دکتر بصیر هاشمی گفت: پزشکی بازساختی، علمی جدید و آینده پزشکی به این حوزه وابسته است و طی 2 دهه دیگر روند درمان بسیاری از بیماریها به سمت پزشکی بازساختی می رود.
وی افزود: در این مرکز در یک بازه زمانی طولانی قرار است ارگان را تولید کرده و هنگام پیوند به جای این که عضو را از فرد دیگری بگیرند، از ارگان تولید شده در محیط های آزمایشگاهی برای درمان استفاده شود.
دکتر هاشمی عنوان کرد: این روش درمانی جایگزین پیوند از انسان به انسان می شود و با توجه به این که شیراز، تبریز و تهران به عنوان سه قطب پزشکی بازساختی کشور فعالیت دارند در آینده می توان زمینه توسعه آن را فراهم کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حال حاضر محققان پزشکی بازساختی در شیراز فعالیت دارند و برخی سلول های مورد نیاز تولید شده و در بیمارستان مادر و کودک غدیر هم فعالیت های درمانی در برخی زمینه های مربوطه انجام گرفته است.
دکتر هاشمی ادامه داد: محققان این مرکز در برج پژوهشی مستقر هستند و با وجود آن که برخی سلول های مورد نیاز، تولید شده اما با توجه به این که فعالیتهای آزمایشگاهی و حیوانی در مراحل اولیه انجام می گیرد برای رسیدن به بخش عملیاتی نیاز به زمان بسیاری داریم.
این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: این علم در دنیا جدید است و دستیابی به اهداف بستگی به میزان پیشرفت کار دارد، همچنین با توجه به این که در حال حاضر در شیراز بر روی تولید سلول کار شده برای دستیابی به بافت مورد نظر به چند سال فرصت نیاز است.
دکتر هاشمی گفت: اعتبار کلی پیش بینی شده برای راه اندازی مرکز جامع پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 10 میلیارد تومان است و تا کنون یک میلیارد آن جذب شده و طبق قول ها یک میلیارد دیگر هم به زودی تامین میشود و سایر بودجه ها با توجه به پیشرفت پروژه تزریق خواهد شد. این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: این مرکز با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در محل برج پژوهشی راه اندازی شده و عملیات اجرایی احداث ساختمان آن جنب برج پژوهشی نیز آغاز شده و طی 2 سال آینده مکان مستقلی به آن اختصاص می دهیم و مراکزی از قبیل سلول های بنیادی و مرکز تحقیقات پیوند اعضاء نیز به آن جا منتقل می شود. دکتر هاشمی یادآور شد: با توجه به این که شیراز قطب پیوند است، برنامهریزیهایی انجام می گیرد تا علاوه بر رفع نیازهای بیماران در داخل، از خارج کشور هم برای بهره مندی از این روش نوین درمانی به شیراز بیایند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 647388
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.