سید یعقوب موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 2 هزار و 800 تن بذر گندم طی دولت گذشته در جنوب کرمان تولید شد که با توجه به استراتژیکی بودن گندم، تولید این محصول در دولت تدبیر و امید به هشت هزار تن رسیده است.
وی به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در راستای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تولید بذر استاندارد گندم را بصورت ویژه در دستور کار قرار داد و امروز شاهد تولید بذر گندم در کشور هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: امسال هشت هزار تن بذر استاندارد در منطقه جنوب کرمان تولید شد که پس از خالص سازی این میزان به هفت هزار و 744 تن رسید و این میزان بذر گندم بطور 100 درصدی گندم مورد نیاز کشاورزان جنوب کرمان را پوشش می دهد.
وی ادامه داد: توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی برای کشت گندم 120 تا 150 کیلو بذر در هکتار است این در حالی است که کشاورزان بیش از حد استاندارد بذر استفاده می کنند در صورت رعایت این شاخص کشاورزی توسط گندم کاران می توان با میزان بذر تولید شده جنوب کرمان تمام این منطقه را بطور 100 درصدی پوشش داد.
موسوی بیان کرد: شرکت های تولید بذر استاندارد گندم جنوب کرمان شامل رودبار زمین (بخش خصوصی)، شرکت تعاونی تولید هامون (بخش خصوصی) و شرکت خدمات حمایتی از بخش دولتی است.
وی ادامه داد: ارقام تولیدی استاندارد و لیبل دار بذر گندم این سه شرکت شامل چمران 2، سیروان، ویریناک، چمران، افق، مهرگان و یاواروس است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: هشت هزار و 214 تن بذر استاندارد گندم طی سال زراعی جاری در جنوب کرمان توزیع شد که 94 درصد بذرهای توزیع شده در منطقه جنوب کرمان تولید شده است.
وی افزود: از این میزان بذر گندم توزیع شده بین گندم کاران هفت هزار و 744 تن بذر استاندارد تولید منطقه جنوب کرمان و 470 تن رقم یاواروس از شمال کرمان بوده است.
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم در منطقه جنوب استان کرمان 37 هزار و 600 هکتار است اظهار کرد: بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان تاریخ کاشت گندم از 15 آبان تا 25 آذر ماه ابلاغ شد و به هیچ وجه کشت تاخیری پس از برداشت محصول ذرت در ماه های دی و بهمن توسط این سازمان توصیه نمی شود.
وی تصریح کرد: بذر استاندارد توزیع شده در منطقه جنوب کرمان به ازاء هر کیلو 18 هزار و 500 ریال است که امسال سه هزار و 600 ریال توسط دولت بعنوان یارانه بذر پرداخت شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اعتراض گندم کاران شهرستان فاریاب در زمینه خرید بذر گندم نامرغوب گفت: این سازمان از طریق مراجع قضایی پیگیر حق گندم کاران این شهرستان است.
وی افزود: گندم کاران فاریاب از طریق مراجع قضایی نسبت به طرح دعوی علیه فروشندگان غیرمجاز اقدام کنند و سازمان جهاد کشاورزی در مراجع قضایی از حقوق آنها حمایت می کند.
وی بیان کرد: کشاورزان در هنگام خرید بذر باید به استاندارد بودن و مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند و بی توجهی به همین امر موجب ایجاد مشکل برای کشاورزان فاریاب شده است.
موسوی با بیان اینکه پنج هزار و 500 هکتار از اراضی فاریاب زیرکشت به کشت گندم اختصاص دارد، گفت: در سال زراعی جاری یکهزار و 100 تن بذر استاندارد در بین کشاورزان فاریاب توزیع شد.
سازمان جهاد کشاورزی مستقل از مرکز استان هفت شهرستان را تحت پوشش دارد.
مرکز شهرستان فاریاب در 330 کیلومتری جنوب مرکز استان است.
3029/7450
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.