به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی شرکت کرمان مجازی خلیل همایی راد روز دوشنبه در نشست طرح احیای صنعت شالبافی کرمان افزود: تولید شال به عنوان یک محصول سنتی و عجین با فرهنگ مردم استان کرمان با پیشینه تاریخی ارزشمند خود، می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال نقش داشته و سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.
وی بیان کرد: این کالا 100درصد طبیعی و بومی است و از کرک بز راینی یا پشم گوسفند بهاره تهیه می شود، و برترین صنایع تبدیلی الیاف ظریف شال و کرک در انگلستان وجود دارد.
وی با اشاره به این که مواد خام تولید شال در حال حاضر از کشورهای آسیایی نظیر افغانستان به انگلستان صادر و نخ تولیدی انگلستان به کشمیر جهت بافت شال داده می شود اظهار کرد: با منسوخ شدن صنعت شالبافی در کرمان، شال کشمیر جایگزین شال کرمان شده است.
رئیس هیات مدیره شرکت کرمان مجازی با اشاره به این که صنعت شالبافی در کرمان حدود 150 سال پیش منسوخ شده است گفت: احیای این صنعت یکی از ایده های مهندس رزم حسینی استاندار کرمان است که اجرایی شدن این ایده به شرکت کرمان مجازی سپرده شده است.
وی افزود: باحمایت استاندار از این صنعت و هنر تاریخی و همکاری دستگاه های دولتی و عمومی و بخش خصوصی، می توانیم رونق مجدد را به آن برگردانیم.
وی گفت: برای احیای این صنعت، شرکت کرمان مجازی پروسه طولانی را طی کرده و موفق به طراحی و ساخت دستگاه جدید شالبافی شده است و این دستگاه ضمن حفظ ویژگی های بافت سنتی، سرعت عمل در بافت را بالا برده و در نهایت تولید را مقرون به صرفه و اقتصادی کرده و کیفیت محصول ارائه شده بالا است.
همایی با اشاره به همکاری پارک علم و فناوری از این پروژه برای طراحی و تولید این دستگاه گفت: نشست های متعددی در این رابطه با پارک علم و فناوری استان داشتیم و تفاهم نامه ی همکاری با این پارک منعقد شده است.
وی با اشاره به رایزنی های انجام گرفته برای طراحی این دستگاه اشاره ادامه داد: مطالبات برخی از شرکت ها برای طراحی این دستگاه رقم های نجومی و از 100 میلیون تا چهار میلیارد تومان متغیر بود ولی شرکت کرمان مجازی موفق شد با کمترین هزینه و با بهره گیری از توان متخصصان و کارشناسان با انگیزه و با روحیه جهادی، این دستگاه را طراحی و تولید نماید که هم اکنون یک نمونه از آن در موزه بانو حیاتی قرار داده شده است.
همایی تاکید کرد: این دستگاه در اردیبهشت ماه سال جاری بوسیله دکتر ستاری معاون علمی و فناروری رئیس جمهوری و با حضور استاندارکرمان رونمایی شد و هم اکنون در مرحله ای هستیم که می توانیم اشتغال زایی کنیم و به قدر همت مدیران استانی به بخشی از آنچه مد نظر مقام معظم رهبری که همان اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال است، جامه عمل بپوشانیم.
وی با تاکید بر این که طبق هم اندیشی های انجام شده، قرار است هنرجویان این صنعت، در اولویت نخست از مددجویان واجد شرایط کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی باشند، گفت: امیدواریم با تعامل خوبی که قرار است از سوی صندوق کارآفرینی امید، کمیته امداد، بهزیستی و حمایت اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری با شرکت کرمان مجازی صورت می گیرد، تعداد 80 دستگاه شالبافی تا پایان سال تولید و حداقل برای 80 نفر اشتغال خانگی و در صورت راه اندازی کارگاه متمرکز در دو نوبت کاری برای 160 نفر اشتغال ایجاد شود.
