به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم‌حسینی روز چهارشنبه در نشست مدیریت بحران شهرستان ‌های رابر، بافت و ارزوئیه در فرمانداری بافت ضمن قدردانی از امدادرسانی جمعیت هلال احمر استان و همه دستگاه های امدادی در مناطق‌ سیل‌ زده اظهار داشت: نعمت بارندگی به استان کرمان نازل شده است در حالیکه آسیب‌های ناشی از خشکسالی در 25 سال اخیر در این خطه زیاد بوده است.
وی از مهاجرت روستاییان و لطمه به اقتصاد آنها به عنوان مهمترین آسیب‌های ناشی از خشکسالی در استان کرمان نام برد و خاطرنشان کرد: آب ارزش زیادی برای مردم استان کرمان دارد.
استاندار کرمان با اشاره به خسارت سیل اخیر به مناطق مختلف استان ابراز داشت: هشدارها قبل از وقوع سیل به مردم داده شد و به همین علت آمادگی کامل وجود داشت و همه دستگاه‌های استان در حالت آماده‌باش بودند تا تلفات انسانی نداشته باشیم.
رزم‌حسینی ادامه داد: تخلیه روستاهای قرار گرفته در مسیر سیل در زمان مناسب انجام شد که امر مهمی است و اگر آمادگی وجود نداشت، شاهد تلفات در هنگام سیل بودیم.
وی با اشاره به اینکه در جنوب استان کرمان هم بارندگی خوبی داشتیم و تالاب جازموریان دوباره احیا شد، عنوان کرد: اگر سدها در استان کرمان ساخته نشده بود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌شد.
استاندار کرمان ادامه داد: خسارت‌هایی بعد از سیل به وجود آمده است و در صورتی که صنعت بیمه در کشور ما قوی بود، دیگر نگرانی برای تامین خسارت‌های مادی وجود نداشت.
رزم‌حسینی ابراز داشت: با توجه به قدمت زیاد روستاها و وجود خانه‌های خشت و گلی در مناطق روستایی نیاز به بازسازی حدود 9 هزار خانه روستایی در شهرستان‌های رابر، بافت و ارزوئیه است.
وی اظهار کرد: استان کرمان به عنوان اولین استان برآورد خسارت‌های سیل را انجام داده است و امیدواریم به زودی اعتبارات لازم برای جبران خسارت‌ها اختصاص یابد.
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: تعدادی از نمایندگان استان کرمان در هنگام سیل در استان حضور پیدا کردند و همدلی و همراهی مسئولان همواره موجب موفقیت است.
رزم حسینی از عدم اختیارات استانداران انتقاد کرد و تاکید کرد: با کاهش تمرکزگرایی، امور به دست استان ها داده شود تا کارها با سرعت بیشتری پیش رود.

**بازسازی و تعمیر 16 هزار خانه مسکونی شهرستان بافت
فرماندار بافت نیز در ادامه این جلسه با تاکید براینکه حدود 16 هزار خانه مسکونی در شهرها و روستاهای شهرستان بافت به بازسازی و تعمیرات نیاز دارند، اظهار داشت: حفظ جان مردم شهرستان بافت در زمان وقوع سیل برای همه مسئولان استانی و شهرستانی در اولویت بود و توانستیم بدون هیچ حادثه جانی از بحران عبور کنیم.
فتحعلی حمزه جواران تصریح کرد: با توجه به هشدارهایی که قبل از بارندگی‌های اخیر داده شده بود، شهرستان بافت به 10 منطقه تقسیم‌بندی شد و مدیریت هر منطقه را به یکی از مدیران توانمند سپرده‌ایم.
وی گفت: نیروهای هلال احمر در زمان وقوع سیل در کنار تیم‌های تخصصی شهرستان بافت حضور داشتند، اما ساختمان‌های خشت و گلی در شهرستان بافت به شکل گسترده آسیب دیده‌اند.
فرماندار بافت عنوان کرد: در بخش کشاورزی شهرستان بافت نیز قنوات نابود شده‌اند و به زارعت، آبزیان و مرغداری‌ها خسارت وارد شده است.
وی با اشاره به اینکه امرار معاش مردم شهرستان بافت از محل دامداری و کشاورزی است، تصریح کرد: خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها در این بخش‌ها وارد شده است.
وی ادامه داد: یک هزار و 502 واحد مسکونی در شهرهای شهرستان بافت نیاز به بازسازی و 2 هزار و 785 خانه نیاز به تعمیر دارند.
فرماندار بافت یادآور شد: 4 هزار و 548 خانه روستایی در شهرستان بافت نیاز بازسازی و 7 هزار و 20 خانه نیاز به تعمیر دارند و خانه‌های خشت و گلی باید به خانه‌های مقاوم تبدیل شود تا در زمان وقوع حوادث از یک حادثه انسانی پیشگیری شود.

