این فعال رسانه ای یادداشت خود را با بیت شعری 'وحدتِ آب و هوا و خاک و نور، دانه را رقصان کند در قعر گور' آغاز کرده است .
در این یادداشت امده است :ایران تنها قریب چهار دهه است که پس از قرن‌ها خودکامگی حاکم بر این سرزمین، مردم سالاری دینی را تجربه می‌کند و نیمی از این دوران را شاهد مشارکت مردم در قالب شورای اسلامی شهر و روستا بوده ایم و علی‌القاعده همه‌ی ما مشغول تمرین و یادگیری فرآیندهای کار جمعی و مدیریت‌های مشارکتی هستیم.
به نظر می‌رسد اولین نکته‌ای که الزاماً باید مورد توجه همه‌ی کارگزاران نظام و نمایندگان منتخب مردم باشد، این است که این موقعیت‌ها ساده و ارزان حاصل نشده و هر کس در هر جایگاهی که قرار می‌گیرد، وامدار صدها هزار شهید و پاسخگوی انبوه مردمی‌ست که به آن‌ها اعتماده کرده‌اند و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اداره‌ی امور را به آن‌ها سپرده‌اند و از آن‌ها اتنظار کار و خدمت دارند.
نکته‌ی دوم هم این است که پست و مقام در جمهوری اسلامی امانت است و این امانت، طبق آیه‌ی شریفه «و تلک الایام نداولها بین الناس»، دست به دست می‌چرخد.
اینک با ذکر این مقدمه و در آستانه‌ی تشکیل ششمین دوره‌ی شوراهای اسلامی شهر و روستا، خوب است منتخبین جدید به چند نکته اساسی توجه داشته باشند:
1-اختلاف، منازعه و تنش در روابط فی‌مابین، هیچ گاه برنده‌ای نداشته است. نمونه‌ی بارز آن هم اولین شورای شهر تهران بود که همه‌ی طرف‌های درگیر بازنده شدند و برای همیشه کنار رفتند.
خرد‌جمعی جامعه، طرفدار و خواهان همدلی و آرامش است و وجدان عمومی مردم، طرفین دعوا را بدون توجه به محتوای بحث مقصر می‌شمارد و از آن‌ها فاصله می‌گیرد. واکنش هوشمندانه‌ی مردم در پای صندوق‌های رای و شگفتی‌سازی آن‌ها، نمونه‌ای از این خواست عمومی‌ست که در بارها در عرصه های مختلف ریاست جمهوری، مجلس و شوراها اتفاق افتاده است.
2-شهر کرمان به عنوان مرکز و چشم و چراغ استان، با دورنمای محوریت مکران بزرگ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه‌ی همه جانبه و فراگیر بوده و این مهم جز با سعه‌ی صدر، گذشت، تعامل و همدلی میسر نخواهد شد.
3-گرچه اعضای شورای شهر در ادوار گذشته، خدمات ارزشمند و نتایج ماندگاری از خود به جای گذاشته‌اند، اما رویکرد رای‌دهندگان در این دوره، بیانگر مطالبات جدی و جدیدی‌ست که پیش از آن گفته نشده، یا شنیده نشده بود.
4-بهترین راه برای طرح خواسته‌های مردم، انجام مطالعات کارشناسی، فارغ از ملاحظات سیاسی، جنجال آفرینی و رقابت‌های تنش‌زا‌ست و گفتگوهای اقناعی، مانع از ایجاد اختلاف در روابط بین منتخبین شوراها با یکدیگر و با کارگزاران نظام و مدیران اجرایی خواهد شد.
یادمان باشد شورا یک نهاد غیر ‌سیاسی‌ست که مسئولیت بررسی و شناخت کمبودها، نیازها، نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، عمرانی، اقتصادی و رفاهی و مسئولیت تهیه‌ی طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی را برعهده دارد. شورا سر پل سیاسی طالبان قدرت نیست. محل کار و خدمت برای مردم شهر و روستاها‌ست.
بنابراین خوب است تا پیش از تشکیل ششمین دوره‌ی شوراها، نشست‌های تخصصی در فضای دوستانه، به دور از پیشداوری‌های ناصواب بین صاحبان خرد برگزار و روز چهاردهم مرداد شاهد نمایش همدلی، همگرایی و هم‌افزایی برای خدمت به مردم استان پهناور کرمان باشیم. یادمان باشد که فرصت‌ها چون ابرهای بهاری در‌گذرند.
5-نیم ‌نگاهی به اقدامات انجام شده در سه سال و نیم گذشته نشان می‌دهند که کارهای بی نظیری در حوزه‌های عمران شهری، احیای میراث فرهنگی، احداث پارک‌ها، مهار حاشیه نشینی و آغاز طرح ساماندهی سکونت‌گاهای غیر‌قانونی، احداث کمربند سبز، بازسازی بازار و قدمگاه و زیبا سازی میدان مشتاقیه و ... انجام شده است و تاریخ از آقای مهندس رزم حسینی به عنوان یک استاندار بومی، دلسوز و توسعه گرا به نیکی یاد خواهد کرد که توانست با مدیریت جهادی و ایجاد تعامل و هم گرایی کارهای ارزشمندی را به انجام برساند. چه خوب است که شورای جدید شهر نیز، از این فرصت بی‌نظیر برای ساختن کرمان و ادامه‌ی روند آبادانی آن بهره بگیرند و بخشی از عقب‌ماندگی‌های تاریخی را جبران کنند و نام نیکی از خود به یادگار بگذارند.
یادمان باشد توصیه‌ی ماندگار امام علی علیه السلام که فرمود:
« بر شما باد به ارتباط و بخشش به یکدیگر و دوری گزیدن از جدایی و پشت کردن به یکدیگر ( نهج البلاغه- نامه 47) و لذا بیش از پیش قدر هم دلی‌ها را در این برهه از تاریخ کرمان بدانیم.
قوم را اندیشه ها باید یکی
خیمه‌های ما جدا، دلها یکی ( اقبال لاهوری)
دریافت و انتشار: بهنام احمدی 5054/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.