عنایت الله رحیمی چهارشنبه در نشست مشورتی مدیران بیمارستان های شیراز افزود:  ممکن است تردد براساس پلاک زوج و فرد باشد یا ساعات عبور و مرور محدود شود.

وی ادامه داد:در بحث قرنطینه استان، درخواست لازم به شخص اول دستگاه اجرایی کشور داده شده و از آنان خواسته ایم اجازه دهند این کار را انجام دهیم و مسوولیت آن را می پذیریم که امیدوایم این اختیار به فارس داده شود.
رحیمی افزود: در مورد فعالیت دستگاه های اجرایی استان نیز  اعلام کرده ‌ایم که از صبح چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۴۰ درصد کارکنان دولت در استان دورکاری داشته باشند.
وی بیان کرد: شاید هنوز خیلی ها واقعیت بیماری کرونا را درک نکردند، براساس آنچه متخصصان می گویند هنوز درمانی برای این بیماری پیدا نشده و بسیار خطرناک است.

زحمت ها و مشکلات کادر درمان و تصمیم در شرایط بحران

استاندار فارس با بیان اینکه مدیران بیمارستان ها همه بار مسوولیت را به دوش کشیدند و با مشکلات زیادی نیز مواجه هستند، افزود: بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت و درمان مربوط به امروز و دیروز نیست و در سالیان سال روز هم انباشته شده است و نتیجه آن را امروز مشاهده می کنیم.
وی ادامه داد: کم بودن ملزومات مورد نیاز کادر درمانی نتیجه آن است که در گذشته شرایط عادی بوده و برای شرایط عادی پاسخ می داده اما برای شرایط بحران این موضوع پیش بینی نشده است.
استاندار فارس گفت: حتما در بحران ما نمی‌توانیم همه روش‌های عادی همیشگی را به کار ببریم بلکه باید فرمول های جدیدی را مدنظر قرار دهیم و بر مبنای فرمول های جدید تصمیمات جدید و آنی بگیریم.
رحیمی افزود: ممکن است تصمیم آنی گرفتن، دارای خطرات و هزینه‌هایی نیز باشد که هر کس مسوولیتی می‌پذیرد طبیعتا این هزینه ها را نیز باید پرداخت کند و من از این موضوع هیچ ابایی ندارم که بخواهم اقدامی را به صورت آنی در شهر و استان خود اجرا کنم اما ضمانت اجرایی و اثرگذار بودن آن را تحلیل می‌کنیم و سودش را به هزینه اش از نظر سلامتی و از نظر کنترل این بحران می سنجیم.
وی با تقدیر از از همه مجموعه بهداشتی و درمانی در بخش خصوصی و دولتی بیان کرد: مشکلاتی در حوزه ماسک، مواد ضدعفونی و تجهیزاتی محافظتی برای کادر درمانی داریم که برهمین اساس برنامه ریزی و تلاش هایی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: تا قبل از بیماری کرونا ظرفیت تولید ماسک در استان بین ۲۰ تا ۲۵ هزار عدد ماسک در روز بوده که پاسخ مجموعه های درمانی را می داده است اما با شیوع بیماری کرونا تقاضا چندبرابر شد.
استاندار فارس گفت: کارگاه های موجود تولید ماسک و مواد ضدعفونی را در استان شناسایی و آنان را تقویت کردیم برای اینکه بتوانند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.
رحیمی افزود: همچنین خط تولید کارگاه ها و کارخانه هایی که امکان تغییر وجود دارد را شناسایی کردیم و به سمت تولید ماسک و مواد ضدعفونی آنان را هدایت کردیم، همچنین روند صدور مجوز لازم تسهیل شد.
وی ادامه داد: کسانی از راه اندازی خط تولید استقبال کردند یا سرمایه اولیه نداشتند یا با مشکل مواد اولیه مواجه بودند که برای تامین مواد اولیه با استانداران یزد و همدان هماهنگی هایی صورت گرفت و اخذ شد، برای بحث سرمایه در گردش نیز هماهنگی هایی با بانک ها صورت گرفت اما بیان کردند وثیقه نداریم.
وی اضافه کرد: برای حل این مشکل با کمک خیرین مواد اولیه را تولید و خریداری و بین تولید کنندگان تقسیم کردیم که تولید ماسک ها از روز گذشته آغاز شده و درصدی از نیاز بازار را پاسخ داده است.
استاندار فارس به نیاز تولید مواد ضدعفونی کننده به الکل اشاره کرد و گفت: زمانی که بحث شیوع بیماری کرونا مطرح شد در استان حدود ۱۰ تن تولید الکل داشتیم که تلاش کردیم سهمیه را از طریق وزارت بهداشت افزایش دهیم که اتفاق رخ داد و از استان های همجوار نیز در این زمینه کمک گرفتیم.
رحیمی افزود: نباید اینجور تصور کنیم که اگر وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان فارس نسبت به سایر استان ها بهتر است تنها براثر زحمت یک کادر خاص بوده است، بلکه تصمیم های اتخاذ شده در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا باعث بهتر بودن وضعیت شده است.
وی ادامه داد: در روز دوم شیوع بیماری کرونا یعنی در روز انتخابات استفاده از استامپ را ممنوع کردیم، در روز سوم شیوع بیماری کرونا مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کردیم، همچنین مساجد، مراکز گردشگری و زیارتی قبل از تصمیم گیری در سطح ملی در استان فارس تعطیل شد.
استاندار فارس گفت: در حال حاضر نیز کنترل ها در مبادی ورودی استان و شهرها تشدید شده و افراد مشکوک ۱۴ روز قرنطینه می شوند.

توصیه‌ها متولیان داروخانه ها به مراجعان در کنترل شیوع کرونا موثر است
استاندار فارس همچنین در دیدار با اعضای انجمن داروسازان استان با اشاره به اینکه داروسازان و متولیان داروخانه های استان روزانه با تعداد زیادی از مردم مواجه هستند عنوان کرد: بی تردید توصیه ها و راهنمایی های پرسنل داروخانه ها در کنترل شیوع ویروس کرونا موثر خواهد بود.
رحیمی با تقدیر از تلاش‌های داروخانه‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا، عنوان کرد: متولیان داروخانه‌ها امروز مسوولیت خاصی بر عهده دارند و به گواه آمار انجام این مسوولیت‌ها اثر گذار بوده است هر چند با توجه به شرایط بحرانی با شرایط مطلوب فاصله داریم.
استاندار فارس با اشاره به نیاز کنونی جامعه به اقلامی همچون ماسک و مواد ضد عفونی کننده، گفت: در گذشته روزانه ۲۰ هزار ماسک در استان تولید می‌شد که این تعداد توسط دانشگاه علوم پزشکی بین مراکز درمانی، کالاهای پزشکی ، داروخانه‌ها وغیره توزیع می‌شد؛ اما امروز با توجه به شیوع کرونا نیاز روزانه افزایش چشمگیری داشته است.

براساس آخرین آمار تا ظهر سه‌شنبه ۲۰ اسفند با شناسایی ۱۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در فارس شمار مبتلایان در این استان به ۱۵۱ نفر افزایش یافته است؛ تاکنون پنج نفر از فارس به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، ۴۲ نفر نیز با وضعیت عمومی خوب در ایزوله خانگی به سر می برند. 

در سطح کشور تعداد مبتلایان تا مدت یاد شده  به ۹ هزار نفر رسید و شمار فوتی ها ۳۵۴ نفر اعلام شد. تاکنون ۲۹۵۹نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.