عشایر مناظق شرقی استان کرمان از جمله ریگان که سالها خشکسالی آنها را به حاشیه شهر ریگان سوق داده بود اما با نزول رحمت الهی به مناطق خود بازگشته اند و به تولیدات دامی مشغولند .

تمامی قشر زحمت کش عشایر ریگان از حاشیه شهر در ابتدای امسال به مناطق خود کوچ نموده اند به طوری که با دامهای اندک به گفته خودشان به افزایش دو برابری به لحاظ تعداد دام های خود رسیده اند.

عضایر به عنوان قشر زحمت کش جامعه در این روزهای کرونایی که بعضی از بخش ها دچار رکود فعالیت و تعطیل و نیمه تعطیل شده با کار و تلاش مثال زدنی به بهره گیری از طبیعت تولیداتشان ۱۰برابر  افزایش یافته است .

ریگان به واسطه دارا بودن مراتع مستعد از دیر باز مورد توجه ایلات وعشایر زیادی بوده به طوری که این شهرستان در گذشته تولید کننده برتر دامی در شرق کشور محسوب می شده است .

بارش های زیاد  اخیر و مراتع سر سبز عشایر این منطقه را نسبت به افزایش تولید و کسب درامد بیشتر خوش بین تر از سالهای قبل کرد طوری که همه عشایر امسال برای افزایش تولیدات بسیج شده اند .

زن و مرد و پیر و جوان همه با اتحاد و تلاش شبانه روزی خود در صدد تولیداتی هستند که در این روزهای کرونایی بر سر سفره مردم قرار دهند .

طبیعت بکر و پوشش گیاهی منطقه بر تولیدات عشایر ریگان افزوده و دامداران به صورت شبانه روزی به کار و تلاش مشغول هستند .

خدامراد هاشم زهی از عشایر ریگان به خبرنگارایرنا می گوید: بعد از نماز صبح دامها را به طبیعت روانه کرده تا بتوانیم تولیداتی مفید را به جامعه ارزانی داریم .

وی افزود: این دامها با توجه به مراتع غنی در ۳نوبت به مراتع می روند و حتی شبها تا پاسی از شب در کنار دامها در طبیعت هستیم تا تولیداتمان را افزایش دهیم .

به گفته هاشم زهی همه ما عشایر در اطراف شهرستان پراکنده بودیم اما به برکت نزولات جویی اکنون به مناطق گذشته خود روی آورده ایم

این دامدار ریگانی بیان داشت : به برکت رحمت الهی شیر دام های ما افزایش یافته و به نسبت آن هم  این امر بر تولید کشک، روغن ، کرک و پشم دامهای ما افزوده است .

هاشم زهی بیان داشت به مدد الهی همه ما کرونا را شکست خواهیم داد و تا شکست کرونا  در کنار مردم جامعه ایران اسلامی هستیم تا تولیداتی را در این روزها به انها ارزانی بداریم .

امین الله هاشم زهی چاه قنبری از دیگر عشایر این شهرستان گفت: در بهار امسال دامهای ما به لطف خداوند متعال چندین برابر افزایش یافته است

وی افزود: به همراه تمامی اعضای خانواده سخت مشغول دامپروری هستیم تا بتوانیم بهترین محصولات لبنی را در این روزها بر سفره مردم قرار دهیم .

ماه بی بی جرجندی می گوید: از اسفند ۹۸ که در منطقه عشایری حضور یافته ایم هنوز رنگ شهر ریگان را ندیده ایم و مشغول تهیه لبنیات برای همشهری های خود هستیم .

وی می گوید : با نماز صبح فعالیت ما اغاز و تا نیمه های شب ادامه داد همواره به تهیه مواد لبنی از  ماست  و کشک  گرفته تا روغن و شیر دامهای خود مشغولیم  .

این بانوی عشایر ریگانی تصریح کرد :تاریخ شیر دوشی در شهرستان ریگان از اول فروردین اغاز و تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد.

جرجندی عنوان کرد تمای فرزندانم در تهیه لبنیات جهت عرضه به بازارهای امروز کرونایی در کنار ما هستند وفعالیت دوچندانی دارند .

رقیه هاشم زهی دیگر بانوی عشایری عنوان کرد: در کنار تولیدات دامی ما عشایر به دوخت صنایع دستی نیز مشغول می باشیم .

وی بیان داشت :دوخت پته ، گلیم صنایع دستی لباس شامل قالی و قالیچه در دستور برنامه های ما بانوان عشایری قرار دارد .

رئیس اداره عشایری شهرستان ریگان گفت : امسال به دلیل بارش رحمت الهی در مناطق عشایری شهرستان عشایر ما در تمامی این مناطق پراکنده و مشغول دامپروری و دامداری هستند.

علی اکبر صابری  تصریح کرد : امسال با توجه به شرایط آب و هوایی تولیدات عشایر این شهرستان ۱۰درصد افزایش یافته که این امر بر رونق عشایر این شهرستان افزوده است .

وی بیان داشت :در شهرستان ریگان بیش از ۲۵۰۰خانوار عشایری زندگی می کنند که بیشترین عشایر شرق استان در این شهرستان می باشند .

رئیس اداره عشایری ریگان گفت : در حال حاضر بیش از ۱۸۰هزار راس دام سبک در مناطق عشایری ریگان وجود دارد که لبنیات وگوشت قرمز استان از این دامها تهیه می شود .

صابری پیش بینی  کرد:  بیش از ۲هزار تن تولیدات لبنی و ۷۰۰تن گوشت قرمز توسط عشایر در شهرستان تولید شود که نسبت به پارسال ۱۰برابر افزایش یافته است .

وی بیان داشت: عشایر این شهرستان امسال نیز بیش از ۲۰تن پشم و۵۰تن کرک روانه بازارهای داخلی وخارجی خواهند کرد.

رئیس اداره عشایری ریگان بیان داشت:  بارش های شهرستان ریگان و مراتع غنی دامداران این منطقه را نسبت به تولیدات ترغیت تر نموده است .

صابری عنوان کرد : عشایر این شهرستان طی یکسال گذشه بیش از ۱۰هزار متر مربع صنایع دستی شامل گلیم قالی قالیچه وپته دوزی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کرده اند.

وی تصریح کرد :تاکنون هیچ  علائمی از بیماری کرونا در بین عشایر شهرستان ریگان مشاهده نشده است که پروتکل های بهداشتی نیز به عشایر شهرستان ارائه میشود .

رئیس اداره عشایری ریگان به مشکلاتی از جمله راه، عدم پوشش دهی تلفن همراه و برق در این مناطق اشاره نمود و عنوان کرد: پوشش تلفن همراه در شورای عشایر استان مطرح شده است که با پیگیریهای اداره مخابرات برطرف خواهد شد .

صابری افزود :با توجه به پراکندگی عشایر پنل های خورشیدی در اختیار عشایر سخت کوش ریگان قرار خواهد گرفت .

شهرستان ریگان بیشترین عشایر شرق استان کرمان را دارد که تا مرکز استان ۲۸۵کیلومتر فاصله دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.