به گزارش ایرنا، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند در سراسر کشور برگزار شد و مردم با حضور در پای صندوق های رای منتخبان خود را برای چهار سال آینده را تعیین کردند.

با مشخص شدن نتایج آرا، صحنه سیاسی استان کرمان شاهد تغییر و جابجایی هفت نماینده از ۱۰ نماینده دوره فعلی بود و اکثریت نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم جای خود را به نمایندگان مورد حمایت جناح اصولگرا دادند.

شورای هماهنگی نیروها و تشکل‌های ولایی استان کرمان(جناح اصولگرا) در این دوره فهرست کاملی برای تمامی حوزه های انتخاباتی استان کرمان ارائه کرد که با اتخاذ تاکتیک وحدت توانست ۶نفر از این فهرست را راهی بهارستان کند.

 در سه حوزه انتخابیه نیز منتخبانی با گرایش اصولگرایی خارج از فهرست شورای ائتلاف اصولگرایان حائز اکثریت آرا در حوزه های خود شده اند و تنها در یک حوزه کاندید اصلاح طلب موفق به شکست حریف اصولگرای خود شده است.

جناح اصلاح طلب و اعتدالی استان نیز با انتشار فهرست که در برخی حوزه های انتخابیه کاندیدای واحد معرفی کرده بودند، پا به صحنه رقابت گذاشتند، اما ناکامی بزرگی را در جلب نظر رای دهندگان به نامزدهای مورد حمایت خود کسب کردند و اکثریت مجمع نمایندگان استان کرمان را به رقبای اصولگرای خود واگذار نمود.

در حوزه انتخابیه بافت، رابر و ارزوئیه از مجموع ۵۸ هزار و ۷۴۸ آرای صحیح، صمدالله محمدی با ۱۸ هزار و ۲ رای حائز اکثریت آرا شد و علی بختیاری از جناح اصلاح طلب در ادامه نمایندگی خود ناکام ماند.

  ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی از حوزه انتخابیه جیرفت و عنبرآباد از فهرست اصلاح طلبان با ۵۳ هزار و ۲۰۲ رای،  از مجموع ۱۳۱ هزار و ۱۵۹ آرای صحیح، اکثریت آرا را کسب کرد و تنها منتخب اصلاح طلبان در استان کرمان شد.

در حوزه انتخابیه رفسنجان و انار از مجموع ۱۰۶ هزار و ۶۰۶ رای صحیح حسین جلالی از فهرست شورای هماهنگی نیروها و تشکل‌های ولایی استان کرمان،  با ۵۳ هزار و ۷۸۸، جایگزین رقیب اصلاح طلب خود احمد محمدی انارکی شد.

عفت شریعتی کوهبنانی نامزد اصولگرا از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان با ۴۴ هزار و ۴۵۳ رای از مجموع ۶۶ هزار و ۵۰۲ رای صحیح، حائز اکثریت آرا شد، در این حوزه حسین امیری خامکانی از چهره های شاخص اصلاح طلب پس از پنج دوره نمایندگی برای مجلس یازدهم ثبت نام نکرد.

در حوزه انتخابیه سیرجان و بردسیر از مجموع ۱۱۱ هزار و ۴۴۴ رای صحیح، شهباز حسن‌پور بیگلری با گرایش مستقل و با ۴۸ هزار و ۸۶۴ رای حائز اکثریت آرا شد.  

در حوزه انتخابیه شهربابک از مجموع ۴۰ هزار و ۵۸۸ رای صحیح، مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی نامزد نزدیک به اصولگرایان با ۱۳ هزار و ۳۵۰ رای حائز اکثریت آرا شد و علی اسدی کرم نماینده فعلی از جناح اصلاح طلب توفیقی بدست نیاورد.  

محمدرضا پورابراهیمی داورانی با ۱۳۰ هزار و ۱۹۵ رای و محمدمهدی زاهدی با ۹۰ هزار و ۷۱۴ رای از مجموع ۲۲۵ هزار و ۴۶۰ رای صحیح  از حوزه انتخابیه کرمان و راور با گرایش اصولگرایی حائز اکثریت آرا شدند.

در حوزه انتخابیه کهنوج، رودبار جنوب، فاریاب، قلعه‌گنج و منوجان از مجموع ۱۵۸ هزار و ۵۸ رای صحیح، منصور شکراللهی با ۱۰۵ هزار و ۱۴۷ رای حائز اکثریت آرا شد و احمد حمزه نماینده مجلس دهم از راه یافتن به بهارستان باز ماند.

