موج شهر نشینی در ایران به حدود نیم قرن قبل و در پی اجرای قانون اصلاحات ارضی و گذار از جامعه سنتی به مدرن اتفاق افتاد و اصطلاح شهرنشینی را وارد ادبیات سیاسی و اجتماعی کشور کرد.
جاذبه ها، امکانات و مزایای به ظاهر رفاهی شهرها، جمعیت کثیری از روستانشینان را به شهر کشاند و گسترش بی رویه شهرها را موجب شد و در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد.
شهرنشینی با خود آلودگی هوا، ترافیک، آسیب های اجتماعی و زیست محیطی و معضلات و نارسایی های متفاوتی را رقم زده که حل هر کدام از آنها نیازمند مدیریت و تخصص مربوطه است.
با افزایش جمعیت و بالا رفتن بهای زمین و مسکن و رقابت منفعت گرایی در شهرها، هر روز شاهد ساخت و سازها و سر برآوردن بناهایی اغلب زشت و ناهمگون از بتن و آهن هستیم که فضای شهر را بر مردمان آن تنگ و غیر قابل تحمل تر می کند.
تقریبا همه روزه ساکنان شهرها شاهد قطع درختان، از بین رفتن فضای سبز و محیط زیست برای احداث و تعریض بزرگراه، خیابان و معابر شهری هستیم که اغلب چیزی جز افزایش ترافیک، آلودگی و نارضایتی شهروندان را در پی ندارد.
در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز تصمیم های مدیریت شهری در اجرای برنامه ها تقریبا بدون دخالت و نظر شهروندان انجام می شود تا جایی که ساکنان این مناطق اغلب حتی از اتفاقات این حوزه ها بی خبر می مانند.
هرچند شهروندان به ظاهر با انتخاب اعضای شورای شهر و در نهایت تعیین شهردار توسط این نهاد، در تصمیم های شهری نقش غیر مستقیمی دارند، اما عملا تمامی تصمیم ها در اتاق ها و پشت درهای بسته اتخاذ می شود که پاسخگوی انتظارات مردم نیست.
این در حالی است که شهروندان فارغ از هزینه های مادی سنگینی که برای اداره شهر می پردازند، علاوه برآن سختی های فراوان معنوی را به دوش می کشند.
پر واضح است شهروندان زمانی که احساس کنند در مدیریت شهری نقشی ندارند، نسبت به مسائل شهری نارضایتی کنند و آن را با مشارکت پایین و بی تفاوتی نشان دهند.
با توجه به حق برخورداری شهروندان از سطح حداقلی رفاه، تسهیلات و زندگی بهتر در این اکوسیستم گسترده، لازم است مسئولان شهر مشارکت بیشتری در تصمیم های شهری داشته باشند.
باید ذکر شود که حل موثر مشکلات شهر با تمامی قوانین ریز و درشت و آیین نامه های دستوری بدون حضور و مشارکت موثر شهروندان، امکان پذیر نیست و انبوه چالش های برجای مانده بیانگیر همین موضوع است.
انجام نظر سنجی های منظم و تخصصی از شهروندان، مشارکت و نظر خواهی از سمن های فعال شهری، استفاده از نظرات و آرای کارشناسی نخبگان و متخصصان، ارتباط نزدیک و مستمر مسئولان با شهروندان از جمله راهکارهایی است که امید و اعتماد را برای داشتن شهری بهتر به شهرنشینان باز می گرداند.
حضور داوطلبانه مردم مهمترین محرک ایجاد شهری زیبا، مدرن و آباد است که در سایه بها دادن به ساکنین و اهالی شهرها این فرآیند اجرا و تکمیل خواهد شد.
* خبرنگار ایرنا مرکز کرمان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.