به گزارش ایرنا دکتر علی اکبر پور فتح الله روز چهارشنبه در حاشیه آیین افتتاح بانک خون بیمارستان رازی بیرجند در گفت و گو با خبرنگاران، میزان جمع آوری پلاسمای خون تا سال 1400 در کشور را یک میلیون لیتر پیش بینی کرد و افزود: در این صورت می توانیم داروهای مشخص پلاسما را با استفاده از پلاسمای ایرانی تهیه کنیم.
وی با بیان اینکه این شاخص بر اساس معیارهای جهانی شاخص خودکفایی است، ادامه داد: بر اساس سیاست سازمان انتقال خون افزایش اهدای خون متناسب با رشد جمعیت انجام می شود.
وی بیان کرد: در کنار اهدای خون فرآیندهای نوین انتقال خون از قبیل اهدای مستقیم پلاکت، پذیره نویسی سلول های بنیادی و اهدای پلاسما نیز انجام می شود.
وی عنوان کرد: در سراسر کشور سیاست سازمان انتقال خون تمرکز گرایی مراکز انتقال خون و دسترسی هموطنان از طریق بانک های خون بیمارستانی است.
به گزارش ایرنا، پور فتح الله اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 800 بیمارستان کشور دارای بانک خون هستند، با همت معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استانداردهای بانک های خون بیمارستانی تدوین شده و ارتقا پیدا کرد.
وی یادآور شد: در حال اعتبار سنجی برای راه اندازی بانک های خون بیمارستانی هستیم تا از طریق ذخیره سازی در همه نقاط کشور دسترسی برای هموطنان فراهم شود.
عضو هیئت بورد هماتولوژی کشور با بیان اینکه در تلاش برای متمرکز کردن فرایندهای اهدای خون در کشور مانند تمام دنیا هستیم، افزود: بخش تولید باید متمرکز شده و بخش دسترسی از طریق بانک های خون بیمارستان انجام شود.

** ایجاد مراکز جامع اهدای خون در استان ها
پور فتح الله با بیان اینکه در تمامی استان های کشور تلاش داریم مراکز جامع اهدای خون تشکیل دهیم، گفت: در خراسان جنوبی نیز با همکاری دانشگاه و استانداری ظرف یکسال آینده مرکز جامع اهدای خون را طراحی و اجرا شود.
وی بیان کرد: پذیره نویسی سلول های بنیادی نیز از یک هفته گذشته در این استان آغاز شده و اهدای پلاکت به صورت مستقیم نیز در بیرجند مهیا شده است و با ایجاد مرکز جامع فرایند اهدای پلاسما نیز فراهم می شود.
وی اضافه کرد: استاندارهای انتقال خون بیرجند در سه ماه قبل توسط بازرسان اروپایی مورد تایید قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان انتقال خون یادآور شد: تاکنون پلاسمای مازاد بر مصرف حاصل از اهدای خون را می توان برای تولید داروهای مشتق از پلاسما به بیرجند ارسال کنیم که در استان آغاز شده و از ظرف ماه های آینده نخستین محموله پلاسمای بیرجند برای پالایش قراردادی ارسال می شود.
پور فتح الله در ادامه با بیان اینکه سازمان انتقال خون بیشتر به دنبال اهدای گروه خونی O است، افزود: این گروه خونی دهنده همگانی است و سازمان برنامه دارد وارد اورژانس پیس بیمارستانی شود در این رابطه تفاهم نامه ای با اورژانس کشور منعقد شد.
وی اظهار کرد: اگر این گروه خونی تامین شود در حوادث و بحران هایی که خون ریزی های شدید وجود دارد در اورژانس ادغام شده باشد می توان میزان دسترسی بیماران را فراهم کرد.
وی بیان کرد: طرح اجرایی اولیه عید امسال در استان زنجان کلید خورد و امید است به زودی با افزایش تعداد اهداکنندگان گروه O در برنامه کشور قرار می گیرد.

** کمبود گروه خونی O یکی از چالش های سازمان انتقال خون
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: گروه خونی O منفی بخاطر درصد پایین این افراد یکی از چالش های سازمان انتقال خون است، در رابطه با حادثه کرمانشاه خوشبختانه هفت برابر مصرف روزانه ذخیره داشتیم بنابراین جای نگرانی برای تامین خون نبود.
پور فتح الله یادآور شد: از اهداکنندگان گروه های خونی منفی دعوت شد که با استقبال خوب مراجعه کنندگان مواجه شدیم اکنون نیز برنامه ریزی می کنیم افراد گروه منفی که بعد از بحران زلزله کرمانشاه خون اهدا کردند به عنوان اهدا کننده مستمر معرفی شوند تا کمبودهای این زمینه را رفع کنیم.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*6054*خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.