به گزارش ایرنا ، خانه تاریخی بهادرالملک بردسیر مربوط به دوره قاجاریه بوده و از یک معماری خاص و دیدنی برخوردار است و ارگ بردسیر نیز به فاصله کمی از این بنا در آنسوی خیابان شلوغ و پرترافیک شریعتی قرار دارد.
این بنای تاریخی که هم اکنون محل استقرار اداره میراث فرهنگی بردسیر است و در مرکز شهر قرار گرفته، با ساخت و سازهای جدیدی در حریم آن از جمله ساختمان بانک رسالت، ساختمانی متعلق به آموزش و پرورش، بلوار جدید آیت الله طاهری و مسجد جامع شهر مواجه شده است .
این گزارش حاکیست ، تازه ترین اتفاق در حریم این اثر تاریخی ثبت ملی، تخریب نیمی از ساختمان متعلق به آموزش و پرورش در خرداد ماه جاری است.
قبل از این، قرار بود با توافق آموزش و پرورش و شهرداری، ساختمان بلااستفاده تبدیل به فضای سبز شود تا افقی به این بنای تاریخی که در میان پس کوچه ها پنهان مانده ، بگشاید.
اما اکنون آنچه که از شواهد امر بر می آید قصد آموزش و پرورش ایجاد واحدهای تجاری و مراکز فروش است.
مدیر آموزش و پرورش بردسیر در این باره گفت: ما به دلیل کمک به تعریض خیابان شریعتی این ساختمان را تخریب کردیم و هیچ اجباری برای این کار نداشتیم.
جواد ادیبی افزود: با توجه به اینکه ساختمان مدرسه در یک خیابان شلوغ و تجاری قرار دارد،قصد داریم تا یک طبقه واحدهای تجاری به جای آن بسازیم .
وی ادامه داد: بخشی از ساختمان که مانع دید خانه تاریخی می شود، همچنان دست نخورده باقی خواهد ماند.
فرماندار بردسیر با تائید این خبر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت ادامه روند ساخت و سازها در اطراف ساختمان تاریخی بهادر الملک را تعیین نشدن حریم مشخصی برای این بنای تاریخی از سوی متولیان امور میراث فرهنگی عنوان کرد .
مجید نجف پور افزود: چنانچه میراث حریمی را برای این خانه تعیین کند ، ما مطابق با قانون رفتار خواهیم کرد و مانع هر گونه ساخت و ساز در پیرامون آن خواهیم شد.
نجف پور اضافه کرد : البته در عین حال برای ممانعت از هر گونه تخریبی که به این بنای تاریخی صدمه بزند شرایط کنونی را بررسی و مطابق ضوابط و مقررات سازمان میراث عمل خواهیم کرد.
وی از پیشنهادات برای توقف ساخت و ساز آموزش و پرورش و رفع موانع استقبال کرد و گفت: در این باره با شهرداری و آموزش و پرورش مذاکره خواهیم کرد و حدود و حریم بنا نیز از سازمان میراث نیز استعلام خواهد شد.
نجف پور همچنین با اشاره به اینکه روند مرمت این خانه رضایت بخش نیست،همچنین خواستار باز بودن درهای این بنا به روی بازدید کنندگان در تمام روزهای سال شد.
وی گفت: هم اکنون درهای این خانه فقط در ساعات اداری برای مراجعان اداری باز می باشد و این در حالی است که ورود گردشگر خارجی و داخلی برای بازدید این بنای تاریخی زمان نمی شناسد .
مسئول میراث فرهنگی بردسیر نیز گفت: این خانه در فهرست آثار ثبت ملی قرار دارد، ولی حریمی برای آن تعریف نشده است و به همین دلیل نمی توانیم مانع ساخت و سازهای متعدد در اطراف آن بشویم.
شهرستان بردسیر با پیشنبه تاریخی بیش از هفت هزار سال و برخوردار از آثار قدیمی در 60کیلومتری غرب کرمان قرار گرفته است .
7421/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.