به گزارش ایرنا روح الله حمیدی نیا روز شنبه در حاشیه بازدید از مرکز بیماری های خاص شهرستان جیرفت افزود: یکی از دلایل مهم بروز بیماری تالاسمی ماژور در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام ازدواج های غیر رسمی در برخی مناطق این محدوده است که باید جلوی این امر را بگیریم.
وی بیان کرد: در برخی موارد شاهد هستیم که افراد به دلیل مشکلات مالی و فاصله تا مرکز شهرها قبل از انجام آزمایش های مورد نیاز، اقدامات مراسم ازدواج را انجام می دهند و فقط چند روزی قبل از برگزاری مراسم عقد به آزمایشگاه مراجعه و بعد از طولانی شدن مراحل کار اقدام به عقد محلی می کنند.
وی با بیان اینکه در بیشتر موارد فاصله بین ازدواج و بارداری در جنوب استان کرمان زیاد نیست گفت: انجام عقدهای محلی بدون انجام آزمایش در برخی موارد منجر به تولد کودکان تالاسمی می شود.
قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تصریح کرد: ازدواج های فامیلی، تغذیه نادرست و برخی خرده فرهنگ های غلط در بروز تالاسمی ماژور در منطقه جنوب کرمان تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: آمار بیماران تالاسمی جنوب کرمان رو به کاهش است و سیر نزولی دارد اما برنامه ریزی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این سمت است که حتی یک مورد بیمار تالاسمی ماژور متولد نشود و به شدت سیستم بهداشت روی این موضوع در حال انجام کار است.
دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش دارد.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7450/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.