در کرمان اظهار کرد: امسال حدود هفت هزار تن گل محمدی مرغوب از گلستانهای کرمان برداشت خواهد شد.
وی اضافه کرد: سطح زیر کشت گل محمدی در استان کرمان سالانه 500 هکتار افزایش می یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به بحث کنترل بازار خاطرنشان کرد: خوشبختانه برنج، روغن، شکر به اندازه کافی در انبارهای استان موجود است و گوشت قرمز و مرغ هم به وفور ذخیره کرده ایم تا در مواقع ضروری به بازار عرضه کنیم.
وی ادامه داد: وضعیت آرام بازار کرمان نتیجه تدابیری است که برای تامین مواد غذایی اندیشیده شده است.
21 تا 27 خردادماه به عنوان هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.
استان کرمان دارای 23 شهرستان است و جنوب استان با هفت شهرستان سازمان جهاد کشاورزی مستقل دارد.
خبرنگار: کمیل بهشتیان**انتشاردهنده: بهنام احمدی*
7429 / 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.