خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها رفته رفته کشاورزان برای کشت بهاره پیاز خود را آماده می‌کنند، پس از کشت خیار و افت شدید قیمت این محصول کشاورزان در آستانه برداشت گوجه نیز با زمزمه‌های افت قیمت در استان هرمزگان مواجه شده‌اند.

محموله‌های صادراتی محصولات نیز در پشت مرزها به دلیل مشکلات ناشی از کرونا و برخی سیاست‌های کشورهای وارد کننده مانده است.

در این میان کشاورزان گمان می‌کردند با کشت پیاز بتوانند بخشی از ضرر خود را جبران کنند اما توزیع نا مناسب بذر یارانه‌ای پیاز در جنوب کرمان این روزها نگرانی‌ها را دو چندان کرده است.

کشاورزان گمان می‌کردند با کشت پیاز بتوانند بخشی از ضرر خود را جبران کنند اما توزیع نا مناسب بذر یارانه‌ای پیاز در جنوب کرمان این روزها نگرانی‌ها را دو چندان کرده است

طی دو روز گذشته مراکز توزیع این بذر به یکی از شلوغ ترین مکان‌ها در استان کرمان تبدیل شده است، هر چند مردم با گلایه در گروه‌های اجتماعی این مراکز را بزرگترین تهدید برای شیوع ویروس کرونا عنوان کرده‌اند

اما تا ساعات پایانی روز گذشته همچنان ازدحام و بی نظمی در توزیع این بذر، سلامت مردم را با چالش جدی مواجه کرده بود.

نگرانی‌ها از شیوع کرونا افزایش یافته و با وجود اینکه مسئولان بهداشتی تاکید می‌کنند مردم در خانه بمانند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند اما ظاهراً هنوز برخی از مسئولان این مساله را جدی نگرفته‌اند.

چالش فاصله اجتماعی در صف‌های شلوغ بذر پیاز

در عین حال خبرها از شیوع این بیماری در شهر جیرفت حکایت دارد که منشأ اکثر آنها افرادی بوده‌اند که به استان‌های هم جوار مسافرت کرده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در گفتگو با مهر می‌گوید: طبق آخرین نتایج آزمایش‌هایی که از افراد مشکوک گرفته شده ابتلاء سه نفر به کرونا تائید شده است.

علی سالاری مقدم، از فوت یکی از این بیماران خبر داد و گفت: بیمار ۸۰ سال سن داشت و در بیمارستان کهنوج بستری بود.

رعایت تمهیدات بهداشتی بسیار ضروری است

سالاری مقدم بیان کرد: رعایت فاصله اجتماعی و در خانه ماندن مردم در شرایط کنونی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

با وجود افزایش حساسیت‌های عمومی نسبت به این بیماری اما در مراکز توزیع بذر پیاز، ازدحام جمعیت در حالی دیده می‌شود که برخی از مردم از ساعت ۵ صبح در این صف‌ها حضور می‌یابند اما با توجه به جمعیت زیاد متقاضیان همچنان منتظر دریافت بذر هستند.

کشاورزان چه می‌گویند؟

محمد یکی از جمله این کشاورزان است که به خبرنگار مهر می‌گوید: روز سه شنبه با این وضعیت شیوع کرونا کشاورزان باید در چنین صف پر ازدحامی انتظار بکشند تا شاید بتوانند بذر مورد نیاز را تأمین کنند.

وی گفت: مشخص نیست توزیع چگونه است که به یک نفر یک قوطی بذر می‌رسد و دیگری چندین قوطی بذر دریافت می‌کند و در نهایت باید نگران باشیم که اطرافیان ما کرونا دارند یا خیر.

اسماعیلی کشاورز دیگری است که از حضور دلالان برای تهیه بذر ابراز گلایه مندی دارد و عقیده دارد حضور این افراد موجب ازدحام و شلوغی شده است و همه نگران هستند که دچار ویروس کرونا شوند.

