کرمانی‌ها اما از او شناخت ویژه‌تری دارند؛ و اقدامات او را در مورد راه‌اندازی صنعت «مس» فراموش نمی‌کنند. او اولین مدیرعامل شرکت مس بود بود و در فاصله‌ی سال‌های 52 تا 54 برای راه‌اندازی معدن مس سرچشمه و احداث شهر مس، مهمترین قدم‌ها را برداشت.
در کرمان، محسن جلال‌پور پس از انتشار این خبر، در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «نیازمند از آخرین یادگارهای دهه طلایی اقتصاد ایران بود، باقی‌مانده تکنوکرات‌های جوان و تحصیل‌‌کرده‌ای که در دهه‌ی 40 زمام امور را در دست گرفتند و بنیان‌های صنعت ایران را پایه گذاشتند، صنایع سنتی را به مدرن تغییر دادند و زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور را فراهم آوردند».
او در ادامه‌ی این نوشته‌اش، «نیازمند» را یکی از تکنوکرات‌هایی می‌داند که تاریخ ایران به او مدیون است.و بعید می‌دانم بشود بیش از این‌مقدار، از کسی تعریف کرد. بجز او، مهدی محبی کرمانی که سال‌هاست در امر پژوهش تاریخ مس فعال است در یادداشتی، از ظرفیت‌ها و اقدامات «نیازمند» در مورد مس به‌خوبی یاد کرد.
جلال‌پور اما دیروز (یک‌شنبه) با نوشتن یک یادداشت کوتاه دیگر از بی‌اعتنایی رسانه‌های کشور و به تبع آن از مسئولان توسعه و اشتغال گلایه کرد و «نیازمند» را «در وطن خویش غریب» دانست!
رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران می‌نویسد: «از صبح منتظرم گزارش‌های مراسم تشییع رضا نیازمند را در خبرگزاری‌ها ببینم. اما نه یک خط خبر دیدم و نه یک فریم عکس. انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و متأسفانه شواهد نشان می‌دهد پیکر بنیان‌گذار بزرگ‌ترین صنایع کشور با مظلومیت تمام به خاک سپرده شده است».
این فعال اقتصادی می‌افزاید: «تنها دو روزنامه اصلی کشور در صفحه اول خود به این ضایعه اشاره کردند. روزنامه دنیای اقتصاد و روزنامه ایران درباره جایگاه مرحوم نیازمند گزارش‌های خوبی انعکاس دادند و تفاوت خود را این گونه به رخ کشیدند».
در مورد «نیازمند» مناسب است این اشاره‌ی مختصر را هم داشته باشم که او در سال‌های اخیر سخت مشغول پژوهش در تاریخ توسعه صنعتی ایران و ادبیات دینی و قرآنی بود و اتفاقا در هردو زمینه نیز چندین جلد کتاب منتشر کرد. یادش گرامی و روحش شاد.
** فعال رسانه ای در استان کرمان
دریافت و انتشار :بهنام احمدی 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.