به گزارش ایرنا یدالله موحد روز شنبه در نشست تعامل و هم اندیشی اصحاب رسانه و اعضای ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی استان کرمان افزود: همواره انتظار می رود اصحاب محترم رسانه و اهل قلم رفتارها و بداخلاقی های انتخاباتی را مورد نکوهش قرار داده و عملکردهای مناسب را تقویت و برجسته کنند.
وی تصریح کرد: اگر رسانه ها به موقع و شفاف، فرایند برگزاری انتخابات و معیارها و ملاک های صحیح رفتارهای انتخاباتی را به آحاد جامعه انتقال دهند، به یقین با مشارکت عمومی سلامت انتخابات تضمین خواهد شد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: مهمترین طریق برای ارتقای سلامت انتخابات آگاه سازی عمومی، نشر بایدها و نبایدهای انتخابات، تبادل اطلاعات بین مسئولان اجرایی و نظارتی و مردم است.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت امسال گفت: یکی از ارزشمندترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی برای ملت ایران اداره امور کشور به اتکای آرای عمومی است و انتخابات مظهر اراده مردم و مشارکت آنان در سرنوشت خود است.
موحد افزود: از این طریق مردم در ایجاد تحولات و ساختارهای سیاسی و مدیریت کلان کشور مداخله و نقش آفرینی می کنند و از ابتدای انقلاب تاکنون طیف های متفاوت و با گرایش های سیاسی مختلف بر مصدر کشور جای گرفته اند که حکایت از آزادی مردم در انتخابات و تاثیر مستقیم رای آنان در برگزیدن کارگزاران نظام دارد.
وی اظهار کرد: انتخابات تنها ابزاری برای انتقال قدرت از یک فرد به فرد دیگر و از یک جریان سیاسی به جریان دیگر سیاسی نیست بلکه وسیله ای است که از طریق آن مردم با مشارکت همگانی تحولات جامعه را در جهات تقویت بنیه و اقتدار ملی و انسجام داخلی و همچنین برداشتن گام های بلند برای دستیابی به اهداف و آینده ای روشن رقم می زنند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: از همین رو همانطور که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بیان می کنند انتخابات نماد مردم سالاری دینی و مظهر اراده امور برای آحاد و تحول در ساختارهای سیاسی کشور است.
وی افزود: مردم همواره فرصت انتخابات را قدر دانستند و با مشارکت حداکثری خود خواست و اراده جمعی خود را اعلام کردند که به حول و قوه الهی در 2 انتخابات پیش رو این رویداد یکبار دیگر رخ خواهد داد.
موحد با اشاره به اینکه در انتخابات گذشته نیز تاثیرگذاری عملکرد رسانه ها به وضوح دیده شده است گفت: رسانه ها نه تنها در برگزاری انتخاباتی باشکوه اثربخش هستند بلکه برای انتخابی آگاهانه و از روی شناخت برای مردم بستر مناسب را فراهم می کنند.
وی تصریح کرد: رسانه ها در سپردن امور مهم جامعه به افراد لایق و شایسته حضوری موثر دارند و باید با تبادل اطلاعات صحیح و به موقع و ارزیابی عملکردها، توانمندی ها و البته نقد منصفانه افراد و جریانات، حقیقتا به واقع بینی مردم کمک کنند تا آنها اسیر تبلیغات کاذب و خلاف واقع خارجی یا داخلی نشوند.
موحد افزود: رسانه ها از امیدوارسازی های واهی و کاذب، سیاه نمایی، تخریب و نادیده گرفتن دستاوردهای نظام و انقلاب و مردم و بد اخلاقی های انتخاباتی جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه آفاتی در فرهنگ سیاسی و انتخاباتی جامعه ما دیده می شود و بد اخلاقی هایی می بینیم که بدون شک رسانه های جمعی در آفت زدایی و بهبود شرایط موجود و اصلاح این ایرادات جدی باید نقش ایفاکنند و از این رسالت بسیار مهم خود غافل نشوند.
وی با اشاره به بخشی از جرائم انتخاباتی افزود: هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض آمیز بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات یا هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات شود و این محتوا منتشر شود، از نظر قانون جرم بوده و مجازات دارد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: استفاده غیرمجاز از سایت ها و وبلاگ های عمومی که از بودجه کشور اداره می شوند له یا علیه کاندیداها جرم و خلاف قانون است.
وی گفت: انتشار مطالبی که موجب تشویش اذهان عمومی یا محتوایی که متضمن سیاه نمایی باشد، مسائلی که بین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل قومی، نژادی و مذهبی اختلاف ایجاد کند، انتشار هرگونه نظرسازی یا نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخاباتی ممنوع است و مرتکب این رفتارها مستوجب کیفر خواهد بود.
موحد با بیان اینکه تبلیغ علائم تحریم انتخابات و انتشار این علائم جرم است گفت: انتشار محتوای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی خارج از مهلت قانونی، انتشار هر گونه محتوا در جهت تحریک، ترغیب، تطمیع و تهدید افراد به خرید و فروش آراء، رای دادن با شناسنامه جعلی یا شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه از رفتارهای مجرمانه در ارتباط با انتخابات است و باید از آنها جلوگیری شود.
این نشست با حضور دادستان عمومی و انقلاب کرمان، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و جمعی از اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات دادگستری کل استان کرمان برگزار شد.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار: رسول محمدحسنی
7437/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.