به گزارش ایرنا، حساسیت حرفه خبرنگاری بیش از سایر شغل ها است زیرا خبرنگاران رهبران فکری جامعه هستند و برای توسعه فرهنگی جامعه باید مطالبات صنفی، آموزش ها و امنیت این قشر، بیش از سایر مشاغل مورد توجه قرار گیرد.
اهداف و نقش حرفه خبرنگاری در جامعه نسبت به سایر شغل ها تاثیر گذاری بیشتری بر افکار عمومی دارد و تشکل های صنفی با مطالبات خود می توانند استقلال حرفه ای خبرنگار را حفظ کنند.
تشکل های صنفی باید به عنوان واسطه ارتباط ها را تسهیل و جایگاه واقعی خبرنگار را به جامعه و مدیران معرفی کنند اما در کشور موانعی وجود دارد که کارکرد این تشکل ها را مختل می کند.
رسانه های دیجیتال و مطبوعات امروزه به شدت درگیر مسائل اقتصادی، معیشتی و اجرایی هستند و تشکل ها نیز بدلیل بنیه مالی ضعیف و برای جبران هزینه ها به سازمان هایی متصل می شوند که استقلال آنها را دچار حاشیه می کند.
اختلاف ایده ها، اگر آلوده به جناح بندی سیاسی شود این تشکل ها را در دفاع از حقوق صنفی خبرنگاران ناکارآمد می کند.
همچنین برخی از مسئولان به فعالیت های مردمی و تشکل های صنفی امیدوار نیستند که این امر استقلال این قشر را تحت شعاع قرار داده است.
باید تشکل هایی با حضور خبرنگاران از دیدگاه های متفاوت و اختلاف نظرها ایجاد شود که ضمن رسیدگی، بررسی و ارزیابی مشکلات، از حقوق صنفی خبرنگاران دفاع کنند.
تشکل های صنفی بهترین و کارآمدترین قشر، برای تامین استقلال، امنیت و کاهش دغدغه های خبرنگاران هستند و باید برای استقلال فکری جامعه تقویت شوند.
تشکل ها حقوق صنفی خبرنگاران را تامین و از آنها در برابر فشارها حمایت می کنند زیرا یک خبرنگار بدلیل مسئولیت اجتماعی با انتشار اطلاعات درگیر فشارهای متفاوتی از سوی جامعه و مسئولان می شود.
برخی از رسانه ها در حوزه مطبوعات بنیه مالی و تیراژ فراوانی دارند که حضور متنوع این رسانه ها منافع و درخواست های متفاوتی ایجاد می کند و نداشتن درخواست یکسان به مانعی برای پویایی سایر رسانه ها تبدیل شده است.
ازجمله مشکلات امروز رسانه ها، نداشتن نیروی متخصص و کارآمد است و صرفا خبرنگار خوب محصول آموزش تئوریک نیست و تشکل های صنفی می توانند با استعدادیابی و آموزش خبرنگاران زمینه دوره های عملی و تخصصی را برای این قشر فراهم کنند.
همچنین رسانه ها امروز بدلیل تاثیر فضای مجازی و افزایش هزینه ها دچار بحران مخاطب و در نتیجه مشکلات اقتصادی شدند و این مشکلات موجب تعدیل نیرو و کاهش انتشار این رسانه ها شده است.
لذا خبرنگاران باید بیمه باشند و از مزایای بیمه بیکاری تا انتخاب رسانه جدید بهره مند شوند، دولت نیز برای استقلال رسانه، آزادی افکار و پویایی این قشر تسهیلاتی پرداخت کند.
رسانه ها باید با تشکیل تشکل های صنفی، فعالیت حرفه ای، جذب مخاطب و همراهی با تغییرات روز از ریزش مخاطبان خود جلوگیری کنند که این امر زمینه تقویت روحیه مطالبه گری و توسعه فرهنگی جامعه را فراهم می کند.
**خبرنگار ایرنا کرمان
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.