به گزارش ایرنا، استان کرمان به واسطه ظرفیت های بزرگی که در بخش های مختلف معدنی، صنعتی ، کشاورزی و خدمات فنی مهندسی دارد می تواند شریک تجاری بسیار خوبی برای تجار و شرکت های تجاری دیگر کشورها باشد .
این کشورها در دوران تحریم از تجارت با این استان غنی محروم شدند و برخی از آنها مبادلات خود را در پایین ترین میزان انجام می دادند اما پس از برجام مسیر تجارت باز شد و شرکت ها و هیات های مختلف تجاری برای مذاکره و انعقاد قرارداد کرمان را به عنوان مقصد ویژه خود انتخاب کردند.
این گشایش کاری موجب گردید که در سال 95 مراودات تجاری آنها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند و هر چند روز یکبار شاهد رفت و آمد هیات های تجاری خارجی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بودیم.
در این بین برخی از کشورها همچون عمان نه تنها مبادلات تجاری خود را با کرمان افزایش دادند بلکه حاضر شدند سرمایه های خود را در این استان سرمایه گذاری کنند و امروز سرمایه گذاران عمانی صدها میلیون دلار در بخش های مختلف توسعه ای کرمان سرمایه گذاری کرده اند و می توان گفت پس از برجام مجموع سرمایه گذاری خارجی در کرمان از مرز سه میلیارد دلار عبور کرده است.
تجارت با عمان مزایای بسیار زیادی برای فعالان اقتصادی استان کرمان و کشور عمان دارد و از این رو اتاق بازرگانی کرمان برنامه های متعددی برای معرفی ظرفیت های تجاری طرفین در جهت افزایش هر چه بیشتر مبادلات تجاری اتخاذ کرده است .
اواخر هفته گذشته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در جمع فعالان اقتصادی کرمانی و عمانی با حضور رایزن بازرگانی ایران در عمان خاطرنشان کرد: آهن، چدن، فولاد، کاشی، سرامیک، لبنیات، خرما و ابزارهای صنعتی از جمله اقلام و کالاهای وارداتی عمان هستند که با توجه به تولید این کالاها در استان کرمان، می توان از این فرصت برای افزایش صادرات به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
سید مهدی طبیب زاده همچنین به راهکارهای گسترش روابط کرمان و عمان اشاره و اظهار کرد: بندر صحار عمان موقعیت ویژه‌ای دارد و می توان از این منطقه به عنوان پایگاه مرکزی ورود و خروج کالا به ایران استفاده کرد و با توجه به اینکه قرار است استان کرمان از فعالیت های اقتصادی ساحل مکران پشتیبانی کند و با توجه به ایجاد تاسیسات گسترده در چابهار ، امکان گسترش همکاری ها بین کرمان و عمان بیش از پیش وجود دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به تعرفه های گمرکی نزدیک به صفر صادرات از عمان به برخی از کشورها خاطرنشان کرد: این مهم باعث می شود بندر صحار و سایر مناطق عمان بتوانند پایگاهی برای صادرات دوباره محصولات استان کرمان به سایر نقاط دنیا باشند.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به اینکه چین، ایران و امارات متحده عربی شرکای تجاری عمان هستند، بیان کرد: تا پایان سال 95 صادرات محصولات از ایران به عمان 543 میلیون دلار و واردات از عمان 68 میلیون دلار بوده است.
آناهیتا فرزام نیز به ظرفیت های تجاری کرمان در تجارت با عمان اشاره و افزود: عمان به 150 کشور دنیا صادرات دارد که طرف تجارت آزاد با آمریکا، سنگاپور و کشورهای عراق، مصر، سوریه، بحرین، قطر، عربستان سعودی و چندین کشور دیگر است.
وی ادامه داد: طی سه سال گذشته مهم ترین اقلام صادراتی ایران به عمان میوه و سبزیجات، محصولات لبنی، گوشت خام، خشکبار و زعفران و آهن آلات بوده است و از دیگر سو مهم ترین اقلام وارداتی به ایران از عمان، نفت و محصولات نفتی، وسایل نقلیه، وسایل نقلیه موتوری با حجم 1500 سی سی و 1000 سی سی و همچنین قطعات یدکی وسایل نقلیه بوده است.
مسئول میز عمان در سازمان توسعه تجارت ایران نیز با اشاره به موقعیت استراتژیک عمان افزود: عمان فضای کاملا مستعدی برای ورود تجار ایران به بازار کشورهای همجوار است و این کشور سعی کرده ظرفیت های گسترده ای برای جذب سرمایه گذاری خارجی در چند سال اخیر فراهم کند.
طاهری مهر افزود: عمان در میان بازارهای هدف صادراتی در زمینه های مختلف، کشور منحصر به فردی به شمار می رود و روابط سیاسی با سابقه با ایران و ویژگی ها و موقعیت خاص این کشور در منطقه از جمله این مزایا به شمار می رود.
وی ادامه داد: : با توجه به اتمام منابع نفتی، عمان به دنبال جایگزین کردن منابع غیرنفتی و درآمد حاصل از فروش آن است و در این راستا توسعه صنعت گردشگری و ایجاد هاب منطقه ای صادرات مجدد شیلات، مورد توجه عمان قرار گرفته است.
طاهری مهر تصریح کرد: یکی از محورهای مهم کاری ما در عمان طی چند سال گذشته صادرات خدمات فنی مهندسی بود و از آنجا که عمان به دنبال توسعه زیرساخت ها است، می توانیم در این حوزه کارهای خوبی انجام بدهیم.
کشور عمان 4 میلیون و 736 هزار نفر جمعیت دارد و رشد واقعی اقتصادی در سال 2016 میزان سه درصد با اقتصاد مبتنی بر نفت بوده و رتبه 48 کسب و کار را دارد.
گزارش: کمیل بهشتیان**انتشاردهنده: بهنام احمدی *
7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.