کرونا، واحدهای تولیدی، صنفی و خدماتی بسیاری را تعطیل و شاغلان زیادی را نیز بیکار و خانه‌نشین کرد و بیم آن می‌رفت که بر روی بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش‌های تولیدی نیز تاثیر منفی بگذارد اما خوشبختانه حریف این بخش نشد.

اگرچه سایه کرونا همچنان بر سر کشور و استان کرمانشاه وجود دارد اما کشت بهاره باتلاش کشاورزان به موقع آغاز و اکنون نیز ادامه دارد و کرونا باعث نشده که کشت بهاره در این استان انجام نشود.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است. 

در این استان ۲ میلیون نفری حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند و به صورت چهار فصل در عرصه تولید فعالیت دارند. 

سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، ذرت دانه ای و علوفه ای، نخود و آفتابگردان از جمله محصولاتی هستند که کشت بهاره آنها در استان کرمانشاه آغاز شده و کشاورزان از اوخر اسفند عملیات کاشت بهاره این محصولات را آغاز کرده‌اند.

کشت بهاره باید به موقع انجام شود

یکی از کشاورزان شهرستان کرمانشاه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بهار امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در شهرستان کرمانشاه بودیم و زمین‌های کشاوزی کاملا آماده کشت بهاره است.

او که خود را محمدعلی مرادی معرفی کرد در مورد تاثیرات کرونا بر روی کشاورزی، افزود: اگرچه مقداری ترس به دلیل شیوع ویروس کرونا داشتیم اما نکات بهداشتی را رعایت کردیم و از نظرات و مشاوره‌های کارشناسان جهاد کشاورزی نیز بهره گرفتیم.

وی با بیان اینکه کشت بهاره باید به موقع و بدون وقه انجام شود، گفت: کشت بهاره را نمی‌توان به تعویق و یا تاخیر انداخت بلکه باید در موعد خودش (اواخر اسفند شروع و تا اواخر فروردین ادامه دارد)  انجام داد.

کشت بهاره با رعایت فاصله گذاری اجتماعی

یکی دیگر از کشاورزان رعایت همه نکات بهداشتی و شیوه‌نامه‌های مرتبط با کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید حتما کشت بهاره را در موعد خودش انجام دهند و بر این اساس و با وجود شیوع ویروس کرونا با رعایت نکات بهداشتی کاشت را شروع کردیم.

ایمان مرادی اضافه کرد: در عملیات کشت بهاره تلاش کردیم که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و در زمان کشت هم از ماسک و دستکش استفاده می‌کنیم و به صورت مرتب نیز دست‌ها، ماشین‌آلات و ابزارهای کشاورزی را ضدعفونی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: ما به صورت خانوادگی اقدام به کشت می کنیم و از این رو همه مسایل بهداشتی را برای جلوگیری از ویروس کرونا رعایت می‌نماییم.

وی اضافه کرد: کشاورزان نمی‌توانستند کشت بهاره را به موقع دیگری موکول کنند چراکه زمان کشت محدود است و باید حتما این کار را انجام می دادیم.

کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری خوبی کردند

مراد قنبری از دیگر کشاورزان کرمانشاهی نیز از کارشناسان جهاد کشاورزی که به آنها مشاوره می‌دهند قدردانی کرد و گفت: کشت بهاره را با همفکری و مشورت این کارشناسان آغاز کردیم و امیدواریم محصولات با کیفیتی تولید کنیم.

او با بیان اینکه کشاورزان در هر موقعیت و شرایطی چرخه تولید را متوقف نمی‌کنند، افزود: همه نکاتی که توسط سازمان جهاد کشاورزی به ما ابلاغ شده بود را رعایت کردیم.

وی بارندگی‌های فروردین امسال را خوب توصیف کرد و گفت: امیدواریم با توکل به خداوند بزرگ، تلاش کشاورزان و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی شاهد سال زراعی خوبی در استان و کشور باشیم.

