. شهریور96
در این یادداشت که نسخه ای از ان در اختیار ایرنا قرار گرفته امده است :کتمان آمار و فقدان شفافیت، همانند کتمان بیماری زیان‌بار است و کار را به جایی می‌رساند که هیچ دارویی کارگرنخواهد بودو به وخامت اوضاع منجر خواهد شد.
بامداد امروز ( 4 مهر ماه 96 ) یک قتل با ضربات تبر و چاقو در یکی از روستاهای جیرفت اتفاق افتاد. قطعا دادستانی و نیروی انتظامی وظایف خود را هم‌چون گذشته به خوبی انجام می‌دهند و قاتل شناسایی و سپس توسط محاکم قانونی به مجازات خواهد رسید، اما آثار روانی و احساس عدم امنیت در منطقه باقی خواهد ماند.
واقعیت این است که برخی شهرستان‌های جنوبی استان مانند جیرفت ، رودبار ، کهنوج و عنبرآباد به لحاظ ضریب خشونت و قتل در بالاترین رده‌های استان قرار دارند.
به عنوان نمونه طی فروردین ماه سال جاری 6 فقره قتل، طی اردیبهشت 5 فقره قتل ، و طی خرداد 6 قتل مسلحانه در این مناطق اتفاق افتاده و این در حالی‌ست که در شش ماهه نخست امسال، در شهرستان‌هایی مانند بافت ، سیرجان ، شهربابک ، انار ، زرند ، کوهبنان ، راور، بردسیر ، رابر ، ارزوئیه ، ریگان، فهرج ، نرماشیر و قلعه گنج ،حتی یک مورد قتل مسلحانه به وقوع نپیوسته است و از بالاترین ضریب امنیت اجتماعی برخوردار بوده اند.
چرایی وقوع قتل‌هایی که ریشه‌های فرهنگی ، اجتماعی مانند عصبانیت‌های لحظه‌ای ، اختلافات خانوادگی و ملکی و مسائل ناموسی دارند ، همانند یک بیماری ، نیازمند واکاوی ست.
عموم مردمی که در چنین شهرها و مناطقی زندگی می‌کنند افراد توسعه یافته ، با فرهنگ و خواستار آرامش و هم زیستی هستند و نباید توسط عده ای معدودی که از مشکلات روانی ، تربیتی رنج می برند ، تهدید شوند.
در همه جای کشور احتمال بروز اختلاف بر سر زمین ، آب ، خواستگاری ، دستمزد و نظایر این‌ها وجود دارد. این که چرا عده ای گره‌ها را به جای دست با دندان می‌گشایند و مرتکب خشونت‌های گفتاری ، نزاع و سپس درگیری فیزیکی شده و حتی مرتکب قتل می شوند ، نیازمند بررسی دقیق علمی و کارشناسی و ارائه‌ی راه‌کارهای اجرایی‌ست.
کشور ما به لطف خدا در بحث دفع تجاوز دشمنان و حوزه‌ی امنیت ملی موفق بوده است و دفاع مقدس شاهد این ماجراست. در بحث کنترل مرزها و جلوگیری از تهاجم بیگانگان موفق شده‌ایم ، در زمینه‌ی پیشگیری از عملیات تروریستی معاندان و دفع فتنه‌ی گروهک های محارب و تجزیه طلبی موفق شده ایم ، در بحث مقابله با اشرار مسلح و عوامل ناامنی موفق شده‌ایم و با حذف و یا تسلیم آن ها ، امروز هیچ گروه مسلح مستقری در استان نداریم.
*موفقیت در عرصه امنیت سیاسی
همایی همچنین در ارتباط با وضعیت سیاسی استان کرمان می گوید:ما در زمینه‌ی امنیت سیاسی موفق شده ایم و حدود چهار سال است که هیچ گروه سیاسی مورد تهدید قرار نگرفته ، هیچ سخنرانی و تجمع قانونی لغو نشده و همه‌ی سخنرانی‌ های قانونی بدون توجه به گرایشات سیاسی و جناحی در امنیت و نظم کامل برگزار شده است و اینک در آستانه‌ی ورود به حوزه‌ی امنیت اجتماعی هستیم که از رهگذر ارتقای فرهنگی صورت می‌گیرد.
* مشارکت عمومی گامی در جهت تامین امنیت اجتماعی
همایی در ادامه این یادداشت با بیان اینکه در حوزه‌ی شورای تامین استان مصمم هستیم به یاری خداوند امنیت اجتماعی مردم را در برابر قانون شکنان تامین نموده و آن را ارتقاء دهیم افزوده : تحقق این مهم نیازمند مشارکت عمومی ، همراهی و مسئولیت‌پذیری است.
این مقام امنیتی در خاتمه یادداشت خود چنینی نتیجه گیری می کند که باید بپذیریم که اگر در جایی دچار مشکل هستیم ، کتمان کردن و سرپوش گذاشتن دردی را دوا نخواهد کرد و به عکس ، همه باید تلاش کنیم تا از طریق همراهی دستگاه های فرهنگی و متولیان سلامت اجتماع ، اصلاحات اجتماعی را محقق سازیم تا همه، در جای‌جای استان در آرامش و امنیت کامل زندگی کنند و نگران تهدیدهایی که ریشه‌های روانی، اجتماعی داشته و ناشی از فقدان آموزش ، فقدان آگاهی ، پایین بودن آستانه‌ی تحمل ، فقدان مهارت‌های لازم برای حل مشکلات زندگی ، خشم و عصبانیت و نظایر این‌ها هستند، نباشند. ما در این راه دشوار به همکاری و همراهی همه‌ی دلسوزان ، خصوصاً در مناطقی که با مشکل مواجه هستند ، نیازمندیم.
دریافت و انتشار : بهنام احمدی 5054**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.