 حوزه انتخابیه بم، ریگان، فهرج و نرماشیر از مجموع ۱۲۹ هزار و ۱۲۷ آرای صحیح، موسی غضنفرآبادی از فهرست شورای هماهنگی نیروها و تشکل‌های ولایی استان کرمان با ۷۹ هزار و ۳۹۲ رای حائز اکثریت آرا شد و جایگزین حبیب الله نیکزادی نماینده فعلی اصلاح طلب شد.

تعداد واجدان شرایط رای در استان کرمان را ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۹۹۱ نفر و آرای ماخوذه در استان کرمان یک میلیون و ۹۲۱ هزار و ۱۰۸ رای بود و درصد میزان مشارکت کرمانی‌ها در انتخابات یازدهم مجلس ۵۰/۴۲ درصداعلام شد.

طرح مطالبات مردم دلیل پیروزی نامزدهای اصولگر در استان کرمان بود

عضو شورای هماهنگی نیروها و تشکل‌های ولایی استان کرمان گفت: حضور مردم در انتخابات یازهمین دوره مجلس شورای اسلامی به رغم جوسازی ها و شیطنت های اجانب خارجی و برخی عوامل داخلی در رابطه با بحث های معیشتی و بیماری کرونا خوب بود و مردم پای صندوق های رای حاضر شدند.

احمد علی مقدم افزود: در استان کرمان نیز با همه مشکلات آمار رای دهندگان نسبتا بالا و خوب بود و مردم کرمان با وجود فضا سازی رسانه ای عوامل معاند با رای خود به ندای رهبری انقلاب پاسخ دادند.

وی با اشاره به پیروزی لیست شورای ائتلاف تصریح کرد: در این دوره منتخبان فهرست اصولگرا اهداف انقلاب و مطالبات مردم را مطرح کردند که مورد اقبال رای دهندگان قرار گرفت.

مقدم تاکید کرد: منتخبان با گرایش اصولگرایی در تمامی حوزه ها پیروزشدند و تنها در حوزه جیرفت و عنبرآباد فرد اصلاح طلب اکثریت آرا را از آن خود کرد.

وی افزود: وظیفه منتخبان اصولگرا با توجه به اقبال و توجه مردم به آنها سنگین است و با توجه به مطالبات مردم باید در جهت اصلاح قوانین و تشکیل مجلس قوی فعالیت کنند.

دبیر حزب موتلفه استان کرمان با بیان اینکه عملکرد منتخبان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی و حوزه های انتخابیه رصد می شود افزود: دیگر اصولگرایی و اصلاح طلبی اهمیت ندارد و همه منتخبان باید خدمتگزار و نماینده واقعی مردم باشند.

کاهش مشارکت پیروزی اصلاح طلبان را رقم نزد

عضو شورای اصلاح طلبان استان کرمان گفت: مهمترین دلیل ناکامی کاندیداهای اصلاح طلب در استان کرمان، نا امیدی طرفداران این جریان از برخی رفتارهای حذفی و تغییر نکردن سیاست های هیات های نظارت در تایید صلاحیت کاندیداهای جناح اصلاح طلب بود، که باعث ریزش آرا شد.

محمد میرزایی افزود: مردم عملکرد دولت را به جناح اصلاح طلب نسبت می دهند و قضیه اعتراضات در آبان ماه و انتقاد از عملکرد دولت نیز بر آرای اصلاح طلبان اثر سوء گذاشت که کاهش محبوبیت اصلاحات را در پی داشت.

وی تصریح کرد: شورای اصلاح طلبان استان کرمان با همه مشکلات فهرست نسبتا کاملی را ارائه کرده اند و در چند حوزه امیدوار به راه یابی کاندیداهای خود به مجلس بود که این اتفاق رخ نداد و تنها در حوزه جیرفت و عنبرآباد نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان موفق به کسب اکثریت آرا شد.

فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: در فضایی که تحریم ها در سال جاری اثرات سوء خود را بر اقتصاد کشور گذاشت، مشکلات معیشتی و اقتصادی نارضایتی هایی بوجود آورد و فضای حاکم بر جامعه به سمتی رفت که شاهد کاهش در مشارکت بودیم و هواداران اصلاح طلبی نیز مثل دوره های قبل شور و شوق انتخاباتی نداشتند.

وی تاکید کرد: کاندیداهایی که نظر مردم را در جریان انتخابات کسب کرده اند، فارغ از بحث های جناحی باید نماینده تمام مردم حوزه انتخابیه خود باشند و به وعده ها و شعارهای خود عمل کنند.

با توجه به تغییرات بسیار در ترکیب مجمع نمایندگان استان کرمان و جهت گیری سیاسی آنها، باید منتظر سیاست ها و فعالیت های متفاوتی در چهار سال آینده از سوی نمایندگان دیار کریمان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.