رضا جزینی زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه در خصوص شیوع بیماری در پارک یاد شده جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد اظهار داشت : البته تمام دستگاه‌ های همکار و متولی برای رصد و کنترل بیماری طاعون نشخوار کنندگان با اداره کل محیط زیست کرمان باید همچنان همکاری لازم را داشته باشند.
به گفته جزینی زاده طی یکماهه گذشته محیط بانان محیط زیست کرمان با بسیج همه امکانات خود نسبت به کنترل بیماری طاعون نشخوار کنندگان اقدام کردند و با اطلاع رسانی بموقع از طریق نهادهای مردمی زیست محیطی توانستیم از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم .
جزینی زاده همچنین درباره احتمال نابودی حیات وحش استان کرمان به دلیل خشکسالی افزود: امیدواریم اعتبارات لازم برای آب ‌رسانی به حیات وحش از سوی مدیریت ستاد استان تامین شود تا حیات وحش از مرگ حتمی نجات یابد.
پارک ملّی خَبْر یک منطقه حفاظت شده در بخش خبر از شهرستان بافت، استان کرمان است. مساحت آن حدود ۱۲۰ هزار هکتار است. در داخل این پارک پنج قطعه پناهگاه حیات وحش با نام روچون قرار گرفته است (بر گرفته از نام روستای رُچان است). این پارک به دلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت های متعدد، حوزه های آبخیز متنوع، در استان و کشور کم نظیر است.
پارک ملّی خَبْر یازدهمین منطقه‌ای است که در کشور عنوان پارک ملی را بخود اختصاص داده است. این پارک در سال ۱۳۵۰با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت، در نهایت در سال ۱۳۷۰ به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقا یافت.
براساس این گزارش بر اثر شیوع بیماری طاعون تعداد 70راس از حیوانات وحشی از جمله کل، بز، قوچ و میش طی یکماه گذشته نیز گذشته در پارک ملی خبر به دلیل ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان (ppr) تلاف شدند.
شهرستان بافت که منطقه حفاظت شده خَبْر در آن قرار دارد در 156 کیلومتری جنوب غربی کرمان واقع شده است.
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.