محمد مهدی بلوردی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر همین اساس تهیه و تدقیق نقشه گسل های فعال کرمان در دستور کار کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله این استان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با تصویب این مطالعات در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به عنوان یک سند راهبردی بالادستی در طرح های جامع و تفصیلی، می توان ساخت و سازهای شهر کرمان را به طور نسبی ایمن سازی کرد زیرا نتیجه آن موجب ایجاد یک فضای امن برای شهروندان خواهد شد.
وی گفت: کرمان همواره بدلیل وجود گسل های مهم و فعال در حریم شهری با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و نیازمند تمهیدات لازم بمنظور پیشگیری از مخاطرات زلزله است.
مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان افزود: یکی از مهمترین تمهیدات گسل های شهر کرمان شناسایی آنها است و گام بعدی در جهت این گسل ها، تدوین انواع آیین نامه های ساخت و ساز در حریم گسل ها است.
وی اظهار داشت: پیش از این فاز نخست این مطالعات میدانی با هدف تدقیق محل عبور و شواهد گسل های فعال شهر کرمان تا شعاع 25 کیلومتری آغاز شده بود.
بلوردی با اشاره به انجام شدن گزارش اولیه تدقیق و تعیین حریم گسل های شهر کرمان گفت: بر اساس مطالعات تئوری و میدانی تاکنون 14 گسل فعال در شهر کرمان شناسایی شده و حریم گسل شرقی شهر کرمان (در محدوده کوههای صاحب الزمان (عج) در اختیار کارگروه ملی مخاطرات زلزله قرار گرفته است.
وی افزود: این نقشه ها پس از تصویب در کارگروه ملی، در اختیار معاونت معماری و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده است که پس از تصویب به شکل مصوبه و قانون برای اجرا در اختیار سازمان های مربوطه قرار می گیرد.
وی ابراز کرد: سازمان های مربوطه در این کلانشهر می توانند با استفاده از این نقشه ها ساختمان ها و سازه های در معرض خطر را شناسایی کنند و بر اساس میزان آسیب پذیری بناها را اولویت بندی و برنامه ریزی کنند.
استان کرمان از مناطق زلزله خیز کشور بشمار می رود و تجربه زمین لرزه های مخرب در شهرستان های بم، راور، کوهبنان و زرند که خسارتهای هنگفت جانی و مالی را به دنبال داشت ، نشان از گسل های فعال و زلزله خیز بودن استان دارد.
زمین لرزه بم با شدت 6.6 ریشتر در ساعت پنج و 26 دقیقه بامداد پنجم دی ماه سال 82 در شرق استان کرمان را لرزاند و طبق آمار رسمی این زمین ‌لرزه 26 هزار و 271 قربانی، 30 هزار مجروح و بیش از یکصدهزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت.
زمین ‌لرزه زرند نیز در تاریخ چهارم اسفندماه سال 83، ساعت پنج و 55 دقیقه بامداد سه‌ شنبه به وقت محلی ایران، در استان کرمان و شهرستان زرند رخ داد. ژرفای این زلزله در هفت کیلومتری زمین به بزرگی 6.4 در مقیاس ریشتر بود.
شمار کشته های این زلزله حدود 912 نفر و تعداد زخمی ها یکهزار و 411 نفر برآورده شده است و خسارت مالی بسیاری به این شهرستان وارد کرد.
همچنین در سال 96 زمین لرزه های متعددی در شهرستان های راور و کوهبنان خسارت های فراوانی را برجا نهاد.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.