محمد حسن کردستانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات مالچ‌ پاشی همراه با نهال‌ کاری در سطح 800 هکتار از کانون ‌های بحرانی فرسایش بادی شهرستان‌ های رودبار و قلعه‌ گنج به منظور تثبیت تپه ‌های ماسه‌ ای فعال و آسیب‌ زننده آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه عرصه ‌های مستعد بیابانی این شهرستانها با اعتبار بیش از 200 میلیارد ریال از محل قانون بودجه سال 96 کل کشور زیر پوشش عملیات مالچ‌ پاشی قرار می‌ گیرد بیان کرد: این عملیات در سال جاری به میزان 2 هزار هکتار پیش‌ بینی شده که در مرحله نخست 800 هکتار از آن اجرایی می ‌شود.
وی تصریح کرد: از کل این پروژه در مرحله نخست 350 هکتار در شهرستان رودبار و 450 هکتار در شهرستان قلعه‌‌ گنج مالچ ‌پاشی همراه با نهال‌ کاری انجام و بیش از 56 هزار اصله نهال از نوع گونه‌ های بیابانی و بومی منطقه مانند اسکنبیل غرس می ‌شود.
وی افزود: بیش از 191 هزار هکتار از یک‌ میلیون و 263 هزار و 735 هکتار عرصه بیابانی منطقه جنوب کرمان را کانون ‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهند که قسمت بیشتر این مناطق در حوزه تالاب جازموریان به عنوان تولید کننده 25 درصد از گرد و غبار داخل کشور قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: تاکنون فعالیت‌ های گسترده‌ ای مانند عملیات‌ های بیولوژیک، بیومکانیک، ترسیب کربن و توانمندسازی جوامع محلی به منظور تثبیت پهنه‌های ماسه ‌ای، شنهای روان و کنترل فرسایش بادی در این راستا انجام شده است.
وی بیان کرد: تا پایان سال 95 احداث 2 هزار و 363 کیلومتر بادشکن زنده، مدیریت هرزآب در سطح هفت هزار و 988 هکتار، تولید یک میلیون و 100 هزار اصله نهال کنار، کهور، کرت و اسکنبیل و پروژه تعمیم ترسیب کربن در سطح 12 روستای بخش جازموریان از توابع شهرستان رودبار انجام شده است.
خاک‌ پوش یا مالچ (به انگلیسی: mulch) را می‌ توان پوشش نازِنده نامید که برای هدف ‌هایی مانند تثبیت شن ‌های روان در اراضی بیابانی استفاده می‌ شود.
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان، هفت شهرستان، جیرفت، فاریاب، عنبرآباد، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش دارد.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7450/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.