به گزارش ایرنا، محمدرضا علیزاده روز یکشنبه در نشست شورای معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: کشور دچار چالش های متعددی بر اثر ویروس کرونا است که تبعات آن در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نیز قابل مشاهد است.

وی تصریح کرد: اما با وجود تمام این اتفاقات ناخوشایند، از آن جایی که به توانایی‌های هنرمندان و به ظرفیت های عظیم جامعه فرهنگی و هنری استان کرمان باور داریم، سالی پر از امید، تلاش و شکوفایی تولیدات فرهنگی و هنری را پیش رو خواهیم داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال جدید، یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد موضوع بازار و اقتصاد فرهنگ و هنر و چرخه عرضه و تقاضایی است که بر اقتصاد تاثیر دارد.

وی با اشاره به اولویت های سیاستگذاری در سال جاری ادامه داد: در این زمینه در ۲ بخش زیرساخت ها و رویدادها، شاخص‌های مهمتری را دنبال خواهیم کرد که در بخش زیرساخت ها، بی‌شک پیگیری اتمام و بهربرداری از تالار مرکزی کرمان نیز جزو اهم اقدامات ما خواهد بود.

علیزاده تصریح کرد: همچنین تمرکز بر ایجاد بازار فرهنگ و هنر در راستای جهش تولید، توجه به نقش و جایگاه فضای مجازی در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه، برنامه ریزی در راستای گفت و گو های فرهنگی و هنری برای تعامل بیشتر و نزدیک تر با اصحاب فرهنگ و هنر و مراکز و موسسات فرهنگی و هنری و رسانه ای از جمله اولویت ها و سیاست های کاری در سال ۹۹ است.

وی بیان کرد: تلاش در راستای ایجاد و حمایت مراکز و موسسات فرهنگی و هنری در استان کرمان بخصوص مناطق کمتر توسعه یافته، استمرار برگزاری رویدادهای ملی و استانی با تاکید بر تمرکز زدایی برنامه های استانی در شهرستان ها، برون سپاری فعالیت ها و مجتمع های فرهنگی هنری به مراکز و موسسات فرهنگی و هنری و تاکید بر نقش و اهمیت ویژه آموزش هنر در سطح استان به خصوص مناطق کمتر برخوردار از دیگر سیاست ها و اولویت های کاری ما در سال جدید محسوب می شود.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: به طور قطع تقاضا یکی از ارکان مهم  چرخه اقتصاد هنر است و اگر این موضوعات در سال  ۹۹ سرلوحه اقدامات اداره کل و اصحاب فرهنگ و هنر قرار بگیرد، می‌توانیم گام موثری در راستای تولید محصولات در تمام عرصه‌ها برداریم.

وی ادامه داد: تعداد صنوف فرهنگی و هنری و مراکز و موسسات فرهنگی و هنری در سال های اخیر رشد داشته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

علیزاده تاکید کرد: این موضوع موجب شده از نظر مسائل صنفی در حوزه  فرهنگ و هنر با مشکلاتی مواجه شویم که در این عرصه علاوه بر حضور هنرمندان و موسسات، می طلبد معاونان اداره کل نیز در این خصوص برنامه ریزی و کار ویژه انجام دهند.

وی افزود: با توجه به نامگذاری سال ۹۹ به سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری، این جهش تولید می تواند بخش عظیمی از تولیدات در حوزه فرهنگی و هنری و همچنین پیشرفت‌های هنری را هم در برگیرد تا شاهد حضور تولیدات فرهنگی و هنری در جامعه باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تاکید کرد: جهش تولید در تمام حوزه‌ها باید همراه با حمایت‌هایی مالی به صورت قانونی انجام گیرد و موانع موجود برطرف شود تا در عرصه فرهنگ و هنر شاهد تولیدات بهینه متناسب با خواسته مردم باشیم و موجبات رونق اقتصادی و فرهنگی و پیشرفت در زمینه هنر را فراهم کنیم.

وی با اشاره به آمار برگزاری برنامه های متنوع و متعدد در حوزه های فرهنگی و هنری در سال ۹۸  افزود: خوشبخانه جامعه مخاطب ما و مردم  فهیم ما تشخیص داده اند که خدمتگزارانشان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تمام تلاش خودشان را برای رونق و تداوم رونق فعالیت ها در این زمینه  انجام دادند.

علیزاده تصریح کرد: از یک سو تلاش کردیم تا جایی که ظرفیت های قانونی اجازه می‌دهد، اعتبارات ملی و استانی را جذب کنیم و از سوی دیگر بر این نکته کلیدی متمرکز شدیم که با حداقل منابع کارهای بزرگی انجام دهیم که خوشبختانه با همدلی و همراهی خانواده بزرگ فرهنگ و هنر و رسانه استان کرمان طی این مدت کارهای بزرگ و ارزشمندی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما در سالهای اخیر و به ویژه در سال گذشته به رغم کمبود اعتبار برگزاری هیچ برنامه و رخداد فرهنگی و هنری را از دستور کار خارج نکردیم و علاوه بر آن تلاش شد تا تمام برنامه های پیش بینی شده با بهترین کیفیت برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: در این زمینه نکته‌ قابل توجه این است که نه تنها اقدامات، جشنوارها، نمایشگاه ها و سایر برنامه ها را محدود نکردیم، بلکه برنامه‌ها و فعالیت های جدیدی را هم که پیش بینی و طراحی شده بود، اجرایی کردیم.

وی تصریح کرد: بی شک این حجم از کار و فعالیت، فشار مضاعفی به بدنه اداره کل و ادارات تابعه و همه فعالان در این عرصه وارد کرده است و سختی های زیادی در این زمینه تحمل کردیم زیرا همان گونه که توضیح داده شد، منایع ما منابع ثابتی بود و با توجه به تورم در بخش هایی شاهد کاهش اعتبارات هم بودیم.

وی گفت:این امر در حالی صورت گرفت که برگزاری جشنواره ها نسبت به سال های قبل هزینه بیشتری  داشته اما با این حال سالی پر از برنامه و رخداد در سطح، ملی، منطقه ای و استانی را شاهد بودیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.