طبق نظر کارشناسان و البته بررسی علل اتفاقات و حوادث سالهای گذشته، یکی از دلایل وقوع جرم در جامعه وجود فقر مالی و فرهنگی است که البته فقر مالی نیز در پس نهادینه شدن و ریشه دوانیدن فقر اقتصادی رخ می نماید.
به طور قطع افزایش توان و بنیه مالی عموم جامعه از طریق اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی می تواند به ارتقای وضعیت معیشتی مردم و در نهایت روند رو به رشد کاهش خشونت ها، دعاوی و البته جرم ها در جامعه بیانجامد.
اما اکنون استان کرمان با اجرای طرح های اقتصادی فراوان در راستای تحقق و خواسته به حق رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتازی می کند و امید می رود در آینده ای نه چندان دور خشنونت و جرم هایی ناشی از این خوی حیوانی از این استان رخت بر بندد.
اهمیت این موضوع تا بدانجا است که دستگاه قضایی نیز با ورود به این عرصه در بخش های مختلف و اکنون برگزاری همایش پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها درصدد است با ورود به عرصه های اقتصادی و کمک به بنگاه های اقتصادی در راستای کاهش خشونت در جامعه اقدامات موثر، تاثیرگذار و البته قابل تقدیری را انجام دهد تا هزینه ایجاد خشونت در دنیا را که بر اساس مطالعه یک مرکز معتبر بین المللی، 12 درصد از ارزش تولید ناخالص جهانی است، کاهش دهد.
کارشناسان معتقدند سرانه هزینه خشونت در دنیا سالانه حدود 2 هزار دلار است که آثار زیانبار زیادی در بخش کلان اقتصادی از خود به جای می گذارد.
و اما برگزاری همایش هایی چون پیشگیری از خشونت می تواند با تجمیع راهکاری ارائه شده توسط کارشناسان و مسئولان امر، نیاز این بخش را در راستای تدوین سند چشم انداز و نقشه راه این مسیر پر نشیب و فراز مرتفع کند.
حال آنکه در همایش پیشگیری از خشونت در کرمان اعلام آمادگی دستگاه قضا برای حمایت از بنگاه های اقتصادی و آمادگی مجلس شورای اسلامی برای کمک به موضوعات مرتبط با حوزه عملکرد کمیسیون اقتصادی مطرح شد که خود سرآغازی مهم برای تقویت بنیه اقتصادی کشور و کاهش خشونت در جامعه است.
اقدام قابل تقدیر دستگاه قضا با برگزاری همایش کاهش خشونت و راهکارها در استانی که به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح است می تواند آغاز راه و الگویی غیر قابل انکار برای کاهش خشونت در سایر نقاط کشور باشد.
دلیل واضح طرح این ادعا، شهرستان قلعه گنج به عنوان شهر پایلوت اقتصاد مقاومتی در کرمان است.
بعد از اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و البته مشارکت مردم در توسعه در این شهرستان که بیشترین آمار خشونت و جرائم سخت را در جنوب استان کرمان داشت، اکنون قلعه گنج کمترین میزان خشونت را در کارنامه چند ماه اخیر خود ثبت کرده است.
گفته می شود دلیل جرم بیش از 70 درصد زندانیان در استان کرمان فقر مطلق و نیمی از 10 جرم اول کشور مربوط به خشونت است لذا بر این اساس تنها راه عاجل رفع این معضل افزایش توان و بنیه اقتصادی در کشور است.
طبق اعلام رئیس کل دادگستری استان کرمان، سالانه بالغ بر یک میلیون پرونده مرتبط با بخش های مختلف عناوین خشونت در مراجع قضایی مطرح می شود و افزون بر نیمی از جرائم اعلامی در 10 جرم اول کشور مربوط به خشونت است.
حالا عزم جزم دستگاه قضا در کاهش خشونت در جامعه با شدت آغاز شده و امید می رود با اجرای طرح های زیربنایی و همراهی معین های اقتصادی شهرستانها و مناطق، بزودی کرمان به عنوان الگوی کاهش خشونت در کشور معرفی شود.
*خبرنگار و دبیر مرکز کرمان
1772
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.