خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ این روزها «کرونا» تیتر اصلی اخبار دنیا را به خود اختصاص داده است و عده زیادی از مردم با پذیرش مسئولیت اجتماعی و قرنطینه خانگی سعی دارند تا حد امکان از این ویروس در امان بمانند. اما در این میان برخی از افراد که بویی از مسئولیت اجتماعی نبرده و حتی دلشان برای جان خود و عزیزانشان نمی سوزد بار سفر بسته و راهی جاده‌ها شده‌اند؛ مسئولان هم تنها به توصیه‌های مکرر اکتفا کردند و هیچ ابزار جبری برای جلوگیری از خروج این افراد از محل سکونتشان به کار گرفته نشد.

اما حالا که افراد زیادی به سفر رفته و کرونا را هم به عنوان سوغات با خود به همراه برده‌اند، طرحی مبنی بر فراخوان مسافران به محل سکونتشان به مرحله اجرا در آمده است و حالا این سوال مطرح می‌شود که چرا اصلاً اجازه خروج این افراد از شهرهایشان داده شد که حالا باید با توقیف خودرو و جریمه آنها را به شهرهایشان باز گرداند.

طبق آخرین آمار ۲۱۲ نفر در استان کرمان به کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۳ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند و طی روزهای اخیر این بیماری سیر صعودی به خود گرفته است. مسئولان حوزه بهداشت و درمان به صورت مکرر بر قطع زنجیره انتقال ویروس از طریق در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماعی تاکید دارند؛ این در حالیست که در خیابان‌های شهر کرمان تردد خودروهایی با پلاک غیربومی کاملاً محسوس است و حضور مسافران می‌تواند عاملی بر قطع نشدن زنجیره کرونا باشد.

از طرفی هم مسئولان ستاد استانی مدیریت کرونا در کرمان بارها اعلام کردند که کرمان امکان پذیرش مسافران نوروزی را ندارند و مراکز بوم گردی، اقامتی و مدارس و… نباید اقدام به پذیرش مسافر کنند. اما با پلمب یکی از هتل‌های کرمان مشخص شد حرف و حدیث‌ها در خصوص فعالیت زیرپوستی برخی هتل‌ها واقعیت دارد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بین شعار «در خانه بمانیم» و اجازه فعالیت به برخی هتل‌ها تناقضی نمی بیند؟

مسئولان پاسخگو باشند

مسئولان می‌گویند فقط افراد خاص یا مأموران اداری در هتل‌ها پذیرش می‌شوند؛ اما دستگیری پنج نفر از اراذل و اوباش معروف استان قزوین که در یکی از هتل‌های کرمان پذیرش شده بودند نشان داد که این مسافران خاص نبودند و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

فرمانده انتظامی استان کرمان در این زمینه در خبری که برای خبرگزاری مهر ارسال شده است، گفت: در پی وقوع یک فقره تیراندازی با سلاح شکاری منجر به جرح پنج نفر از شهروندان استان قزوین و متواری شدن عاملان این تیراندازی دستگیری آنها به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس امنیت عمومی کل کشور قرار گرفت.

سردار عبدالرضا ناظری گفت: در همین راستا مأموران پلیس امنیت عمومی استان کرمان با انجام کار اطلاعاتی پنج نفر از عاملان اصلی نزاع و تیراندازی را شناسایی و پس از هماهنگی قضائی طی یک عملیات منسجم، آنان را در هتل جهانگردی کرمان که در پوشش مسافر وارد شده بودند دستگیر کردند.

سردار ناظری با بیان اینکه متهمان این پرونده همگی سابقه دار و از اراذل و اوباش استان قزوین بودند، تصریح کرد: دو نفر از متهمان دارای ۱۷ سابقه از جمله تیراندازی ایذایی، ضرب و جرح، سرقت و سلب آسایش عمومی، تجاوز به عنف، نزاع و درگیری فردی و جمعی، رابطه نامشروع، قدرت نمایی با سلاح سرد را در پرونده خود ثبت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هتل جهانگردی نیز به علت عدم رعایت مصوبات ستاد پیشگیری از کرونا به دلیل پذیرش مسافر پلمب شد، بیان داشت: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده تحویل مرجع قضائی شدند.

