به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان روز سه شنبه در همایش معدن فرصت ها و چالش ها افزود: تا قبل از انجام برجام، اگر شرکت های معتبر بین المللی دعوت ما را برای حضور در ایران برای مذاکره می پذیرفتند با کارشناسان وارد مذاکره می شدند و در مواردی نیز کشور دیگری را برای انجام مذاکرات پیشنهاد می کردند.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه بعد از برجام بهترین مشاور برای تیتانیوم کهنوج انتخاب شد و امیدواریم بزودی به عرصه مهندسی جزئیات این طرح برود و پس از آن نیز تجهیزات خریداری و کار این کارخانه آغاز شود.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) با اشاره به اینکه تکنولوژی بحث اساسی است و بعد از برجام توانستیم به تکنولوژی های روز دست پیدا کنیم گفت: نکته اساسی در معدن این است که موضوع اول، اکتشاف است و باید دید که کشور ما چه دارد.
کرباسیان با اشاره به اینکه موضوع آب یک چالش اساسی در دنیا است تصریح کرد: درباره مساله آب آنگونه که در دنیا گفته می شود جنگ اصلی در حوزه آب است.
وی اظهار کرد: در دنیا ذخایر معدنی محدود است و معادن اصلی دنیا شناخته شده اند و بحث کنونی در این حوزه در دنیا، شناسایی معادن در اعماق دریاها مورد بحث است.
کرباسیان اضافه کرد : در منطقه ما که یک منطقه معدنی است، معادن شناخته نشده اند.
وی با بیان اینکه 250 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی جدید در کشور تعریف شد، گفت: اکتشاف در کشور یک عقب ماندگی تاریخی دارد و دولتی بودن صرف سازمان زمین سازی و وصل شدن آن به بودجه دولتی، موجب بروز مشکلانی می شود.
کرباسیان با اشاره به اینکه تعامل با دنیا استفاده از تکنولوژی های روز و تجهیزات به روز یک نکته اساسی است گفت: در کشور موضوع معدن به صورت ویژه دارای اهمیت است زیرا حداکثر اکتشاف در کشور حدود 100 سال گذشته 100 هزار مترمربع بوده است و این در حالی است که مجموع پهنه های معدنی در کشور یک میلیون 600 هزار مترمربع است.
وی با بیان اینکه بیشتر اطلاعات معادن روباز کشور را داریم گفت: سه میلیارد تن سنگ آهن، سه میلیارد تن ذغالسنگ و غیره از این معادن کشف شده است و با تکنولوژی های موجود می توان اطلاعات بیشتری را به دست آورد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: کار اکتشافی در افغانستان با اطلاعات دقیق تر و بیشتر است زیرا از ماهواره و تکنولوژی های روز استفاده شده است.
کرباسیان با تاکید بر اینکه کرمان یکی از اصلی ترین استان های معدنی کشور و دارای ذخایر است که عنایت خداوندی به مردم این استان است.
وی گفت: یکی از کارهای خوب انجام شده در سیرجان و استان کرمان این بود که بر اساس سیاست های اکتشافی، نتایج اکشافات انجام شده خود را به گل گهر واگذار کردیم زیرا فکر کردیم بهتر عمل می کنند و در ادامه خمرود را به میدکو و نیزجلال آباد و کک سازی زرند را برای 15 سال واگذار کردیم.
وی با اشاره به اینکه مدل های واگذاری را نمی پسندم گفت: نمونه این واگذاری ها، معادن زغالسنگ است و باید دید که با واگذاری آنها آیا مشکل حل شده است.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) یادآور شد: در حوزه اکتشاف اقدامات اکتشافی خوبی در استان کرمان آغاز شده و نشان دهنده این است که در شمال و جنوب استان پتانسیل ها و ظرفیت های خوبی وجود دارد.
وی یادآور شد: آماده هستیم به هر کدام از بخش خصوصی ها و مدلی که استاندار طراحی کرده اند (معین های اقتصادی)، چندین 10 هزار هکتار اطلاعات را بدهیم تا کار اکتشاف با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.
کرباسیان بیان کرد: در کشوری مانند آمریکا در سال 2015 در بخش معدن 78 میلیارد دلار کار شده است و این عدد وقتی به فرآوری و استخراج رسیده به 630 میلیارد دلار رسیده و در نهایت ارزش افزوده آن 2 هزار و 400 میلیارد دلار بوده است و برای 10 میلیون نفر نیز اشتغال ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه گل گهر و تیتانیوم می تواند محور توسعه استان کرمان باشد گفت: در سال گذشته 135 هزار میلیارد تومان در اکتشاف هزینه شده است.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو )یادآور شد: صادرات فولاد در کشور نیز در سال گذشته 6 میلیون تن بوده است که با همت دولت و با وجود همه مشکلات موجود انجام شده است.
کرباسیان تاکید کرد: برای جلوگیری از خام فروشی و رسیدن به تحقق اقتصاد مقاومتی باید تعامل بین المللی را افزایش داده و سرمایه جذب کنیم.
وی با اشاره به اینکه کشور ایران معدنی است، ادامه داد: باید جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی را دنبال کنیم و این مهم در فضای امن و آرام و با تعامل خوب امکان پذیر است.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) ادامه داد: چگونه بدون تعامل بین اللملی، بدون وحدت قوا و بدون حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی می توان یک میلیون و 200 هزار بیکار در هر سال را در حوزه های کاری به اشتغال گماشت.
وی با اشاره به این مطلب که بروکراسی اداری را باید حذف کنیم، گفت: نکته اساسی که در دولت باید مطرح شود ااین است که امسال در بودجه وزارت صنعت، برای ایمنی معادن زغالسنگ رقم خوبی دیده و ابلاغ شده است.
کرباسیان تاکید کرد: به عنوان سازمان توسعه و نوسازی معادن نباید مانعی برای بخش خصوصی باشیم و باید حامی و پشتیبان این بخش باشیم.
وی در ادامه یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان سردار سازندگی گرامی داشت و گفت: ایشان نقش اساسی در توسعه کشور داشتند و عشق به ایران، عشق به توسعه و عشق به مردم همیشه در صحبت های ایشان مطرح می شد.
کرباسیان افزود: استاندار کرمان نیز فردی ارزشمند، دلسوز و کارآفرین در کشور است و تفکرات اقتصادی خود را بصراحت مطرح می کنند.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7440/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.