مرتضی وزیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به خطرهای بیماری آبله برای دام خصوصا در ایام زایش و امکان تلف شدن بره ها و بزغاله ها، گروه مایه کوبی شبکه بر اساس زمانبندی و پیش بینی سالانه اقدام به واکسینه کردن به موقع دام در نیم سال اول علیه این بیماری کرد.
وی ادامه داد: کارکنان دامپزشکی در کنار فعالیت بهداشتی، قرنطینه ای و پیشگیری اقدام های آموزشی و ترویجی را برای افزایش آگاهی دامداران در خصوص خطر بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام و راه های پیشگیری از بیماری های را در دستور کار دارد.
رییس اداره دامپزشکی کهنوج تصریح کرد: تاکنون 88 هزارو 438 راس بز و 49 هزارو 334 راس گوسفند در این شهرستان علیه این بیماری واکسینه شدند.
وی با تأکید بر اینکه پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها مستلزم همکاری بیشتر دامداران در مناطق شهری و روستایی است، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان شهریور تمامی دام های سبک این شهرستان علیه این بیماری واکسینه می شوند.
آبله گوسفندی و بزی یک بیماری ویروسی به شدت مسری حاد یا تحت حاد(مزمن) در گوسفند وبز بوده که با بروزتب پایا ، التهاب غدد لنفاوی، ضایعات آبله ای عمومی شده در سراسر پوست و غشاهای مخاطی با اشکال دانه های جوش یا گرهک و درغالب موارد التهاب ویروسی ریوی موضعی توام با ضایعات یک شکل پراکنده در طول ریه ها مشخص می گردد.
این ناخوشی از حاد ترین بیماری های آبله ای در دام های اهلی بوده که درهمه گیری های حاصله تلفات 30 تا 50 درصدی را بدنبال دارد .
عشایر جنوب کرمان حدود یک میلیون و 200 هزار رأس دام در اختیار دارند که یک میلیون و 941 هزار و 954 هکتار از کل مراتع منطقه جیرفت و کهنوج در اختیار آنان و جزو قلمرو آنان است
کهنوج با 43 هزار و 977 نفر جمعیت در 360 کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشاردهنده: روح اله صائب *
7450/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.