ناصر طاهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ترویج و توسعه فرهنگ استفاده از روش های غیرشیمیایی و بیولوژیک و همچنین استفاده از سموم جدید، با کیفیت مطلوب و موثر علیه آفات کلیدی، سبب کاهش شدید مصرف سم و دفعات سمپاشی در باغات استان کرمان شده است.
وی خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته این مدیریت با تدوین طرح جامع پنج ساله مدیریت تلفیقی آفت زنجره خرما، کرم خراط و عوامل خسارت زای قرنطینه ای، پهنه بندی مناطق آلوده به آفت زنجره خرما و معرفی سمپاش های بهینه سازی شده جدید برای مبارزه با این آفت در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی با پیگیری و جذب چهار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح مدیریت تلفیقی آفت زنجره خرما در سطح سه هزار هکتار در شهرستان های بم و نرماشیر به بهسازی بستر کشاورزی در باغات این مناطق پرداخته است.
طاهری با بیان اینکه مبارزه اصولی و به موقع با آفت سن غلات و کاهش میزان سن زدگی این محصول موجب افزایش کیفیت و کمیت غلات شده است عنوان کرد: مبارزه با ملخ بومی در سطح یکهزار و 500 هکتار و کنترل جمعیت آفت، قبل از بروز خسارت به محصولات کشاورزی و همچنین کنترل آفت شپشک استرالیایی در منطقه شهداد با استفاده از کفشدوزک استرالیایی از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در راستای کاهش مصرف سم است.
وی ادامه داد: اجرای پلات های الگویی در زمینه شناساندن راههای کنترل آفات و بیماری ها، تشکیل انجمن صنفی مسئولان فنی فروشگاه های سم و نظارت بر ساماندهی فروشگاه های سم استان با بازدیدهای مستمر از آنها و همچنین اطلاع رسانی به موقع در مورد حذف سموم پرخطر از جمله اقدامات انجام شده در سازمان جهادکشاورزی استان کرمان است.
وی بیان کرد: برخورد قانونی با سم فروشی های غیرمجاز، جمع آوری سموم ممنوعه و ابطال پروانه متخلفان از اهم فعالیتهای این مدیریت در راستای حفظ نباتات است.
وی خاطرنشان کرد: 65 فروشگاه غیرمجاز سموم کشاورزی طی سال گذشته در استان کرمان پلمب شد.
طاهری همچنین در زمینه سم های سنواتی تاریخ گذشته دپو شده در انبار باغین کرمان نیز گفت: بخشی از این سموم که غیرکلره بودند در ابتدای دولت یازدهم بسته بندی و به منظور امحا به تهران و ساوه منتقل شدند و هم اکنون پیگیری های لازم برای دریافت اعتبار برای امحا مابقی این سموم در جریان است.
استان کرمان با 23 شهرستان، 2 سازمان جهادکشاورزی در شمال و جنوب کرمان دارد.
خبرنگار: کمیل بهشتیان ** انتشاردهنده: نجمه حسنی
7429/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.