به گزارش ایرنا، علیرضا رزم حسینی روز پنجشنبه در آئین بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادر کنندگان برتر استان کرمان افزود: اقداماتی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده اما و اتاقهای بازرگانی نیز موفق نشده اند که بستر آسان، روان، بی دغدغه و بی دردسر را برای بخش خصوصی فراهم کنند تا از ظرفیت های اقتصادی کشور نهایت بهره برداری صورت گیرد.
وی اظهار کرد: مهمترین چالش اقتصاد ایران، معیشت مردم است و معتقدیم دستگاه های حکومتی باور نکرده اند که چالش جدی به نام اقتصاد و معیشت مردم پیش رو داریم.
وی از صادرکنندگان به عنوان مجاهدان اقتصادی در عرصه صادرات یاد کرد و افزود: بخش خصوصی با محدودیت های جدی در حوزه های مختلف تامین مالی، بروکراسی اداری و سایر موارد روبرو است.
وی با بیان اینکه سیاست های کلان اقتصادی ما آبستن ناکارآمدی برای توسعه اقتصاد است گفت: آنچه در استان کرمان دنبال کرده ایم، مدلی است که مردم، دست اندرکاران رسانه ای و بخش خصوصی می تواند نتایج آن را مشاهده کند.
استاندار کرمان گفت: با سبک فعلی اداره کشور در مسائل اقتصادی نمی توان اقتصاد کشور را ساخت و به توسعه همه جانبه دست یافت.
رزم حسینی با بیان اینکه معتقدیم کشور را باید با شرکت های آن بسازیم گفت: امروز در دنیا دولت ها دیگر صادرکننده نیستند و شرکت های چند ملیتی محصولاتی را تولید و صادر کرده و نفع آن را به کشور خود بر می گردانند و بر همین اساس ما نیز باید شرکتها را در امر اقتصاد وارد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در منوجان یک شرکت توسعه گرا، اشتغال را به خانه های مردم برده و مردم در خانه های کوچک کار می کنند و اقدامات انجام شده در حوزه آموزش حیرت آور است.
استاندار کرمان گفت: مفتخریم در این دولت، اتاق بازرگانی ایران بر اساس یک قرارداد توسعه جیرفت و عنبرآباد را بر عهده گرفته امروز به همت رئیس اتاق بازرگانی کرمان اقدامات بسیار خوبی انجام شده و این در حالی است که در گذشته محصولات کشاورزی این شهرستان روی دست کشاورزان می ماند اما امروز حتی یک محصول نیز روی زمین نمی ماند.
وی با اشاره به اینکه در برخی استان های کشور با سابقه طولانی صنعت نفت، هنوز هم فقر وجود دارد، اظهار کرد: ما در دنیا باید حرف برای گفتن داشته باشیم و در کرمان و در دولت تدبیر و امید با همکاری همه نمایندگان خوب و همدل، توسعه را دنبال می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه شبکه اداری ایران توانمندی توسعه را ندارد بیان کرد: با وجود فرمانداران و بخشداران، باید بخش خصوصی توسعه را مدیریت کند.
وی گفت: در عصر حاضر که نزدیک به نیم قرن از تحقق جمهوری اسلامی می گذرد، در تمام شاخص ها بر اساس سند چشم انداز زیر 10 درصد هستیم و باید تلاش بیشتری کرده و نباید نگران حرف و حدیث ها باشیم زیرا اقتصاد ما مردمی است و به نفع ما است که مردم حرف خود را بزنند.
رزم حسینی اظهار کرد: ما دولت و حکومت قانونی هستیم و اقتدار جمهوری اسلامی به حدی است که نباید وحشت کنیم زیرا حکومت ما حکومتی مردمی است.
وی بر اتخاذ تصمیم شجاعانه ای برای حل بروکراسی اداری تاکید کرد و گفت: شرکت های بزرگ در سراسر کشور باید مسئولیت توسعه را بر عهده گیرند و اگر در منطقه ای شرکت های بومی وجود نداشت شرکت های ملی مسئولیت توسعه را بر عهده گیرند.
وی با تاکید بر این مطلب که استانداران خط مقدم جبهه توسعه هستند و باید با اختیارات ویژه در امر توسعه کمک کنند، گفت: شرکت هایی که به عنوان معین اقتصادی وارد عرصه سازندگی شده اند، پول خرج نمی کنند بلکه پول و ثروت خلق می کنند.
وی با بیان اینکه با دولت نمی توان کشور را ساخت و کشور را باید با شرکت های آن را بسازیم، اظهار کرد: با سبک اداره فعلی کشور نمی توان کشور را به جایی رساند.
وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه امنیت، ارتقای سیاسی و نیز در حوزه فرهنگی نیز موفقیت هایی داشته ایم که همگرایی فرهنگی ایجاد کنیم اما در حوزه اقتصاد ناکارآمد هستیم.
وی ادامه داد: 2.2 میلیارد دلار صادرات از استان کرمان رقمی برای این استان با وجود ظرفیت های آن نیست و معتقدم صادرات استان هایی مانند مشهد و اصفهان به هر میزان که باشد نیز متناسب با ظرفیت های این استانها نیست.
استاندار کرمان با تاکید بر لزوم ایجاد تحول اقتصادی در ساختار اداری اقتصادی کشور، گفت: در استان کرمان با همکاری تمامی بخش ها، تحرک و فعالیت های جدیدی آغاز شده که هنوز هم در ابتدای راه است.
رزم حسینی به تقسیم استان به هشت منطقه اقتصادی اشاره و بیان کرد: شبکه مدیریتی ما از فقر مدیریتی و ناکارآمدی برخوردار هستند و نمی توان توسعه را به عهده آنها گذاشت.
وی گفت: پیشنهاداتی داریم که باواگذاری اختیارات، مسئولیت توسعه را بر عهده فرمانداران قرار دهند و شرکت های توسعه گرا نیز پشتیبان توسعه باشند.
وی افزود: در استان کرمان از ابتدای انقلاب تا سال گذشته به طور متوسط در هر سال 23 هزار و 802 شغل ایجاد شده است که در سال گذشته و در دولت تدبیر و امید 45 هزار و 455 شغل را در استان کرمان بوجود آورده ایم و طلایی ترین دوران ایجاد شغل در سال 95 در استان کرمان بوده است.
استاندار کرمان با بیان اینکه ما در تمامی شاخص ها در منطقه بر اساس سند چشم انداز زیر رتبه 10 هستیم، گفت: ما نباید نگران باشیم و این حرف ها را نزنیم زیرا این موارد تضعیف نظام و انقلاب نیست بلکه باید تلاش و همت خود را افزایش دهیم.
وی اظهار کرد: وجود معترضان فرصتی برای انقلاب اسلامی است زیرا جوانان معترض می توانند حرف های خود را بزنند و هیچ جای نگرانی نیست که معترضان را در یک مکان جمع کرده و مطالبات آنها را با حضور مدیران مربوطه پیگیری کنیم.
وی بیان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تصمیم شجاعانه ای در حوزه ساختار اداری کشور بگیرند و وحشت نکنند.
رزم حسینی گفت: با همکاری شرکت های توسعه گرا و بر مبنای مسئولیت های اجتماعی آنها، ایجاد شغل کار سختی نیست.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7440/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.