به گزارش ایرنا، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در نشست بررسی آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای استان کرمان افزود: وجود سازمان فنی و حرفه ای یکی از ضروری ترین نیازهای کشور است که متاسفانه با وجود اهمیت ویژه آن، فاقد حمایت های لازم دولت و مجلس است.
شهباز حسن پور به نرخ 12 درصدی بیکاری در استان کرمان اشاره و بیان کرد: باید با استفاده از ظرفیت شرکت های بزرگ اقتصادی و نیز اعتبارات استانی، توجه لازم به حوزه آموزش های فنی و حرفه ای شود.
وی عنوان کرد: حتی به اندازه یک دانش آموز نیز برای هنرجویان فنی و حرفه ای، اعتبار پیش بینی نشده است.
وی ادامه داد: باید با توجه به نیاز بازار کار از شرکت هایی که می توانند از معافیت های مالیاتی استفاده کنند، حمایت هایی را برای هنرجویان فنی و حرفه ای جلب کرد.
** اشتغال فصلی در جنوب استان، جوانان این منطقه را در معرض آسیب قرار می دهد
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شرایط حاکم بر جنوب استان کرمان به گونه ای است که اغلب مردم حرفه کشاورزی دارند.
یحیی کمالی پور، بخش عمده اشتغال جنوب استان کرمان را فصلی دانست و ادامه داد: به همین دلیل، جوانان این منطقه در معرض آسیب های مختلفی قرار دارند و البته تاکنون نیز اقداماتی از سوی سازمان فنی و حرفه ای انجام شده اما اگر از ظرفیت های موجود این مناطق استفاده شود یک تحول بزرگ رقم خواهد خورد.
وی گفت: در حال حاضر شاهد روزمرگی هستیم که منجر به شکوفایی استعدادهای جوانان جنوب استان کرمان نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه باید نگاه ویژه ای به جنوب استان کرمان داشت گفت: یکی از مشکلات ما در کشور، توسعه نامتوازن مناطق مختلف است.
** آموزش های فنی و حرفه ای باید منجر به توسعه اشتغال شود
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در نظام های آموزشی دانشگاهی در بخش های مختلف متخصص کم داریم.
علی بختیاری افزود: خیل عظیمی از نیروهای دانشگاهی آموزش دیده در مناطق مختلف بیکار هستند و در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای باید به گونه ای حرکت کرد که آموزش دیدگان فنی و حرفه ای، مشغول به کار شوند.
وی اظهار کرد: بنا به مقتضیات هر شهرستان باید توافق نامه ای بین آموزش فنی و حرفه ای و سازمان های مربوطه منعقد شود که عملیاتی بوده و منجر به توسعه اشتغال شود.
بختیاری گفت: نیروهای هر منطقه اگر متناسب با نیاز منطقه ای آموزش ببینند، شاهد توسعه اشتغال و اقتصاد خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه در بخش اشتغال و توسعه باید به سمت توسعه روستاها حرکت کرد ادامه داد: بحث فنی و حرفه ای باید فراتر از اشتغال های خرد، توسعه یابد.
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید سرفصل های مورد نیاز در حوزه فنی و حرفه ای تعریف شود تا اثرگذاری لازم در توسعه اشتغال را داشته باشد.
** تحقق اقتصاد مقاومتی، از رهگذر آموزش های فنی و حرفه ای
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز گفت: راه تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور، از مسیر توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و نیز آموزش های دانش بنیان عبور می کند.
محمدمهدی زاهدی بر تشکیل شورای عالی به منظور توسعه اشتغال و هماهنگی بین بخشی در این مسیر تاکید کرد و ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی به نقش سازمان فنی و حرفه ای تاکید شده است.
وی بیان کرد: در بودجه سال جاری نیز بودجه یک هزار و 200 میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات در حوزه های مهارتی اختصاص یافته است.
وی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی باید متواضعانه، آموزش های مهارتی را فراگیرند زیرا این امر منجر به توام شدن علم و مهارت شده و به توسعه اشتغال کمک شایانی می کند.
وی بر توسعه آموزش های مهارتی در پادگان ها و زندان ها تاکید کرد و گفت: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آماده همکاری برای توسعه آموزش های مهارتی هستیم.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7440/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.