به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جهموری یکی از عرصه های جدال میان افکار مختلف بین نامزدها با گرایش های مختلف سیاسی در ایران است. همچنین مشارکت سیاسی در این انتخابات، ارتباط بسیار مستقیم با برنامه ها و شعارهای نامزدها و حمایت رهبران اصلی نظام دارد.
از طرفی در کشورهای در حال توسعه، مشارکت اقوام مختلف نشان دهنده وجود دمکراسی و مشارکت حداکثری مردم، در مباحث مختلف می باشد به خصوص در اغلب استان های کشور ما که اقوام مختلف در آن زندگی می کنند، به ویژه مناطق مرزی، نقش این اقوام بر ایجاد وحدت سیاسی امری بی بدیل به نظر می رسد و رسیدن به این مهم که چه عواملی باعث ایجاد وحدت سیاسی در زمان انتخابات می شود از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
در این میزگرد که با حضور اکبر خزاعی رئیس حزب ندای ایرانیان در جنوب استان کرمان، محمد افشارمنش عضو مشاوران جوان استاندار، سید اسماعیل حسینی عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، فعال سیاسی و معاون فرهنگی شهردار جیرفت و علی سعیدی فعال سیاسی و اصولگرا برگزار شد، نقش مردم در ایجاد وحدت رویه انتخابات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

**وطن، قانون، احزاب و اصول اسلامی شاخص های اصلی وحدت است
رئیس حزب ندای ایرانیان در جنوب استان کرمان از برگزاری این میزگرد استقبال کرد و گفت: برگزاری چنین مباحثی باعث می شود تا گفتمان ها در مراکز معتبر مطرح شود و مباحث سیاسی ساماندهی خاصی پیدا کند.
اکبر خزاعی، وحدت سیاسی را تکثر عقاید و در عین حال هماهنگی و همفکری بین افکار متعدد بیان کرد و افزود: برای رسیدن به جمع بندی خوب باید ابتدا تعریف مناسبی از کلمه وحدت داشته باشیم و اگر بر سر این تعریف توانستیم به اشتراک مناسبی دست پیدا کنیم، پس توانسته ایم نتیجه درستی را هم کسب کنیم.
وی؛ وطن، قانون، احزاب و اصول اسلامی را از شاخص های ایجاد وحدت بیان کرد و گفت: همه مردم دور یک مولفه حلقه زده اند و آن خاک ایران و عرق ملی است و به واسطه این عرق ملی است که با توجه به تضادهای فرهنگی، وحدت در این خاک مقدس شکل می گیرد.
وی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی عصاره مردم است و نتیجه آن هم قوانینی است که در مجلس تصویب می شود و اگر بند بند این قوانین در جامعه به خوبی تنظیم و به درستی به آن احترام گذاشته شود و بدون دخالت هیچ گونه سلیقه ای رعایت شود، در این صورت است که وحدت سیاسی هم به خوبی شکل خواهد گرفت.
فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: نباید منیت افراد را به واسطه نوع لباس، لهجه و فرهنگ زیر سوال برد، باید اقوام را طبق قانون به رسمیت بشناسیم چراکه این اقوام در زمان های حساس همیشه یاور نظام بوده اند و بیشترین تاثیرگذاری و حمایت از نظام را داشته اند.
وی گفت: اگر نتوانیم شاخص های وحدت را به خوبی در جامعه نهادینه و برنامه ریزی کنیم در واقع خوراک دشمنان را فراهم کرده و زمینه ناامنی را در این خاک مقدس فراهم کرده ایم.
خزاعی عنوان کرد: امروز بسیاری از متفکران لازمه تبدیل مشارکت توده ای به مشارکت فعال و سازمان یافته را در تاسیس احزاب به معنای واقعی کلمه می دانند و آن را مرحله تکمیلی از مراحل انقلاب اسلامی به شمار می‌آورند که چنین امری در جهت تضمین تداوم و تعادل نظام ضروری است.
وی گفت: اکنون که کشور در فرآیند فراز و نشیب های نوسازی، توسعه و بحران های آن قرار دارد تقاضای مشارکت سیاسی نیز رو به افزایش و بدیهی است که شاخص اصلی توسعه سیاسی به مشارکت سیاسی می انجامد.
وی ادامه داد: با وجود احزاب است که افراد و گروه هایی به قدرت می رسند که مسائل و حاشیه های مردمی را به برنامه تبدیل و نقش و تاثیرگذاری خود را به خوبی ایفا می کنند که همین کارکردهای مثبت باعث ایجاد وحدت سیاسی می شود.

