به گزارش خبرنگار مهر، حمید رشیدی نژاد عصر امروز در نشست خبری با موضوع ویروس کرونا جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۱۵ مورد مشکوک ابتلاء به کرونا در سطح استان کرمان ۱۲ مورد مربوط به بیماران بستری شده در بیمارستان افضلی پور و یک مورد بیمار مربوط به یکی از بیمارستان‌های خصوصی شهر کرمان و بقیه هم در سایر شهرستانهای استان کرمان (ارزوئیه) بستری هستند ضمن اینکه متأسفانه جواب آزمایشات ۲ نفر بستری شده در بیمارستان افضلی پور شهر کرمان مثبت اعلام شده است.

وی افزود: در حال حاضر فرآیند صفر تا ۱۰۰ آزمایشات اولیه تشخیص ویروس کرونا در کرمان انجام می‌شود ضمن اینکه ما تست کرونا به صورت سرپایی نداریم و آزمایشات مربوطه صرفاً در آزمایشگاه جوادالائمه که تحت عنوان آزمایشگاه مرجع تشخیص کرونا در استان کرمان انجام می‌شود که دارای پرسنل متخصص و زبده ای است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: به اندازه ۵۰۰ تست، کیت در اختیار استان کرمان قرار داده شده که از این تعداد ۵۰ مورد آن کنترلی و مقایسه‌ای است ضمن اینکه روز گذشته ۱۵ مورد و امروز ۲۷ مورد آزمایش صورت گرفته لذا ما می‌توانیم روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ تست را انجام دهیم.

رشیدی‌نژاد تصریح کرد: در حال کنترل مبادی ورودی و خروجی استان هستیم ضمن اینکه متأسفانه ۲ مورد وجود داشت که به صورت تجمعی از شهرهای آلوده‌تر به کرمان سفر کرده بودند.

وی تصریح کرد: از پنجشنبه شب آموزش‌های بهداشتی کسانی که به شهر کرمان وارده می‌شوند داده شده و تیم‌های فوریت‌های پزشکی نیز در مبادی ورودی شهر تب مسافران ورودی را کنترل می‌کنند ضمن آنکه کسانی که دارای تب بالایی باشند را به مراکز درمانی منتقل خواهند کرد همچنین این تیم‌ها در فرودگاه و راه آهن کرمان نیز مستقر هستند.

رشیدی نژاد اظهار داشت: از روز گذشته کیت‌های آزمایش تشخیص کرونا تحویل استان کرمان داده شده در حالی که طی روزهای اولیه ورود این ویروس به کشور اقلام بهداشتی از جمله ماسک و محلول‌های ضدعفونی و… در سطح کشور و استان کرمان با کمبود مواجه شد که در این مدت دانشگاه علوم پزشکی در جهت تأمین این اقلام در تلاش بود.

وی افزود: متأسفانه ذخیره‌های اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها به دلیل هجوم مردم کم شده که در این رابطه ما بازرسی‌های لازم را انجام خواهیم داد تا هم جلوی گران فروشی و هم احتکار را بگیریم که متأسفانه عده‌ای سودجو از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخشی از سخنان گفت: در خصوص تغییر ساعات کار ادارات استان کرمان بنده ۵۰ درصد موافق کاهش ساعات کار بودم چون اعتقاد دارم این کاهش ۲ ساعته کار ادارات در مجموع می‌تواند موجب کاهش تماس ارباب رجوع با کارمندان شود و حجم ورودی‌ها نیز کاسته خواهد شد و مردم در خیابان‌ها کمتر تردد خواهند کرد اما در کل اکثر نقاط کشور ساعات کار ادارات خود را کاهش داده بودند ما هم تبعیت کردیم.

رشیدی گفت: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی دوران نهفتگی بیماری کرونا ویروس بین ۲ تا ۲۸ روز است ضمن اینکه مراکز بهداشتی حاشیه‌ای شهر نیز فعال شده‌اند ضمن اینکه بنرها و بروشورهای آموزشی در بین مردم توزیع و نصب شده است.

وی افزود: چند خیر برای مناطق حاشیه‌ای ژل‌های ضد عفونی خریداری و در اختیار مراکز بهداشتی این مناطق قرار داده‌اند و نیز کمیته امداد یک پکیج بهداشتی برای مددجویان خود تهیه کرده که در حال حاضر ضرورتی برای توزیع آنها نیست.

رشیدی‌نژاد یادآور شد: در مورد کنترل خانواده‌های افراد مشکوک با ۱۵ مورد تماس گرفته شد و حتی به درب منازل آنها مراجعه کردیم و اعضای خانواده‌های آنها را از لحاظ ابتلاء به ویروس معاینه کردیم و این بررسی‌ها تا ۲ هفته ادامه دارد ضمن این بیماریابی اطرافیان مهمترین کار است که باید مد نظر داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در حال حاضر قرنطینه عمومی نداریم و نیازی به اجرای آن در کرمان را نیست و قطعاً قرنطینه‌ای در کرمان نداریم.

رشیدی‌نژاد در خصوص امکانات مراقبتی از کادر پزشکی بیمارستان‌های سطح کرمان یادآور شد: در وهله نخست توزیع ماسک و دستکش به کادر درمانی تعلق می‌گیرد اما مدیریت توزیع اقلام بهداشتی در دستور کار است همچنین در خصوص گرفتن وسایل حفاظتی برای کادر درمانی بیمارستان‌های سطح استان پیگیر هستیم.

وی در خصوص استفاده از تب سنج‌ها برای تشخیص بیماری افزود: بیشتر بیمارانی که به کرونا مبتلای هستند علامتی ندارند و در عده‌ای ممکن است تب ایجاد شود و در افرادی شاید تب وجود نداشته باشد اما ناقل این بیماری باشند یا اینکه هنوز در اوایل دوران بیماری باشند همچنین باید توجه داشت ممکن است تب فرد به دلیل بیماری‌های دیگر باشد.

وی گفت: در خصوص برخی انتقادات از دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای اینکه فرد مبتلا به کرونا در کرمان نداریم گفت: هیچ‌گاه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نگفته‌اند که در کرمان فرد مبتلا وجود ندارد بلکه همیشه تاکید کردیم که نمونه مثبت آزمایشگاهی نداریم اما افراد مشکوک در استان کرمان وجود دارند ضمن اینکه ما دلیلی بر مخفی‌کاری نداشته و نداریم.

رشیدی ادامه داد: از روز گذشته کیت‌های آزمایشگاهی به کرمان داده شده و از امروز به صورت روزانه جواب آزمایش‌ها ارائه خواهد شد همچنین بیش ۴۰ نمونه آزمایش به تهران ارسال شده که جواب ۲۲ مورد آنها آمده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخشی از سخنان خود یادآور شد: درباره نظارت بر نانوایی‌ها نیز با هماهنگی سازمان غله بر نحوه عرضه نان در نانواهایی نظارت جدی خواهیم داشت لذا توصیه می‌کنیم مردم از خرید نان از نانواهایی‌هایی که فرد دریافت کننده وجه نقد و تحویل دادن نان یکی است، جدا پرهیز نمایند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.