فرامرز رستگاری شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وضعیت رشد و تولید مزارع گوجه‌فرنگی را مطلوب برشمرد و افزود: به دلیل شرایط مطلوب دمایی و رعایت عملیات به‌زراعی، افزایش عملکرد و تولید نسبت به سال گذشته قابل پیش‌بینی است.

وی اظهار داشت: تولید محصول گوجه‌فرنگی جنوب کرمان در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به منظور ساماندهی تولید محصولات اساسی در سال زراعی ۹۸-۹۹ است.

وی به حمایت دولت از کشاورزان گوجه‌کار اشاره و تصریح کرد: بذر مورد نیاز کشاورزان برابر سرانه تخصیص دولت از ارقام هیبرید سانسید، ۸۳۲۰، متین، ایدن، فرگوسن، برنتا، باسیمو، زمان و بریویو با قیمت دولتی تامین و توزیع شده است.

رستگاری از آغاز عملیات برداشت گوجه‌فرنگی در شهرستان منوجان خبر داد و گفت: برابر تقویم زراعی کشت و تولید، فرآیند برداشت و عرضه محصول گوجه فرنگی در جنوب کرمان به ترتیب از شهرستان منوجان شروع و پس از آن درشهرستان‌های قلعه‌گنج، کهنوج، رودبار جنوب، عنبرآباد، فاریاب و جیرفت تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد گوجه جنوب کرمان در شهرستان رودبار جنوب کشت می‌شود، افزود: اوج برداشت محصول گوجه فرنگی جنوب کرمان از ۲۵ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بر اُرگانیک بودن محصولات کشاورزی جنوب کرمان تاکید کرد و گفت: برابر تلاش و مشارکت کشاورزان در راستای افزایش عملکرد و تولید محصول سالم، اقدامات موثری نظیر پوشش بیش از ۸۰ درصد مزارع به آبیاری تحت فشار و مالچ پلاستیکی کف پوش، تاکید بر تغذیه  مناسب با استفاده از کودهای مناسب و حیوانی، تغذیه تکمیلی با استفاده از ریز مغذی‌ها و کودهای ماکروی محلول به صورت کود آبیاری و توسعه کشت به روش نشایی انجام شد.

وی بیان داشت: کشاورزان برای افزایش و تداوم کیفیت محصول گوجه فرنگی و کاهش باقیمانده نیترات، نسبت به مصرف کودهای ازته به ویژه اوره نهایت دقت را به عمل آورند به نحوی که پس از رنگ آوری محصول و چین اول از مصرف هرگونه کود ازته خودداری شود. 

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: به منظور توسعه فعالیت‌های بازرگانی و تلاش برای بهبود کیفی محصول، سایت‌های الگویی تولید و معرفی محصول سالم با گواهی بهداشتی در منطقه اجرا و با حفظ اولویت در دستور کار قرار گرفته لذا کشاورزان می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی برای اخذ گواهی بهداشتی اقدام کنند .

جنوب کرمان از ۱۵ فروردین تا اواخر خردادماه تامین کننده گوجه کشور است.

سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان جنوبی کرمان تولید و روانه بازار می‌شود.

این منطقه با سطح زیرکشت حدود ۲۴۲ هزار هکتار، ۲۹ درصد سطح زیر کشت و حدود ۶۷ درصد از مجموع تولید محصولات کشاورزی و دامی استان و حدود چهار درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده و به تنهایی در ۱۰ محصول کشاورزی رتبه نخست تا سوم تولید و سطح زیرکشت کشور را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.