**گرفتاری 400 خانوار عشایری در شهرستان ارزوئیه بر اثر سیل
فرماندار ارزوئیه نیز در این نشست با اشاره به اینکه 400 خانوار عشایری در شهرستان ارزوئیه گرفتار سیل شده‌اند که نیاز به امدادرسانی و کالاهای اساسی دارند، اظهار داشت: بیشترین خسارت سیل در شهرستان ارزوئیه در بخش مسکن بوده است و 4 هزار و 150 واحد مسکونی روستایی و 415 واحد مسکونی شهری نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.
منظری توکلی بیان داشت: در بخش معابر شهری و آب روستایی شهرستان ارزوئیه نیز خسارت داشته‌ایم و سیل به بخش کشاورزی نیز خسارت وارد کرد و بخش عشایری صدمات زیادی دیده است.
وی از خسارت به بیش از 400 راس دام در ارزوئیه خبر داد و تصریح کرد: 840 هکتار باغات مرکبات، 2 هکتار گلخانه، بیش از 2 هزار هکتار مزرعه و قنوات و چاه‌ها خسارت دیده‌اند.
فرماندار شهرستان ارزوئیه عنوان کرد: 300 کیلومتر راه روستایی و بخشی از راه‌های اصلی شهرستان ارزوئیه بر اثر سیل تخریب شده است و ارتباط با یکی از روستاها هنوز قطع است زیرا راه ارتباطی این روستا به علت طغیان سیل باز نشده است.

**آسیب 90 درصد خانه های خشت و گلی شهرستان رابر
فرماندار رابر نیز با تاکید بر اینکه 90 درصد خانه‌های خشت و گلی و چوب‌پوش در شهرستان رابر بر اثر سیل آسیب دیده‌اند، اظهار داشت: بیشترین خسارت‌های سیل در شهرستان رابر به واحدهای مسکونی وارد شده است.
علیجان سلیمانی بیان داشت: 3 هزار و 790 واحد مسکونی در شهرستان رابر نیاز به بازسازی، نوسازی و تعمیرات دارند و یک هزار و 600 جایگاه دام روستایی و عشایری نیز نیاز باید بازسازی شود.
وی از پوشش 60 خانوار عشایری سیل‌زده خبر داد و تصریح کرد: ارتباط با 18 خانوار عشایری و دو روستا در شهرستان رابر به علت عدم دسترسی قطع است.
فرماندار رابر با اشاره به تلفات حدود 500 راس دام در این شهرستان، ابراز داشت: در تمام راه‌های عشایری نیاز به تیغ‌زنی است و سیل به تمام منابع آب ازجمله قنوات، چاه‌ها و کانال‌ها خسارت زده است.
سلیمانی با بیان اینکه بارندگی‌هایی در پیش‌رو داریم، اضافه کرد: نیاز به دستگاه‌های سنگین مانند لودر داریم زیرا شهرستان رابر به علت تازه تاسیس بودن هنوز امکانات لازم را ندارد.
وی اظهار داشت: بیش از یک هزار و 500 مورد کمک‌رسانی شامل مواد غذایی، پلاستیک، چادر و لوازم گرمایی در حد امکان در بین سیل‌زدگان شهرستان رابر انجام شده است.
بنابراین گزارش استاندار کرمان به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جمعی از مسئولین استان ضمن بازدید از پایگاه امداد جاده ای کفنوئیه و دیدار و گفت و گو با عوامل جمعیت هلال احمر، از مناطق و منازل آسیب دیده طی بارندگی های اخیر بازدید کرد.
استاندار کرمان روز گذشته با ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر کشور در پایتخت برای مساعدت سازمان هلال احمر به آسیب دیدگان از سیل اخیر استان، دیدار و از تلاش‌های شبانه‌‌روزی همه امدادگران در جمعیت هلال احمر استان قدردانی کرد.
رزم حسینی همچنین روز سه شنبه سوم اسفند ضمن بازدید از مناطق و منازل آسیب دیده شهرستان بردسیر در اثر سیلاب، در جلسه ستاد بحران حضور یافت و خواستار تسریع و رسیدگی به مشکلات شده بود.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
3029/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.