** نامزدهای انتخابات باید زمین بازی سیاسی را به رسمیت بشناسند
رئیس حزب ندای ایرانیان در جنوب استان کرمان گفت: تشخیص صلاحیت نامزدهای انتخاباتی برعهده شورای نگهبان می باشد و این شوراست که تشخیص می دهد چه افرادی در زمره انقلاب، ولایت و نظام قرار دارند بنابراین کسی حق ندارد بعد از تایید صلاحیت افراد، آنها را متهم کند.
وی تصریح کرد: افراد و نامزدهای انتخابات باید در درجه اول این زمین بازی را به رسمیت بشناسند و سپس به قوانین آن احترام بگذارند.
وی از توهین هایی که گاهی در فضای جامعه توسط برخی نامزدهای انتخاباتی شکل می گیرد انتقاد کرد و گفت: نباید اجازه دهیم تا به نامزدی که توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده توهین شود چراکه باعث از بین رفتن روحیه ملی شده و لازم است تا در جهت تقویت روحیه ملی به قوانین انتخابات احترام گذاشته شود.
خزاعی اضافه کرد: از طرفی نامزدهای انتخابات هم نباید در پشت مقدسات پنهان شوند و مشکلات و کارکرد منفی خود را پشت مسائل مذهبی پنهان کنند بلکه اجازه دهند تا مردم به خوبی آنها را شناسایی کنند.

** شعارزدگی باعث از بین رفتن وحدت و دستاوردهای نظام می شود
رئیس حزب ندای ایرانیان در جنوب استان کرمان بیان کرد: یکی از مسائلی که باعث می شود وحدت مردم خدشه دار شود، شعارزدگی است که مردم باید هوشیار باشند و تن به پذیرفتن شعارهایی که برخی نامزدها می دهند، ندهند و از طرفی نامزدهای انتخاباتی هم باید در چارچوب قانون، شعارهای خود را مبتنی بر توان منافع ملی بیان کنند.
وی گفت: در نهایت شعارزدگی باعث ایجاد نارضایتی بین مردم می شود و با گره زدن این نارضایتی به مسائل سیاسی و امنیتی باعث ایجاد مشکلات ساختاری در جامعه و سپس شکاف های سیاسی و طبقاتی ایجاد می شود.
خزاعی عنوان کرد: آنچه باعث به ثمر نشستن انقلاب اسلامی شد، از خود گذشتگی، صداقت در کردار و گفتار، اعتقاد به باورها و ارزش های اسلامی، پرهیز از شعارهای عوام فریبانه، اشتیاق خدمت به کشور و ملت از سوی افرادی بود که هیچ گاه چشم طمع به دستاوردهای انقلاب نداشتند.
وی تصریح کرد: نباید با پذیرفتن شعارهای نامناسب و خارج از عرف سیاسی و اقتصادی به دستاوردهای نظام لطمه وارد شود و میراثی را که گذشتگان ما برجا گذاشته اند، از بین برود.
وی گفت: چشم بستن و فرصت دادن به سودجویان باعث می شود عده ای از افراد جامعه اعتماد خود را نسبت به برخی نیروهای انقلابی از دست بدهند و در نهایت این مردم هستند که وحدت سیاسی آنها به خطر می افتد.

