انقلاب اسلامی از معدود جریان های سیاسی عصر حاضر است که توانست بخش عمده مردم را با خود همراه سازد. چنانکه میشل فوکو متفکر معروف فرانسوی که سال 57 به ایران آمد 'ایران را روح جهان بدون روح خواند'. او می گوید این رویداد انقلابی اراده مطلق جمعی را نمایان می کند و کمتر مردمی در تاریخ چنین فرصتی داشته اند.
تحولات بعد از انقلاب نشان می دهد که مردم ما در اصول استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، استکبارستیزی و مقابله با فقر و فساد و تبعیض با روحیه انقلابی توانسته اند گفتمان جدیدی را ارئه دهند که در این گفتمان کشور را از بسیاری از دست اندازهای تاریخی نجات داده و همواره توانسته اند به واسطه این گفتمان روحیه ملی را تقویت کرده و درس بزرگ توسعه سیاسی و مردم سالاری دینی را به جهانیان آموخته باشند.
شک نیست که انقلاب اسلامی با اتکا به ملت و رهنمون های مقام معظم رهبری از تهدیدات و خطرات سالیان گذشته به سلامت عبور کرده و در حال حاضر نیز مشارکت گسترده مردم در انتخابات می تواند به خنثی شدن دوباره تهدیدات غرب به ویژه آمریکا منجر شود، همچنین انتخابات تعهد و التزام نامزدهای انتخاباتی به نظام اسلامی و ساخت درونی قدرت است.
التزام به گفتمان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی یعنی تاکید دوباره بر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، عدالت و استکبارستیزی، مردم محوری و اهتمام مسئولان به خدمت به ویژه به طبقات محروم جامعه و نیز مقابله با هجمه فرهنگی غرب و این گفتمان است که در سایه امنیت دولت یازدهم باعث تقویت روحیه ملی و شور و نشاط مردم می شود و در نهایت شاخصه های توسعه سیاسی را تکمیل می کند.
در کشور ما سلائق و گرایش های فکری و سیاسی مختلفی وجود دارد، ولی در راستای تامین منافع ملی همه این سلایق در مواقع ضروری همسو و هم جهت با یکدیگر در یک مسیر حرکت می کنند کما اینکه تجربه همزیستی اقوام و ادیان در ایران بی‌همتاست و تجربه‌ای شایان توجه جدی و ظرفیت آموزنده برای دیگران است؛ فضای ارزشمند موجود باید بازآفرینی شده و بسط و تثبیت شود تا همیشه در راستای تقویت روحیه ملی و شور و نشاط سیاسی به کار گرفته شود.
در جهانی که حتی کشورهای فرانسه، آلمان و آمریکا نیز از حملات تروریستی مصون نیستند، در حالی که به برکت خون شهیدان و همبستگی مردم ایران و تدبیر دولت یازدهم کشورمان در امنیت است.
این آرامش روحی و روانی حاکم بر جامعه از بزرگترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید می باشد و می رود تا نام این دولت را به عنوان دولتی موفق در این عرصه ثبت کند .
این دولت با سیاست های اقتصادی که اعمال کرد در نهایت نرخ تورم (متوسط تغییرات 12 ماهه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی) به طور قابل ملاحظه و در مسیری مستمر از 40.4 درصد در مهرماه سال 1392 به 6.9 درصد در دی ماه سال 1395 کاهش دهد و نرخ رشد اقتصادی (با نفت) که در پایان فعالیت دولت قبل منفی بود با حدود 12 درصد رشد به مثبت 6.5 درصد برساند.
همچنین با توجه با آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی از 37.4 درصد در سال 1391 به 40.4 درصد در تابستان سال 1395 رسیده که نشانگر افزایش اشتغال در کشور است.
بر این اساس انتخابات ریاست جمهوری پس از چهار سال از عملکرد دولت یازدهم صحنه قضاوت و اعلام نظر مردم خواهد بود. مسلما دولت یازدهم در طول فعالیت چهار ساله خود موفقیت ها و ناکامی هایی داشته است، انتخابات 29 اردیبهشت عرصه قضاوت و اعلام نظر مردم نسبت به این کارنامه چهار ساله خواهد بود.
در این راستا بهره گیری نامزدها از ظرفیت ها و اصول قانونی باعث می شود تا علاوه بر اینکه برنامه ای کارشناسی شده که حاصل خرد جمعی و توان علمی، اجرایی و تجربی می باشد، انتخابات را به جای انتخاب اشخاص به انتخاب برنامه ها رهنمون سازد و به تقویت دولت دوازدهم یاری ساند.
بنابراین لازم است نامزدهای انتخاباتی، رعایت ارزش های اخلاقی و قانونی را آنچنان که زیبنده نظام اسلامی است سرلوحه کار خود قرار داده و ضمن بیان توانمندی ها و قابلیت های خود و عرضه شایستگی ها برای جلب آرای مردم به تقویت توان ترمیم سازی نظام سیاسی کمک کنند.
بر این اساس نقض اصول اخلاقی و توسل جستن به ابزارهای غیر قانونی و غیر شرعی علیه رقبا نه تنها باعث توفیق و همسویی مردم گرداگرد نامزد نمی شود، بلکه قضاوت افکار عمومی اینگونه خواهد شد که قدرت پرستی نامزد را به پشت سر نهادن اصول اخلاقی وادار ساخته است.
بنابراین کسی که در کسوت ریاست جمهوری در مراسم تحلیف به خدای بزرگ و قرآن کریم سوگند می خورد و حافظ مذهب رسمی، قانون اساسی و حقوق ملت می باشد توقع است تا پایبند به اصول اخلاقی و اسلامی باشد تا ضمن رعایت مبانی دینی باعث وحدت و انسجام درونی شود و فضای کینه توزی و رقابت ناسالم را در این کشور اسلامی از بین ببرد.
---------------------------------------------------------------------------
* مسئول دفتر ایرنا در جیرفت
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.