روابط عمومی در اصل به معنای ارتباط همگانی با عموم مردم بوده و اینکه امروزه هر فردی با هر تخصصی، یک تعریف از روابط عمومی ارائه می کند جای بسی تامل است...
اما به راستی چرا روابط عمومی های ما در برخی شرایط، به قدری متزلزل می شوند که حتی نمی توانند به قسمتی از وظیفه خود که در اختیار گذاشتن جزئیات پروژه ها به اصحاب رسانه است به درستی عمل کنند!
آیا به این دلیل نیست جایگاه روابط عمومی با رسانه عوض شده است؟! یا اینکه روابط عمومی تنها خود را یک رسانه مطلق می داند و استفاده از ظرفیت رسانه های بیرونی را ضروری نمی بیند!
آنچه مشخص است، روابط عمومی همچون پلی بین دستگاه های اداری و مردم به شمار می رود که باید اطلاعات اقدامات و اخبار مربوط به آن دستگاه را به اطلاع عموم مردم برساند و برای تحقق این رسالت به یک محرک بیرونی به نام رسانه نیاز دارد.
رسانه از جنس مردم و درواقع خود مردم است و با بهره مندی از ظرفیت روابط عمومی، مردم را از رویدادهای داخلی دستگاه اداری مربوط آگاه می کند.
حال اینکه یک روابط عمومی تا چه اندازه می تواند در انجام رسالت خود موفق باشد به هوش و میزان آموزش هایی که کارکنان آن در این خصوص دیده است بستگی دارد، آموزش هایی برای برقراری یک تعامل بی نقص و حرفه ای با رسانه های مردم.
با تفاسیر ذکر شده و اینکه روابط عمومی پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است مشخص شد که روابط عمومی برای انجام یک عملیات اطلاع رسانی مطلوب باید ظرفیت خود را در اختیار رسانه قرار دهد.
بدین معنا که بتواند اطلاعات مورد نیاز مردم را برای اقناع آنها در اختیار اصحاب رسانه قرار دهد و آن رسانه نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود، مردم را از وضعیت و شرایط موجود آگاه کند.
اما متاسفانه در این بین هستند روابط عمومی هایی که هیچ تجربه ای در عرصه اطلاع رسانی ندارند و یا برخی از آنها که از لحاظ فنی خود را ارجح تر از رسانه ها می دانند و علاقه دارند که اصحاب رسانه همچون مومی در دستانشان ورز بخورند و در این راه از ابزار های مختلفی استفاده می کنند.
در حالی که تاریخچه روابط عمومی گویای این است که روابط عمومی باید تمامی لوازم مورد نیاز یک اطلاع رسانی بی طرفانه را در اختیار رسانه قرار دهد و در این فرآیند، سرعت انتقال اطلاعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وقتی که می گوییم گردونه اطلاع رسانی، به این معنا که روابط عمومی رویدادهای درون سازمان را در اختیار رسانه قرار می دهد و رسانه با ابزار ها و شیوه های خاص خود، وقایع آن سازمان را دسته بندی کرده و به اطلاع مردم می رساند که خروجی این حرکت دورانی، نوع نگرش مردم و افکار عمومی نسبت به سازمان مربوطه را می سازد و در نهایت، گردونه تکمیل می شود.
در استان پهناور کرمان نیز روابط عمومی ها و رسانه هایی وجود دارد و مادامی که اوضاع آرام باشد، تعامل بین آنها نسبتا مطلوب و اوضاع، گل و بلبل است اما همینکه اعلام می شود یک یا چند مقام کشوری قرار است به کرمان سفر کنند، برخی روابط عمومی ها درجا سکته ناقص کرده، لکنت زبان گرفته و فراموش می کنند که روابط بین آنها و رسانه ها چگونه و بر چه مبنایی تعریف شده است.
و اما آخرین مرتبه در سفر هیات وزرا و ریاست جمهوری به کرمان بود که اغلب روابط عمومی های دستگاه ها غیب شدند و گاها با بهانه های مختلف دست اصحاب رسانه را در حنا گذاشتند.
در این سفر، پروژه هایی افتتاح و کلنگ زنی شد که اگر اطلاعات آنها از پیش در اختیار رسانه ها گذاشته شده بود، مردم به وضوح می دیدند که دولت چه کارهای بزرگی در منطقه انجام داده است اما نبود همکاری موثر روابط عمومی ها با اصحاب رسانه منجر به این شد که بسیاری از اقدامات دولت بخوبی معرفی نشود.
تاکنون توسط اصحاب قلم و رسانه چندین مرتبه بر عملکرد روابط عمومی ها ایراداتی گرفته شده است که به نظر می رسد برای رفع این ایرادات اراده ای نبوده است که اگر اراده ای وجود داشت امروز دولت اینقدر در اعلام دستاوردهای خود مظلوم واقع نمی شد.
می طلبد مدیران دستگاه های مختلف استان، قبل از هر اقدامی برای تشکیل یک تیم روابط عمومی قدر و کارکشته تصمیماتی اتخاذ کنند و به صورت قراردادی یا هر روش دیگر از وجود خبرنگاران حرفه ای و دلسوز استان در اداره روابط عمومی خود بهره مند شوند.
اقدامات روابط عمومی های فعال و کار بلد استان قابل تقدیر است.
و در آخر یادآور می شویم که وظیفه روابط عمومی، نصب پرچم و بنر خوش آمدید برای مدعوین گرامی نیست...
خبرنگار ایرنا در جیرفت*
انتشار: بهنام احمدی 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.