** تدوین منشور وحدت سیاسی کاری رو به جلو است
رئیس حزب ندای ایرانیان در جنوب کرمان تدوین منشور وحدت سیاسی را ضروری دانست و گفت: تدوین این منشور برای رسیدن به وحدت رویه در امور سیاسی بسیار ضروری است در صورتی که تمامی مسائل به صورت جزیی و کلی در آن بیان و تشریح شود.
وی تصریح کرد: مشکلی که در برخی قوانین مشاهده می شود این است که گاهی متن قوانین به عمل تبدیل نمی شود و متن قبل از اجرایی شدن تفسیرهای متفاوتی را به خود می گیرد.
وی افزود: در صورت تصویب منشور سیاسی باید حقوق تمامی اقوام و سلایق گوناگون در آن لحاظ و نقش تمامی افراد در آن دیده شود هرچند که زمان زیادی برای عملیاتی شدن این منشور لازم است.
فعال سیاسی اصولگرا در ادامه این مطلب گفت: اگر وظیفه خود را در خصوص تصویب منشور سیاسی انجام ندهیم، نسل های بعدی ما را مواخذه خواهند کرد، ولی تهیه این منشور در سطح داخل کشور هم می تواند از بسیاری از بداخلاقی های انتخاباتی بکاهد.
علی سعیدی افزود: کج فهمی ها و سوء تفاهم و بی اطلاعی از مبانی صحیح تفکرات افراد از مسائلی است که در مواقع حساسی مانند انتخابات برای نظام هزینه بر هستند و لازم است در چارچوب قوانین و منشورها شکل و ساماندهی بهتری بگیرند هرچند که در این زمینه قوانین مناسبی هم وجود دارد.

** دعواهای سیاسی باعث بی اعتمادی مردم به نظام می شود
وی با بیان این که دعواهای سیاسی در سطح خرد و کلان کشور در نهایت به وحدت سیاسی مردم ضربه می زند گفت: گاهی در بسیاری از سطوح شهرستان ها دعواهای سیاسی باعث از بین رفتن وحدت سیاسی و در نهایت کاهش توسعه در آن بخش می شود.
سعیدی خاطرنشان کرد: بهترین نوع مردم سالاری زمانی اتفاق می افتد که بعد از رقابت شاهد یک نوع رفاقت باشیم و با هم در راه توسعه شهر و کشور قدم برداریم که متاسفانه این نوع سیاست در بسیاری از شهرهای ما حاکم نیست و گروهی که مسئول هستند به واسطه سنگ اندازی های گروه دیگر روند پیشرفت را به کندی پیش می برند.
این فعال سیاسی اصولگرا گفت: بنابراین خواص هستند که نقش مهمتری را در ایجاد وحدت بین مردم بازی می کنند و درگیری های بین گروهای سیاسی در نهایت به اقوام محلی هم کشیده شده و باعث از بین رفتن مشروعیت و وحدت سیاسی می شود.

** خواص جامعه مهمترین نقش را در ایجاد وحدت سیاسی ایفا می کنند
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه این نشست گفت: مردم از خواص جامعه الگو پذیری می کنند لذا اگر خواص وحدت را تقویت کنند مردم به این سمت حرکت کرده و در غیر اینصورت جامعه به حاشیه و تفرقه کشیده می شوند.
سید اسماعیل حسینی افزود: صداقت نداشتن در مدیران 2 جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب سبب دلسردی و بی اعتمادی مردم به مسئولان و نظام می شود.
وی گفت: مسئولان با صداقت خود در گفتار و عمل، زمینه اعتماد مردم و در نتیجه مشارکت و افزایش امنیت جامعه را فراهم کنند.
وی با بیان این که ارتباط نزدیک و همدلی در شهرهای کوچک بین مردم بیشتر است تصریح کرد: همدلی در مراسم شادی و غم مردم در شهرهای کوچک نشان از وحدت آنهاست لذا خواص می توانند از این فضای همدلی در جهت پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کنند.

