به گزارش ایرنا مهدی محمدحسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افتتاح نخستین دستگاه پلاکت آفرزیس طی روز گذته در رفسنجان افزود: امروز اولین واحد پلاکت به روش آفرزیس توسط یکی از اهدا کنندگان مستمر خون در پایگاه انتقال خون رفسنجان انجام شد.

وی با اشاره به تجهیزات‌ ساختار بانک خون اظهار داشت: بازنگری‌ و استقلال بانک خون مراکز انتقال خون‌ یکی از برنامه‌ ها است و مراکز درمانی که در این‌ زمینه مشکل‌ دارند که طی مکاتبه‌ با رئیس دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی می توانند در بحث ساختاری و نقایصی‌ که در تجهیزات‌ بانک خون وجود دارد مطالبه گر باشند و سازماندهی کنند.

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان با اشاره‌ به اینکه این مرکز تأمین‌ خون ‌ و فرآورده‌ های خونی شهرستان‌ های رفسنجان و انار را بر عهده دارد افزود: بر همین‌ اساس نیاز است خون‌ و فرآورده های خونی با کیفیت و استاندارد تهیه و به دست بیماران برسد.

وی ادامه داد: سالانه ۱۴ هزار مراجعه کننده به مرکز انتقال خون‌ رفسنجان داریم که‌ بیش‌ از ۱۱ هزار واحد خون‌ از این افراد گرفته می شود و انواع فراورده‌های‌ خونی شامل انواع فرآورده های گلبول قرمز متراکم، پلاسما، پلاکت و کرایو از آنها تولید و برای درمان بیماران به مراکز درمانی شهرستان و خارج شهرستان ارسال می شود.

محمدحسینی اظهارداشت: رفسنجان در استان کرمان یکی از پایگاه‌ هایی است که قابلیت تهیه و فرآوری انواع فراورده‌ های‌ خونی را دارد لذا مرکز انتقال خون‌ رفسنجان به یک دستگاه آفرزیس مجهز شد که با این امر اولین‌ شهرستانی است که قادر به تولید فرآورده هایی مثل ‌پلاکت‌ آفرزیس را دارد.

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان خاطرنشان کرد: امیدواریم این فرآورده های نوین مانند پلاکت‌ آفرزیس و فرآورده‌ های کم لوکوسیت‌ را بتوانیم تهیه کنیم.

وی افزود: این فرآورده‌ های نوین‌ برای بیماران اثربخش‌ تر از فرآورده های خونی معمولی است از این پس در کنار اهدای خون کامل اهداکنندگان با استفاده از این دستگاه فرآورده پلاکت تهیه و در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.

رفسنجان با جمعیت بالای ۳۲۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری کرمان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.