به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پور ابراهیمی ظهر امروز در نشست مشترک با اعضای پسته کرمان به وضعیت ساماندهی محصول پسته اشاره کرد و بیان داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات خوبی در خصوص ساماندهی و حمایت از محصولات کشاورزی مشمول صادرات بوده‌ایم ضمن اینکه باید توجه بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

وی به برنامه‌ریزی برای صادرات پسته اشاره کرد و افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری تولید پسته حدود ۱۵۰ هزار تن باشد که با توجه به این موضوع باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای صادرات این محصول طی بازه زمانی سال جاری را در دستور کار قرار داد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس توضیحات انجمن پسته مبنی بر افزایش سهم تولید پسته رقیب ایران در سطح جهانی (آمریکا)، پیش‌بینی می‌شود تولید پسته در این کشور به ۴۰۰ تن در سال برسد و نیاز است که ساماندهی در این بخش دو چندان شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه در موضوع تعهد ارزی در راستای صادرات پسته مشکلات و معضلاتی داشتیم پس از جلسه‌ای که با حضور رئیس کل بانک مرکزی انجام شد اتفاقات مثبتی در این رابطه داشتیم.

وی ادامه داد: در راستای تسویه ارز ناشی از صادرات پسته امکان تسویه از طریق سامانه ثنا، واردات و عرضه محصولات در داخل کشور و همچنین امکان تهاتر با واردکنندگان وجود دارد به این ترتیب که در داخل ریال دریافت کنند و در خارج امکان دریافت ارز فراهم شود؛ این موضوع باعث شد وضعیت تعهدات نسبت به گذشته شرایط بهتری داشته باشد.

پورابراهیمی یادآور شد: با عادی شدن وضعیت اقتصادی در بحث تحریم‌ها شرایط باید به تدریج به سمت سال‌های قبل و رفع تعهد ارزی حرکت کند ضمن اینکه این موضوع به صورت کاملاً تعریف شده‌ای در سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته بود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد مطرح شده در بحث صادرات و حمل و نقل ریلی اشاره کرد و ابراز داشت: موضوع امکان صادرات به کشورهای اروپایی از مرز ترکیه را پیشنهاد و در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار خواهیم داد ضمن اینکه باید انجمن پسته و متولیان گزارشی از طرح انتقال ریلی پسته ارائه دهند.

وی ضمن تشکر از زحمات انجمن پسته برای حمایت از تولید و حمایت از این محصول گفت: حمایت کامل و آمادگی خود را از مجموعه انجمن پسته اعلام می‌کنم ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنم فراکسیون محصولات کشاورزی در مجلس برای حمایت از محصولات مهم تولیدی کشور به خصوص محصولات ارزآور تشکیل و با حمایت و همکاری سایر نمایندگان فراکسیون در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی عملیاتی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.