به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی استانداری کرمان، محمدرضا فتوت در نشست شورای هماهنگی برنامه ریزی آموزش های فنی و حرفه ای این استان در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری با اشاره به اینکه با همت دستگاه های اجرایی می توان از مزایای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی بهره مند شد افزود: این طرح می تواند یاری گر مسئله اشتغال استان کرمان باشد.
وی اشتغال را یکی از دغدغه ها و ضروریت های امروز جامعه عنوان کرد و یادآور شد: طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، طرح مهمی است که از امروز به صورت عملیاتی و با همکاری دستگاه های اجرایی استان وارد مرحله اجرا می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان با اشاره به اختیارات استان در اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی تصریح کرد: باید هماهنگی خوبی بین دستگاه ها و نهادهای دولتی، بخش خصوصی و پذیرنده ها و همچنین کارورزان باشد تا بتوان از مزایای این طرح استفاده کرد.
فتوت با تاکید بر اینکه طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در جنوب استان کرمان باید به صورت مجزا پیگیری شود، بر اصل تبلیغات و اطلاع رسانی در اجرای موفق این طرح صحه گذاشت و گفت: بخش های کشاورزی و نظام مهندسی که برای فعالیت از دولت مجوز اخذ می کنند، می توانند در اولویت طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی قرار گیرند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان با تاکید بر اینکه واحدهای پذیرنده یک رسالت اجتماعی دارند که باید در اجرای این طرح توجیه شوند افزود: استان کرمان می تواند از طریق آموزش، اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و اصحاب رسانه در اجرای این طرح در سراسر کشور پیشرو باشد.
فتوت بر فراگیر شدن موضوع اشتغال در استان کرمان تاکید کرد و یادآورشد: در ابتدای اجرای هر طرح، نگرانی هایی وجود دارد اما باید در اجرای چنین طرح هایی بنا بر این گذارده شود که این طرح می تواند موفقیت هایی را به همراه داشته باشد.
** طرح کارورزی فقط شامل دانش آموختگان دانشگاهی بیکار متقاضی شغل است
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان نیز ضمن معرفی طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی گفت: در این طرح افراد تحصیل کرده و جویای کار با حضور در دوره‌ های آموزش مهارتی با محیط واقعی کسب و کار آشنا می‌ شوند.
محمدرضا جهانگیری با اشاره به اینکه دانش آموختگان بیکار و جوانان جویای کار با ثبت نام در این طرح، مشمول بیمه حوادث شده و یک سوم حداقل دستمزد به آنها پرداخت می‌ شود افزود: این طرح تنها شامل دانش آموختگان دانشگاهی بیکار و متقاضی شغل است.
وی افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت، تجربه در محیط کار، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان و ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه ‌ای دانش آموختگان را از مهمترین اهداف این طرح عنوان کرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان یادآورشد: مهمترین منابع اجرای طرح، بودجه سنواتی دستگاه های مجری، بودجه استانها، درآمدهای ناشی از قانون هدفمند سازی یارانه ها و ردیف‌ های متفرقه بودجه، کمک های بلاعوض مردمی، سازمانهای حمایتی، موسسات خیریه و نهادهای عمومی غیر دولتی و منابع اشتغالزایی دولت است که به تصویب شورای عالی اشتغال رسیده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه در اجرای این طرح، واحده پذیرنده مکلف است ماهانه بر اساس ساعات آموزش طی شده کارورز نسبت به واریز سهم خود به حساب کارورز اقدام کند تصریح کرد: پرداخت کمک هزینه سهم دستگاه مجری و واحد پذیرنده مربوط به آخرین ماه دوره کارورزی منوط به ارائه گواهینامه قبولی کارورز در آزمون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دستگاه مجری خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه در طرح کارورزی چنانچه جوانان جویای کار در کارگاه‌ ها به شکل رسمی مشغول کار شوند، کارفرمایان هم معادل میزان بیمه سهم کارفرما به مدت 2 سال از مشوق‌ های دولت برخوردار خواهند شد خاطرنشان کرد: طرح کارورزی سال گذشته در برخی استانها به شکل آزمایشی اجرا شده و زمینه جذب و استخدام بیش از 70 درصد کارجویان در کارگاه‌ ها را فراهم کرده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به شرایط احراز و شرایط سنی در این طرح برای فارغ التحصیلان کارورز اظهار کرد: بر اساس این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی دارای مدرک کاردانی باید حداکثر 24 سال سن، کارشناسی حداکثر 26 سال سن، کارشناسی ارشد حداکثر 30 سال سن و دکتری حداکثر 33 سال سن در واحد پذیرنده بعنوان کارورزبه کارگیری شوند.
تعهد استان کرمان در اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در استان کرمان، سه هزار و 240 نفر است که به نقل مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تاکنون در سایت کارورزی کرمان بیش از هشت هزار نفر ثبت نام کرده اند که از این مجموع، چهار هزار و 500 نفر زن و سه هزار و 500 نفر مرد هستند که می تواند هزار کارگاه را در سطح استان کرمان درگیر کند.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.