وی می‌گوید: افت قیمت خیار و احتمال افت قیمت گوجه موجب شده مردم برای تأمین معیشت خود به سمت کشت پیاز سوق پیدا کنند تا بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند و چاره‌ای جز تأمین بذر با وجود خطر ابتلاء به کرونا ندارند.

این مسئولان هستند که باید تدبیری در نظر بگیرند که توزیع بذر در هر منطقه جدا باشد و مردم با خیال آسوده بذر را دریافت کنند و مجبور نباشند در صف‌های طولانی حضور یابند

وی بیان کرد: این مسئولان هستند که باید تدبیری در نظر بگیرند که توزیع بذر در هر منطقه جدا باشد و مردم با خیال آسوده بذر را دریافت کنند و مجبور نباشند در صف‌های طولانی حضور یابند. هم اکنون در سالنی که بذر تولید می‌شود نزدیک ۱۰۰ نفر ازدحام کرده‌اند و اگر یک نفر بیمار باشد به بقیه هم سرایت می‌کند.

محمود، کشاورز دیگری است که به شعار مسئولان برای پیشگیری از کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: این همه شعار پیشگیری از کرونا می‌دهند در این موقعیت زمانی کار توزیع بذر را شروع و چنین ازدحامی ایجاد کرده‌اند. از بین این افرادی که در یک مکان تجمع کرده‌اند اگر یک نفر بیمار باشد بقیه هم دچار بیماری می‌شوند.

میثم دیگر کشاورز جیرفتی است که می‌گوید: در حالی که همه جای شهر بنر نصب شده که در خانه بمانید اما به کشاورزان گفته می‌شود برای دریافت بذر مراجعه کنند، چند مرکز محدود در نظر گرفته شده و متقاضیان هم زیاد هستند در این شرایط مردم با مخاطره جدی مواجه شده‌اند و ازدحام ایجاد شده است.

مردم از روستاهای مختلف به شهر آمده‌اند

وی گفت: برخی از مردم از ساعت ۶ اینجا هستند و هنوز بذر دریافت نکردند و ما هم جرأت نمی‌کنیم جلو برویم چون در مراکز توزیع مردم ازدحام بسیار شدید دارند.

وی بیان کرد: این مردم از روستاهای مختلف منطقه آمده‌اند و احتمال بیمار بودن برخی از انها دور از ذهن نیست و اگر یک نفر بیمار باشد بقیه هم گرفتار می‌شوند.

عرضه بذر متوقف شد

طبق آخرین پیگیری‌های خبرنگار مهر در نهایت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت با توجه به ازدحام جمعیت و خطر ابتلاء به کرونا از توقف عرضه بذر پیاز یارانه‌ای خبر داد.

علی سالاری گفت: که برای جلوگیری از شیوع بیماری تا پنجم فروردین ماه توزیع متوقف می‌شوند و از کشاورزان می‌خواهیم در این زمینه به مراکز توزیع بذر مراجعه نکنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر فقط ۱۰ درصد از بذرهای مورد نیاز توزیع شده و مابقی بذرها با تدبیر لازم بین کشاورزان به گونه‌ای توزیع می‌شود که کمترین میزان ازدحام ایجاد شود.

وی مجموع متقاضیان را دو هزار و ۸۴۵ نفر اعلام کرد و گفت: فروشگاه‌های عامل باید از توزیع بذر به صورت جدی خودداری کنند و هیچ گونه اجتماعی برای دریافت بذر نباید در این مراکز ایجاد شود.

با توجه به شیوع بیماری در جیرفت انتظار می‌رود مسئولان در بخش‌های مختلف قبل از بروز چنین تجمعات و ازدحام جمعیت هر گونه برنامه‌ای که موجب تجمع مردم و ایجاد صف می‌شوند را کنسل و به زمان بعد از شیوع بیماری کرونا موکول کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.