** هشت سال جنگ تحمیلی؛ الگوی مناسبی برای وحدت سیاسی
حسینی گفت: مردم ایران، مردمی همیشه در صحنه هستند چنانچه در هشت سال جنگ تحمیلی همه جریان های سیاسی با مشارکت هم در سرنوشت جنگ شرکت کردند لذا این الگوی خوبی برای وحدت و همدلی می باشد.
وی اظهار کرد: وعده های دروغ مسئولان، عبور از خط قرمزها و تخریب سیاسیون عامل عدم اعتماد مردم به مسئولان است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی افزود: اگر در مسائل سیاسی به خطوط قرمز توجه کنیم دچار تنش و تخریب نخواهیم شد ولی در غیر اینصورت شاهد تخریب همدیگر و عدم اعتماد مردم خواهیم بود.
این فعال سیاسی گفت: بعضی مواقع خواص، اختلافات سیاسی را به بطن جامعه می کشند و باعث اختلافات و قوم گرایی مردم می شوند که با این سیاست خود دنبال پیش بردن اهداف شخصی و جناحی هستند و مطلوب نیست.
وی بیان کرد: سیاسیون در مناظره ها باید رقابت رفاقت گونه داشته باشند و بعد از انتخابات به حزب پیروز در زمینه اعتلای کشور کمک کنند.
وی افزود: تقوای سیاسی از تخریب و منازعات سیاسی جلوگیری می کند لذا این اصل باید مورد توجه خواص باشد.
حسینی خاطرنشان کرد: مردم ایران همواره به انقلاب و رهبری خود پایبند بوده اند و این موضوع را در صحنه عمل ثابت کرده اند که لازم است مسئولان با جلب اعتماد مردم باعث پایبندی بیشتر مردم به نظام شوند و نتیجه این مساله مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.

** سند چشم انداز 20 ساله رهبر معظم انقلاب چراغ راه مسئولان است
وی ادامه داد: سند چشم انداز 20 سال رهبر معظم انقلاب اسلامی چراغ راه مسئولان است لذا با حرکت همه احزاب در این مسیر از اختلافات جلوگیری می شود.
حسینی افزود: وقتی مسئولی دنبال اهداف مقطعی خود است و اصل را فراموش کرده نباید توقع پیشرفت و اعتماد مردم را داشته باشد.
وی تصریح کرد: برای فراهم کردن اعتماد و مشارکت مردم باید خدمت رسانی درست انجام داد لذا با طرح های فصلی و مقطعی نمی توان رضایتمندی مردم را حاصل کرد.
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: یکی از دلایلی که عشایر در مرزها از میهن دفاع کردند وفاداری به نظام بود و امروز باید زمینه اعتماد هرچه بیشتر مردم را به نظام فراهم کنیم نه این که بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد کنیم.
وی افزود: ریشه بسیاری از ناامنی ها عدم تحقق وعده های مسئولان و نامزدهاست لذا مسئولان در این زمینه بیشتر توجه کنند.
وی خاطرنشان کرد: همه دولت ها تلاش های خوبی انجام داده اند لذا نباید خدمات دولت ها را زیر سوال برد و دولت تدبیر و امید مانند دیگر دولت ها سعی در برطرف کردن مشکلات مردم کرده و زمینه مشارکت مردم را فراهم نموده است.
حسینی از سیاست خارجی به عنوان نقطه قوت دولت تدبیر و امید یاد کرد و گفت: دولت در این زمینه دستاوردهای خوبی به همراه داشته چر که مهمترین اولویت دولت یازدهم در زمینه سیاست خارجی بود و در این خصوص عملکرد مطلوبی داشته است.
وی افزود: دولت یازدهم نگاه جامعه بین المللی را به ایران تغییر داد و برای همه ثابت شد که ما به تعهدات بین المللی خود عمل می کنیم.

** توسعه سیاسی باعث وحدت سیاسی می شود
عضو گروه مشاوران جوان استاندار کرمان نیز در این میزگرد گفت: یکی از مشکلات سیاسی که گاهی مردم با آن مواجهه می شوند نبود توسعه سیاسی است که نقش مهمی هم در وحدت سیاسی ایفا می کند.
محمد افشارمنش بیان کرد: بسیاری از خلاء توسعه سیاسی استفاده کرده و با طرح مسائل طایفه و منطقه گرایی دنبال تفرقه افکنی هستند تا از این طریق به خواسته های خود برسند.
وی افزود: اگر مردم به اندازه کافی از سواد رسانه ای و توسعه سیاسی برخوردار شوند، طعمه قول های بی اساس برخی افراد قرار نمی گیرند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: خیلی از فرصت ها بر اثر اختلافات قومی و منطقه ای از بین می رود که لازم است با آگاهی و روشنگری مردم وحدت سیاسی را نهادینه کنیم.
خبرنگاران: هادی شفیعی مجاز و روح الله صائب ** انتشار: رسول محمدحسنی
7450/6003/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.