به گزارش ایرنا، حسین سعیدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران به اقدامات انجام شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: هم اکنون 12 کارخانه فرآوری گوجه فرنگی با ظرفیت پذیرش پنج هزار و 450 تن گوجه فرنگی در روز وجود دارد که از این تعداد، پنج کارخانه طی چهار ساله دولت یازدهم راه اندازی شده و چهار کارخانه دیگر هم با پیشرفت فیزیکی قابل توجهی تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می رسد.
وی به مشکلات فروش محصول گوجه اشاره و عنوان کرد: با اضافه شدن این چهار کارخانه به واحد های قبلی، تقریباً 70 درصد گوجه فرنگی تولیدی منطقه به میزان 315 هزار تن به رب تبدیل خواهد شد.
معاون امور سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان ادامه داد: محصول تولیدی گوجه فرنگی جنوب کرمان به استناد آمار کارشناسان جهاد کشاورزی حدود 450هزار تن می باشد که کارخانه های موجود، توان فرآوری حدود 250 هزار تن گوجه را دارند و محصول نهایی آنها بیشتر شامل رب گوجه است.
سعیدی بیان کرد: هم اکنون بحث ایجاد صنایع فرآوری محصولات کشاورزی به عنوان راه حلی مهم و تاثیرگذار در جهت حل این مشکل و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه مطرح بوده و باید توجه کنیم که ساخت کارخانه های بیشتر، برای تولید رب در منطقه، غیر علمی و غیر کارشناسی بوده و هیچ کمکی به کسب سود بیشتر کشاورزان نخواهد کرد.
وی همچنین افزود: نیاز به فرآوری محصول گوجه فرنگی منطقه با احداث 16 کارخانه فرآوری رب گوجه به اشباع کامل رسیده و بحث مهم بعدی برای محصولات تولیدی کشاورزی، موضوع بسته بندی و برندینگ می باشد که در این زمینه نیز سه کارخانه به عنوان یکی از اولویت های کاری سازمان در حال راه اندازی است.
وی ادامه داد: سازمان صنعت و معدن برای صادرات این محصولات در سال 93 مجوز احداث اولین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی جنوب کرمان را از طریق سازمان توسعه تجارت ایران صادر کرد که فاز اول این طرح، شامل فرآوری، درجه بندی و بسته بندی با سرمایه گذاری بالغ بر 516 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم 170 نفری می باشد.
وی گفت: پایانه صادراتی منطقه اکنون با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی، در حال ورود ماشین آلات خود می باشد و به زودی روند ساخت، تکمیل و این فاز به بهره برداری خواهد رسید.
سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان هفت شهرستان جنوبی شامل جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش دارد.
7429/7450
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.