وی با بیان این که در حال حاضر آمادگی ساخت 10 دستگاه در ماه را داریم تصریح کرد: سرمایه در گردش این اشتغال حدود 10 میلیون تومان است و این نوع اشتغال زایی همان اشتغال خرد و با سرمایه گذاری محدودی است که مد نظر مقام معظم رهبری است و بافندگان می توانند در آمد ماهیانه ی مناسب و مطمئنی برای خود کسب نمایند.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمان نیز در این نشست گفت: گامی که کرمان مجازی برای احیای صنعت شالبافی برداشته، در جهت توسعه استان و اشتغال زایی و حفظ فرهنگ اصیل کرمان است که دهه های متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود و با ایده استاندار احیا گردیده است.
میرزایی ساخت دستگاه جدید شالبافی با بهره وری بالا و کیفیت مناسب را از نقاط قوت شرکت کرمان مجازی دانست و در سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال، اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری مصمم به مشارکت جدی در پروژه احیای صنعت شالبافی می باشد تا شال کرمان به تولید انبوه برسد و در نهایت شاهد صادرات این محصول به بازارهای جهانی باشیم.
وی بیان کرد: در این مسیر قرار است بهزیستی، کمیته امداد و صندوق کارآفرینی امید نیز مسئولیت هایی داشته باشند و معرفی مددجو و تامین تسهیلات ارزان قیمت از جمله این مسئولیت هاست.
وی با اشاره به اینکه در زمینه توسعه ی این صنعت در سایر نقاط استان و هم چنین فروش محصول تولیدی نیز از معین های اقتصادی استان کمک خواهیم گرفت تصریح کرد: خوشبختانه امروز با فضایی که در استان حاکم است شرکت های بزرگ اقتصادی به رونق کسب و کارهای کوچک و کم هزینه و انجام مسئولیت های اجتماعی خود بیش از گذشته روی آورده اند و این اقدامی است که استان کرمان را به عنوان یک استان الگو و نمونه مطرح ساخته است.
مدیرکل جذب و سرمایه گذاری استانداری کرمان با بیان این که برای احیای صنعت شالبافی از هیچ همکاری مضایقه نخواهیم کرد، گفت: نگاه ما به این محصول، نگاهی صادرات محور است و با قابلیت ها و ظرفیت هایی که در استان وجود دارد، از جمله کارخانه کرک بافت که به تازگی احیا شده، می توانیم زنجیره ی تولید تا بازار مصرف را تکمیل نماییم.
وی تصریح کرد: در کرمان سه هزار زن سرپرست خانوار داریم و احیای صنعت شالبافی می تواند به اشتغال و درآمد زایی و رونق اقتصاد استان، کمک بزرگی کند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان نیز در این نشست ضمن استقبال از این پروژه اعلام آمادگی این کمیته برای همکاری با اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری و شرکت کرمان مجازی جهت احیای صنعت شالبافی دراستان، گفت: اشتغال های خانگی مانند شالبافی که درآمد خوبی را برای مددجویان به همراه دارد، می تواند کمیته امداد را در رسیدن به مهم ترین هدف خود که همان رساندن مددجویان به خودکفایی و خروج آن ها از پوشش کمیته امداد است، نزدیک کند.
همچنین در این نشست مقرر شد با حمایت استاندار ، مشارکت معین های اقتصادی و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، صندوق کارآفرینی امید و هم چنین اداره کل فنی و حرفه ای و با محوریت اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری، راه اندازی کارگاه های خانگی شالبافی و کارگاه متمرکز شالبافی در کرمان، طی دو ماه آینده آغاز و احیای صنعت شالبافی وارد فاز اجرایی و تولید انبوه شود.
شالبافی از صنایع و حرفه های قدیمی مردم کمران است که سابقه‌ این صنعت مربوط به هزار سال پیش در کرمان بوده و در دوره‌ قاجاریه خصوصاً دوران صدارت امیرکبیر در کرمان رونق فراوانی داشته است.
از جمله کاربردهای شال، دوخت لباس حاکمان و امرای کشور بوده و این محصول از کرمان به عنوان گران ترین سوغات به کشورهای اروپایی برده می شده و ملکه فرانسه و انگلیس یکی از افرادی بودند که برای دوخت البسه خود از شال کرمان بهره می بردند.
صنعت شال بافی به تدریج در پایان دوران قاجار رو به زوال رفت و با قیام شال بافان به طور کلی منسوخ شد.
خبرنگار:داود رجبی بهجت** انتشار: بهنام احمدی *
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.