سعید برخوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس پیش‌بینی سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) امسال هجوم ملخ‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر است لذا مسوولان باید توجه جدی به جنوب کرمان خصوصا تالاب جازموریان به عنوان خط مقدم مبارزه با ملخ صحرایی داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر حمایت های ویژه در زمینه مبارزه با ملخ‌ها انجام نشود این حشرات مخرب از منطقه جنوب کرمان عبور و به مرکز کشور نفوذ می‌کنند.

برخوری از مستهلک بودن تجهیزات لُجستیکی ابراز نگرانی کرد و گفت: برای جلوگیری از ورود ملخ‌ها به سایر مناطق کشور باید تدابیر لازم، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شود تا همچون سال گذشته از میدان نبرد با ملخ‌ها پیروز بیرون بیاییم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مهمترین مشکل مبارزه با ملخ صحرایی را کمبود وانت‌های دوکابین و کمک‌دار عنوان کرد و افزود: رایزنی با استانداری، ستاد بحران و وزرات‌خانه برای گرفتن خودروی کمک‌دار در حال انجام است.

وی اظهار داشت: پوشش گیاهی و رطوبت مناسب دشت وسیع جازموریان، این منطقه را به عنوان کانون اصلی تکثیر ملخ در جنوب کشور تبدیل کرده از این رو اگر مبارزه در این منطقه انجام نشود شاهد پیشروی بیشتر ملخ‌ها به دیگر نقاط کشور خواهیم بود.

برخوری از هجوم ملخ‌های صحرایی از استان‌های مجاور به منطقه جنوب خبر داد و گفت: با توجه به از بین رفتن مراتع و سرسبزی منطقه جازموریان شاهد سیل ملخ‌های صحرایی به این منطقه هستیم.

وی تاکید کرد: شدیدا به سَم و ماشین‌های کمک‌دار مجهز برای مبارزه علیه این آفت نیاز داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: زنگ خطر مبارزه با ملخ صحرایی به صدا درآمده است از این رو نیازمند توجه ویژه مسوولان کشوری و استانی هستیم.

برخوری با بیان اینکه امسال ریزش ملخ با تراکم بیشتری همراه بوده و مناطق جدیدی درگیر این مساله می‌شوند، اظهار داشت: شرایط آب و هوایی همچون وزش باد می‌تواند ملخ‌ها را به جیرفت و مناطق دیگر بکشاند لذا پیش‌بینی مبارزه‌ای سخت و دشوار با ملخ‌ها را در جنوب کرمان داریم.

وی اظهار داشت: ملخ‌ها بیش از چهار و نیم میلیون تُن محصول کشاورزی جنوب کرمان را تهدید می‌کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به تشریح آخرین وضعیت مبارزه با ملخ‌های صحرایی در جنوب کرمان پرداخت و گفت: از ابتدای نخستین ریزش ملخ تا کنون در بیش از ۱۶ هزار هکتار از زمین‌های این منطقه مبارزه انجام شده است.

وی ریزش مرحله نخست دسته‌های پروازی ملخ صحرایی را ۲۵ اسفندماه سال گذشته در حوزه شهرستان قلعه‌گنج عنوان کرد و گفت: مبارزه علیه این ملخ‌ها از ۲۶ تا ۲۸ اسفندماه سال گذشته در سطح ۵۰۰ هکتار انجام شده است.

برخوری با بیان اینکه ریزش مرحله دوم دسته‌های پروازی ملخ صحرای نیز در ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری در حوزه قلعه‌گنج اتفاق افتاد، افزود: این مبارزه از ۲۳  تا ۲۶ فروردین‌ماه امسال در سطح ۵۵۰ هکتار انجام شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: مرحله سوم ریزش ملخ‌ها ۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری در حوزه شهرستان قلعه‌گنج آغاز و مبارزه با پوره‌های فاز انفرادی و مهاجر همچنان ادامه دارد.

به گفته علی‌مراد سرافرازی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور، مبارزه با ملخ صحرایی از سال گذشته تاکنون در سطح ۱۰۸ هزار هکتار از اراضی ۶ استان کشور انجام شده است البته با توجه به پیش‌بینی و هشدار هجوم این نوع ملخ از سمت پاکستان و هندوستان و عربستان باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

ملخ های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.

فائو، به عنوان نهاد پیشروی سازمان ملل در زمینه توسعه کشاورزی و تامین امنیت غذایی، با پایش مداوم وضعیت جهانی ملخ‌های صحرایی، هشدارهای زود هنگام و پیش‌بینی‌های لازم را اعلام می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.