با توجه به افزایش گرمای هوا در جنوب استان، معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درباره احتمال افزایش مار و عقرب گزیدگی به مردم این منطقه هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مطهری افزود: با توجه به احتمال افزایش این گزش‌ها در فصل تابستان باید موارد ایمنی بیش از گذشته مدنظر مردم قرار گیرد.

وی گفت: طبق آمار 435 مورد گزش عقرب و 85 مورد گزش مار در فرورین و اردیبهشت امسال در حوزه خدمات دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ثبت شد که خوشبختانه همگی بهبود یافته‌اند .

مطهری با اشاره به شیوع گزش دو نوع شایع عقرب زرد یا الماس و عقرب سیاه در جنوب کرمان؛ بی قراری شدید ، تشنج ، بی حالی ، عرق کردن ، تنگی نفس ، سردرد و بی اختیاری ادرار را از جمله علائم عقرب گزیدگی اعلام کرد.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: مردم برای پیشگیری از عقرب گزیدگی اقدامات حفاظتی از جمله پرهیز از انباشتن و توده کردن هیزم و مصالح ساختمانی در محل سکونت و اطراف آن، مسدود کردن سوراخ های دیوارهای منازل به ویژه درو پنجره و ورودی های فاضلاب، استفاده از نور کافی در فضای حیاط ، حمام و دستشویی در طول شب به ویژه در روستاها، جلوگیری از بازی کودکان با دمپایی و پای برهنه در شب ، پرهیز از نشستن یا خوابیدن روی زمین به ویژه در اوایل شب هنگام رفتن به تفریح یا گردش، پرهیز از توقف در جاده های بیابانی و نشستن روی خاک‌های انباشته شده، استفاده از کفش‌های ساق دار و دستکش توسط کارگران و کشاورزان در هنگام کار و ... را به صورت جدی رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنین به مراجعه فوری فرد عقرب گزیده به مراکز درمانی ، اورژانس و بیمارستان ها تاکید کرد و حفظ آرامش فرد جهت کاهش انتشار سم در بدن ، ثابت و بی حرکت نگه داشتن عضو گزیده شده و قرار دادن عضو آسیب دیده پایین تر از سطح قلب، بستن بالای محل گزش با باندی به پهنای کم به طوری که زیاد سفت نباشد و گردش خون قطع نشود توصیه کرد.

وی همچنین خودداری از شکافتن، تیغ زدن ، مکیدن و خارج کردن نیش عقرب با فشردن محل گزش را هم ضروری دانست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.