دستوری در خصوص تعطیلی هتل‌ها نداشتیم

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان به مهر گفت: بر اساس مصوبات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا فقط بوم گردی‌ها، مراکز گردشگری و موزه‌های استان کرمان باید تعطیل باشند و ما دستوری مبنی بر تعطیلی هتل‌ها نداشتیم، اظهار کرد: به دلیل حضور مهمانان مقیم و بعضی مهمانانی که برای انجام مأموریت‌های کاری به استان می آیند، برخی هتل‌های کرمان فعالیت می‌کنند و ما دستور تعطیلی آنها را صادر نکرده‌ایم.

فریدون فعالی ادامه داد: این مساله شائبه‌ای را ایجاد کرد و نیروی انتظامی بر اساس سوءتفاهمی در زمینه مصوبات ستاد استانی مدیریت کرونا، اقدام به پلمب هتل جهانگردی کرمان کرد که بعد از چند ساعت این هتل رفع پلمب شد. در واقع نیروی انتظامی تصور می‌کرد که باید هتل‌ها تعطیل باشند و به دلیل پذیرش مسافر این هتل را پلمب کرد.

وی با بیان این مطلب که لیست و مشخصات مسافران بعد از پذیرش در هتل‌ها وارد حوزه انتظامی می‌شود، افزود: بر این اساس نیروی انتظامی متوجه سابقه دار بودن این افراد شده و بلافاصله وارد عمل می‌شود و با همکاری مسئولان هتل افراد گفته شده بازداشت می‌شوند.

فعالی با تاکید بر اینکه در محیط هتل هیچ جرمی توسط این افراد رخ نداده و سابقه دار بودن آنها منجر به دستگیرشان شده است، گفت: این افراد سه شنبه شب در هتل جهانگردی پذیرش شدند و عصر چهارشنبه این هتل پلمب و همان شب هم فک پلمب شد. این افراد که سه نفر بودند، به بهانه شکستن دست و مراجعه به دکتر در هتل پذیرش شده بودند که بعد از مشخص شدن سابقه دار بودنشان توسط نیروی انتظامی و با همکاری عوامل هتل دستگیر می‌شوند.

وی گفت: اگر واحد ما فعال نبود و پذیرش نداشت این افراد به مراکز غیر مجاز می‌رفتند و واحد فعال ما باعث دستگیری آنها شد.

ادامه فعالیت ۵ درصد هتل‌های کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان با اشاره به اینکه ما اجازه تعطیلی هتل‌ها را نداده بودیم، افزود: ۹۵ درصد هتل‌ها به صورت خودجوش و با مجوز ما اقدام به تعطیلی کردند اما تعدادی از هتل‌ها که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند می‌توانند دایر باشند. در این هتل‌ها فقط افراد خاص پذیرش می‌شود و مسافران عادی پذیرش نمی‌شود.

فعالی در خصوص اینکه آیا قرار نیست تغییری در خصوص فعالیت ۵ درصد هتل فعال استان کرمان داده شود؟ گفت: تعدادی از هتل‌ها باید با نظارت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای اقامت بومی‌ها و افرادی که برای مأموریت کاری به کرمان می آیند، فعالیت کنند.

وی در خصوص نگرانی برای مراجعه مسافرانی که به محل سکونتشان فرا خوانده شده‌اند به استان کرمان، بیان کرد: ۱۵ مبادی ورودی استان بسته شده و اجازه ورود به استان به مسافران داده نمی‌شود و مسافرانی که به محل سکونتشان فرا خوانده شده‌اند نمی‌توانند وارد استان شوند؛ در صورت ورود هم در هتل‌های کرمان پذیرش نمی‌شوند.

