سعید برخوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وضع تعرفه ۱۰ هزار تومانی پیاز در اسفندماه سال گذشته کشاورزان از برداشت پیاز خودداری کردند و  به محض حذف تعرفه صادراتی در اول فروردین‌ماه سال جاری شاهد برداشت همزمان این محصول شدیم.

وی ادامه داد: این موضوع بر کاهش قیمت پیاز تاثیر زیادی گذاشت.

وی تولید بیش از حد پیاز و کاهش تقاضای این محصول را عامل اصلی کاهش قیمت این محصول برشمرد و گفت: شرایط کرونایی کشور موجب تعطیلی رستوران‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز شد که این موضوع همزمان با برداشت پیاز در سایر استان‌ها دلیل مهمی بر کاهش قیمت پیاز شد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دبیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی ایفای نقش می‌کند اما به منظور جلوگیری از دپوی محصول و همچنین جلوگیری از کاهش قیمت و ضرر و زیان کشاورزان، ۲۰ اتحادیه  تعاون روستایی استان‌ها را برای خرید این محصول وارد عمل کردیم.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق اتاق بازرگانی، بخشی از محصول پیاز به کشورهای افغانستان و ازبکستان در حال صادر شدن است و به دنبال صادرات این محصول به روسیه نیز هستیم.

برخوری با تشکر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در جهت جلوگیری از کاهش قیمت محصولات جنوب کرمان اعلام امادگی کرده است، خطاب به رییس بسیج مهندسان کشاورزی استان کرمان گفت: سپاه پاسداران در زمینه حمل و نقل و خرید محصول پیاز برای عرضه مستقیم در استان‌ها می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان داشته باشد.وی تصریح کرد: بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع  پیاز در منطقه جنوب کرمان هنوز برداشت نشده است.

همچنین امروز احمد مشایخی مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان از خرید حمایتی ۸۰۰ تُن پیاز کشاورزان این منطقه خبر داد.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده، این منطقه با دارا بودن یک سوم مساحت استان و با اقتصادی مبتنی بر کشاورزی سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی به بازارهای داخلی و خارجی روانه می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.