نهاده ها به موقع توزیع شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: نهاده‌های کشاورزی موردنیاز کشاورزان استان را به موقع تهیه کردیم و در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

سید «افشین صفوی» با اشاره به اینکه شیفت کاری پرسنل جهاد کشاورزی را در این مدت اضافه کردیم، افزود: سعی کردیم از ازدحام و شلوغی در مراکز خدماتی جهاد کشاورزی جلوگیری کنیم و نهاده‌های مورد نیاز را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در اختیار آنها قرار دهیم.

وی یادآوری کرد که با همکاری خوب کشاورزان و همراهی کارشناسان و پرسنل جهاد کشاورزی شاهد کشت بهاره خوبی در استان هستیم.

وی با بیان اینکه کشت بهاره با اتخاذ تدابیر بهداشتی انجام می‌شود، گفت: همه مراحل کشت براساس شیوه‌نامه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با نظارت کارنشاسان سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.

۲۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زیرکشت بهاره

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ۲۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیرکشت بهاره می‌رود، گفت: در زمین های دیم عمده کشت مربوط به نخود و زمین های آبی هم ذرت دانه ای و علوفه ای عمده ترین کشت ها است.

صفوی همچنین افزود: امسال شاهد کشت بهاره سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، آفتابگردان و ذرت دانه ای و علوفه ای در زمین های کشاورزی استان کرمانشاه هستیم.

او به بارندگی های خوب امسال در استان نیز اشاره کرد و گفت: باوجوداین بارندگی ها و تلاش کشاورزان، تولید خوبی خواهیم داشت. 

وی با بیان اینکه در زمین های دیم عمده کشت مربوط به نخود است، گفت: در زمین های آبی هم کشت ذرت دانه ای و علوفه ای انجام می شود.

کشت بی وقفه بهاره در استان کرمانشاه

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان، تاثیر آن را بر روی بخش زراعت کمتر از سایر زیربخش‌های کشاورزی دانست و گفت: با وجود محدودیت‌های ایجاد شده، کاشت بهاره بدون وقفه و به خوبی در استان در حال انجام است.

«نوربخش حاتمی» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی مانند سایر بخش‌ها برای بخش زراعت استان نیز به وجود آورد، افزود: کشاورزان برای کشت بهاره با محدودیت‌هایی از جمله تامین سوخت، تامین هزینه‌های ضدعفونی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، نبود کارگر و افزایش قیمت‌ها روبرو بودند.

وی با بیان اینکه کارگران به دلیل شیوع ویروس کرونا حاضر به کار در مزارع نبودند، گفت: با این محدودیت‌ها و با کمک کشاورزان کشت بهاره به خوبی در استان انجام شد.

وی همچنین به افزایش قیمت‌های حمل و نقل و کارگر نیز اشاره کرد و افزود: این هزینه‌ها نیز بر روی کشاورزی تا اندازه‌ای تاثیر گذاشت اما سازمان جهاد کشاورزی استان با حمایت و در کنار کشاورزان بودن این محدودیت‌ها را برداشت.

جهاد کشاورزی در کنار کشاورزان است

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه از ابتدای شروع کشت بهاره در کنار کشاورزان استان بودیم، گفت: خوشبختانه با زحمات و همکاری خود کشاورزان توانستیم کشت را بخوبی و مناسب انجام دهیم.

حاتمی افزود: عملیات مبارزه با علف‌های هرز و آفات نیز با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی و همراهی و مشارکت خوب کشاورزان در استان به خوبی انجام شده است.

وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان را تامین و در اختیار آنها قرار داده و می‌دهد و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.

او یادآوری کرد که کارشناسان جهاد کشاورزی در مراکز سراسر استان از ابتدای کشت تا زمان برداشت محصول در کنار کشاورزان قرار دارند و به آنها مشاوره ها و راهنمایی‌های لازم را ارایه می‌دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد از دیروز تا امروز ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۹ هزار و ۳۲۸ نفر رسید.

کیانوش جهانپور با بیان اینکه متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند، افزود: مجموع جان باختگان این بیماری به پنج هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

وی اظهار داشت: خوشبختانه تا کنون ۶۸ هزار و ۱۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند اما سه هزار و و ۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.