فعالی گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از هتل‌های مازندران فعالیت می‌کنند اما در کرمان سخت گیری زیاد بوده و به همین علت هم وضعیت کرمان از استان‌های دیگر بهتر است که به واسطه اقدامات ستاد استانی مدیریت بیماری کروناست. همه پای کار ایستاده‌اند تا سلامتی و آرامش مردم برقرار شود.

تعطیلی کامل هتل‌ها جزو مصوبات ستاد استانی نیست

مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی هم در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه مسافرانی که در کرمان حضور دارند باید هر چه سریع‌تر این استان را ترک کرده و به محل سکونت خود برگردند، اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرمان تمامی مراکز بوم گردی، اقامتی، مدارس و … در استان کرمان اجازه پذیرش مسافر ندارند. همچنین برگزاری اجتماعات و ورود به مناطق گردشگری ممنوع است و در صورت کوتاهی برخوردهای قانونی اعمال می‌شود.

وی گفت: هتل‌ها برای شرایط خاص و کسانی که مأموریت ادارای دارند طبق پروتکل‌هایی می‌توانند فعال باشند و تعطیلی به صورت کامل در مصوبات نبوده است.

تقی زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا برخی هتل‌ها در حال فعالیت هستند در صورتی که فعالیت یک هتل برای موارد خاص در شهر کرمان کفایت می‌کند، گفت: نظارت بر موارد بر عهده یک کارگروه است که گشت‌ها و نیروهایی دارند که در صورتی که گزارش پذیرش مسافر به آنها برسد، بلافاصله دستور بازرسی به آنها داده می‌شود و متناسب با گزارشی که به کارگروه می‌آید، تصمیم بر پلمب، تذکر، ورود دادستانی و … گرفته می‌شود.

عدم همکاری منجر به اقدامات سخت گیرانه می‌شود

وی با اشاره به آغاز طرح ملی کاهش زنجیره انتقال کرونا که به شکل ملی آغاز شد، گفت: ما بر اساس این طرح عمل می‌کنیم. از مردم می‌خواهیم که این روزها در خانه بمانند و مسافران هم به خانه‌هایشان برگردند و باید پویش «به خانه بر گردیم» را آغاز کنیم. در صورتی که همکاری‌های لازم انجام نشود ممکن است شرایط سخت گیرانه تری در این زمینه اعمال شود.

تقی زاده با اشاره به فراخوان مسافران به محل سکونتشان گفت: در این طرح گفته می‌شود مسافر در زمان برگشت به محل سکونتش اجازه ورود به شهرهای دیگر را ندارد اما اگر در مورادی فرد قبل از ورود به شهر دچار مشکلی شود و به پزشک نیاز پیدا کند لاجرم باید با حفظ شرایط، به شهر ورود پیدا کند. در اینگونه مسائل نمی‌توان صفر و صدی برخورد کرد.

مشاور استاندار کرمان در پاسخ به اینکه چرا برخی مصوبات ستاد استانی مغایر با شعار «در خانه بمانیم» به نظر می‌آید، گفت: در برخی مواقع شرایطی پیش می‌آید که با توجه به متقضیات زمان باید تصمیم گیری شود؛ مشکلات در زمان اجرای طرح‌ها مشخص می‌شوند باید بتوانیم متناسب با زمان و موقعیت تصمیم بگیریم.

وی گفت: به طور ۱۰۰ در صد تمامی ورودی‌های استان کرمان و شهرستان‌های در مسیر کنترل می‌شود تا جای ممکن این مصوبه اجرا و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود؛ این مصوبه به شکل جدی اجرا می‌شود. این اقدام نتیجه درخواست مردم و افکار عمومی به ویژه افرادی است که در خانه مانده‌اند و نباید تاوان سفر برخی از مردم را کسانی بدهند که نکات را رعایت کرده و در خانه‌هایشان مانده‌اند.

حالا مطالبه عمومی مردم استان کرمان این است که هیچ مسافری در هتل‌های کرمان پذیرش نشود و این هتل‌ها درهای خود را به روی مسافران ببندند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.