به گزارش ایرنا بدر سودانی زاده شامگاه شنبه در جلسه 'پیگیری حقوقی و طرح شکایت از طرح های انتقال آب بین حوضه ای، صنایع مخرب و آلاینده های محیط زیست و منابع آبی' که با حضور فعالان محیط زیست، اصحاب رسانه و وکلای استان خوزستان در خانه کشاورز اهواز برگزار شد، اظهار کرد: طبق اصل 5 قانون اساسی تخریب محیط زیست جرم بوده و هر فردی می تواند از مسببان آن شکایت کند ولی برای باطل کردن احکام دولتی یا شکایت در این زمینه باید در دیوان عدالت اداری کشور طرح دعوی کرد.
وی افزود: در زمینه ورود فاضلاب به رودخانه کارون و محیط زیست استان بسیار غیر فعال بوده ایم به شکلی که سال ها از شکایت ما درباره ورود فاضلاب به رودخانه کارون می گذرد.
عضو کانون وکلا عنوان کرد: می توان از طریق ماده 688 قانون مجازات اسلامی درخصوص فاضلاب به رودخانه کارون، فلرهای نفتی و دیگر آلاینده ها و همچنین تخلیه نخاله در کنار رودخانه کارون که شکلی از کارون خواری است، اقدام کرد.

**محیط زیست خوزستان تحمل طرح انتقال آب را ندارد
به گزارش ایرنا شبنم قنواتی زاده فعال محیط زیست استان خوزستان نیز در این نشست با اشاره به چالش های اصلی محیط زیست در استان گفت:انتقال آب از خوزستان را می توان مهم ترین بخش از آسیب های جدی دانست که به طور مستقیم بر سلامت مردم تاثیرگذار هستند.
این فعال محیط زیست یادآور شد: انتقال آب استان های پایین دست از جمله خوزستان برای تعادل بخشی آب های زیرزمینی و فعال کردن کشاورزی مناطق بالادست امری غیر قابل پذیرش است که باید با اقدام حقوقی جلوی آن ایستاد.
قنواتی زاده با تاکید بر مقابله با طرح های مخرب زیست محیطی استان بیان کرد: احداث طرح های انتقال آب ، شرکت نفت و فلرهای نفتی و فاضلاب کارون ، توسعه نیشکر ، پساب و آلاینده های محیطی ناشی از سوختن نیشکر با حجم وسیعی از تخریب محیط زیست از دیگر آلاینده های زیست محیطی در خوزستان هستند.
فعال محیط زیست استان همچنین با انتقاد از نحوه نهالکاری ها در خوزستان عنوان کرد: در حالیکه اعلام شده در سال 95 و 96، چهار هزار و 892هکتار در خوزستان نهالکاری شده اما در بازدید صورت گرفته مشخص شد نهال ها تنها در 30 درصد زمین های کاشته شده رشد داشته اند این در حالی است که برخی منابع آگاه مدعی اند پیمانکاران در آبیاری نهال ها کوتاهی می کنند و کسی بر فعالیت آنها نظارت ندارد.
قنواتی زاده تصریح کرد: همچنین در محل ریزگردها در جنوب شرقی اهواز نخل هایی به صورت شخصی کاشته شده که تاکنون بیش از 70 درصد آن ها خشک شده و از بین رفته اند.

**تخلیه نخاله در کنار کارون بخشی از رودخانه خواری است
مهرداد پرویزی فعال محیط زیست نیز با اشاره به تخلیه نخاله های ساختمانی در کنار رودخانه کارون عنوان کرد:نخاله های ساختمانی که با هدف کاهش عرض رودخانه در حاشیه رودخانه کارون در نقاط مختلف از جمله کوی سید خلف اهواز تخلیه شده در واقع بخشی از مافیای آب در پایین دست رودخانه کارون است که باید مورد پیگرد قرار گیرد.
وی ادامه داد: کانون وکلای استان تاکنون در بحث انتقال آب و دفاع از فعالان محیط زیست گامی برنداشته ولی امیدواریم از این پس حمایت این کانون را در مقابله با طرح های انتقال آب، خشکاندن تالاب ها و فلرهای نفتی داشته باشیم.
وی ادامه داد: تاثیری که انتقال آب خوزستان بر تالاب ها، معیشت هورنشینان، مهاجرت آن ها و افزایش حاشیه نشینی و بزهکاری در شهرهای بزرگ داشته نیز باید مد نظر قرار گیرد و بر اساس آن طرح شکایت کرد.
7148/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.