محمد برشان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با حفر چاه های عمیق فراوان در کشور، سفره های زیر زمینی به طور وسیع تخلیه شده است.
وی بیان کرد: سیل اخیر در برخی نقاط استان کنترل نشد و این تبعاتی است که خشکسالی برای ما بوجود آورده و زمین توان جذب آب را به دلیل درهم تنیده شدن سفره های آب زیرزمینی ندارد.
وی گفت: نشست و شکاف و فروچاله ها تبعات برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی است و شکاف عمیق زمین در مناطقی نظیر رفسنجان به وضوح دیده می شود.
کارشناس منابع آب با بیان اینکه دوران سد سازی تمام شده است افزود: سد سازی یک ضرورت و نیاز است و زمانی که به صورت افراط و بدون مطالعه و هماهنگ نبودن دستگاه ها انجام می شود آثار تخریبی به بار می آورد.
برشان تصریح کرد: اگر غیر ضروری آب را پشت سدها نگه داریم تبعات منفی دارد و باید به صورت حوزه های آبخیزداری و آبخوانداری استفاده شود.
وی گفت: در زمینه تهیه آب آشامیدنی مشکل چندانی نداریم و با مدیریت منسجم بحث آب آشامیدنی شهرها به تعادل می رسد اما در زمینه کشاورزی بحران جدی وجود دارد که تنها چاره آن تجمیع مزارع و پرهیز از کشت محصولات آب بر است.
کارشناس منابع آب افزود: یک کیلوگرم فولاد 500 لیتر آب مصرف می کند و یکی از اشتباهات بزرگ تاسیس کارخانه فولاد در مناطق کم آب است و کارخانه های آب بر در کنار دریاها باید احداث شود.
وی گفت: خشکسالی پدیده ای جهانی است و کشورهایی در آینده موفق هستند که بتوانند آب صادر کنند.
وی بیان کرد: راه اصلی مقابله با خشکسالی و بحران آب در استان کرمان اجرای روش های نوین آبیاری است.
برشان با بیان اینکه یکهزار و 931 رشته قنات در استان کرمان وجود دارد افزود: قنات های استان بویژه در مناطق کوهستانی فعال هستند و پرآب ترین قنات ها در منطقه عمومی بم است.
وی گفت: سه قنات گوهر ریز جوپار و اکبرآباد و قاسم آباد بم (امسال) ثبت جهانی شده اند و به لحاظ گردشگری و منابع آبی بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه چندان مورد توجه مسئولان نبوده است.
وی بیان کرد: حفظ قنات ها واجب و ضروری است و بنا به نظر مورخان و کارشناسان ایران مهد قنات هاست و بسیاری از شهرهای ایران به واسطه وجود قنات ها شکل گرفته اند.
کارشناس منابع آب افزود: به اعتراف اکثر مورخان زادگاه قنات در استان کرمان است و قنات مادینه در بخش شهداد به حدود 2 هزار سال پیش می رسد.
وی گفت: از وجود قنات ها در بحث گردشگری استان می توان استفاده شود و قنات گوهر ریز جوپار تنها موزه قنات جهان است.
برشان افزود: حدود یکصد سال قبل در شهر کرمان 72 رشته قنات وجود داشت اما در حال حاضر فقط یک قنات باقی مانده است.
وی با بیان اینکه قنات مظهر تمدن کویر است گفت: تمدن قناتی انسان ها را صبور می کند و بین مردم همزیستی مسالمت آمیز بوجود می آورد و باید حفظ شود.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7437/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.